Jagten på Årets Landsby er gået ind

Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark går nu på jagt efter Årets Landsby 2016.

Landsforeningen Landsbyerne i Danmark har siden 1995 kåret Årets Landsby. I år bliver den historiske pris uddelt for 20. gang, og det sker i samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd.

»Vi har, som den overordnede landdistriktsorganisation, et stort fokus på udviklingen af de danske landsbyer. Derfor er vi glade for og stolte over at kunne videreføre Årets Landsby og på den måde anerkende de mange ildsjæle, der gør et kæmpe stort arbejde for at skabe liv og udvikling i landsbyerne og i landdistrikterne samlet set« udtaler Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Årets tema er de frivillige ildsjæles betydning for fælleskab og lokaludvikling. Derudover samler interessen sig om landsbyer med under 2000 indbyggere, der har en udviklingsplan og som er organiseret med et lokalråd eller lignende. Indstillingsfristen er 1. maj 2016. Mere information på www.landdistrikterne.dk

Bedømmelseskomitéen for Årets Landsby består af tidligere minister Annette Vilhelmsen, Carsten Abild, Sten Kjær Jensen, Mads Munk Jepsen og Christian Korsgaard. Komitéen faciliteres af Allan Andersen, som er sekretariatschef i Landdistrikterens Fællesråd.

Annette Vilhelmsen, der er formand for bedømmelseskomitéen for Årets Landsby, udtaler i den forbindelse:

»Det gode liv i landsbyerne kommer ikke af sig selv, mange mennesker engagerer sig og yder hver dag en kæmpe indsats for fællesskabet. Det vil vi gerne fejre med prisen«

Tidligere modtagere af Årets Landsby er: Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads og Vestervig.

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.