Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.
Bogens forside er designet af Heidi Schmidt Jensen

Efter successen med bogen Vejene, bruger Jack ”King of beats” sine dage på at drikke sig fuld med sine venner og vågne op i en brandert på gulvet i andre folks huse. Han har brug for at slippe væk, og han låner derfor vennen Lorenzo Monsantos hytte i det afsides og smukke Big Sur, hvor det eneste, Jack skal bekymre sig om, er at få noget tiltrængt fred og ro. Men tingene går ikke som forventet: Selvom Jack tilsyneladende endelig kan slappe af i hytten i Big Sur, så er der alligevel tegn på, at noget er galt, og da han tager et smut tilbage til byen, begynder han for alvor at gå op i sømmene:

”Så vi kører tilbage til byen og tager ind på det gale pensionat for at drikke noget mere, og jeg besvimer som altid døddrukken på gulvet i det hus og vågner jamrende om morgenen, langt borte fra min dejlige feltseng på verandaen i Big Sur – Ingen blåskader pjevrer løs for at vække mig, intet rislende vandløb, jeg er tilbage i den hyggedystre by, og jeg er fanget.”  (citat fra bogen)

Big Sur fortæller om Jacks kamp med sit eget mentale helbred og massive alkoholmisbrug. I takt med at han bevæger sig frem og tilbage mellem byen og naturen, larmen og stilheden, mennesker og ensomhed, begynder Jack at stille spørgsmål til, om det er ham selv, der er sindssyg? Eller om det er alle dem omkring ham?

Jack Kerouac (1922-1969) var en amerikansk forfatter, en del af beatgenerationen og især kendt for sin roman Vejene. Big Sur er semi-autobiografisk og skrivestilen eksperimenterende. Romanen skildrer Jacks kamp med den myte, som han selv er med til at skabe. Han er både velsignet med et stort talent og bebyrdet med en drift mod at ødelægge alting for sig selv. Nu er romanen for første gang oversat til dansk og udkommer som en del af Turbines klassikerserie.

BIG SUR
Forfatter: Jack Kerouac