Bestseller A/S

JACK & JONES implementerer banebrydende pakistansk bomuld

Del
Med den første høst nogensinde af certificeret ’overgangsbomuld’ (in-conversion cotton) fra Pakistan skriver BESTSELLER og dets brand JACK & JONES historie i samarbejde med deres mangeårige leverandør og partner, Artistic Milliners.

Et år inde i projektet Milliner Organic er de første afgrøder fra de økologiske gårde i Kohlu, Balochistan, i Pakistan nu høstet. Samtidig har projektet tidligt nået en betydelig milepæl: høsten er officielt blevet certificeret som ’overgangsbomuld’ – det vil sige bomuld, som er i processen henimod at blive økologisk.

BESTSELLER har været involveret fra starten og yder støtte til projektet, mens JACK & JONES til gengæld får adgang til en andel af bomulden.

”Det er virkelig et fantastisk resultat allerede så tidligt i projektet,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist, BESTSELLER Sustainability.

”Her ser vi præcist, hvor vigtigt det er at fokusere på vores ’direct-to-farm’-tilgang, der ultimativt har til formål at tage bomuldsproduktion til næste niveau. Ikke kun når det kommer til sporbarhed og adgang til økologisk bomuld, men i lige så høj grad når det gælder bomuldsbønders levevilkår og trivsel. Det er absolut ikke nemt, men det er vejen frem,” tilføjer hun.

Den første høst af mange

Artistic Milliners – en af modeindustriens mest visionære leverandører – er den første private investor i økologisk bomuldsdyrkning i Pakistan. I dag er mere end 2.000 bomuldsbønder og næsten 9.300 hektar jord allerede en del af projektet.

"Denne sæsons høst er den første af mange, der kommer fra Milliner Organic-projektet. Som jeg har sagt tidligere, er dette en game-changer i bomuldsindustrien i Pakistan. Vi er her for at bygge bro mellem udbud og efterspørgsel af økologisk bomuld for vores mangeårige brandpartner BESTSELLER," siger Omer Ahmed, Artistic Milliners’ CEO.

Overgangsbomulden fra denne høst bliver inkluderet i JACK & JONES’ denimkollektion, der rammer butikkerne i december 2022.

"Vi kigger løbende på, hvordan vi kan forbedre og innovere bæredygtighed og transparens i vores jeans. Dette projekt passer ekstremt godt til vores mindset og er kun begyndelsen på en mere transparent og holistisk forsyningskæde. Vi forventer at kunne producere 200.000 jeans fra første høst, og så øge de kommende sæsoner,” siger Mikkel Hochrein Albrektsen, Creative Buying Manager hos JACK & JONES.

Om projektet
  • Milliner Organic sikrer sporbarhed helt fra bomuldsfarm til butik. Dette sker med udgangspunkt i en ’direct-to-farm’ tilgang, der fokuserer på mere end blot at sikre forsyningen af bomuld. Tilgangen gavner både bomuldsbønder og deres lokalsamfund gennem uddannelse og forbedrede levevilkår.
  • BESTSELLER benytter primært ’direct-to-farm’ til at source både overgangs- og økologisk bomuld, da man på denne måde både kan sikre, at den økologiske merpris går til bønderne, og at arbejdsforholdene er i orden.
  • Ved at source direkte fra de enkelte bomuldsbønder – de såkaldte husmandsbønder (smallholder farmers) – ved man præcis, hvor ens råmateriale kommer fra, hvilket lokalsamfund der har dyrket det, hvilken indflydelse ens investering har haft, og hvordan ens indledende finansiering af økologiske bomuldsfrø har hjulpet.
  • ’Overgangsbomuld’ – det vil sige bomuld, som er i proces til at blive økologisk – kaldes internationalt ’in-conversion cotton’ eller ’transitional cotton’.
  • Da mindre end én procent af verdens bomuld er dyrket ved hjælp af økologiske metoder, har BESTSELLER tilføjet overgangsbomuld til sin portefølje af certificerede materialer for at anspore flere landmænd til at konvertere deres landbrug fra konventionel til økologisk.

Nøgleord

Billeder

Information om Bestseller A/S

Bestseller A/S
Bestseller A/S
Fredskovvej 5
7330 Brande

+45 99 42 32 00https://bestseller.com/

Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye