Udenrigsministeriet

Ja til afskaffelse af forsvarsforbeholdet – her er de næste skridt

2.6.2022 09:17:29 CEST | Udenrigsministeriet | Pressemeddelelse

Del
Et flertal af danskerne har den 1. juni stemt ja til, at Danmark kan deltage i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet.

Inden Danmark endeligt kan afskaffe forsvarsforbeholdet og træde ind i det europæiske samarbejde om forsvar og sikkerhed, er der nogle formelle skridt, der skal håndteres. Først og fremmest skal lovforslaget stadfæstes, så loven kan offentliggøres i Lovtidende og træde i kraft.

Derudover vil der være behov for afklaring af en række praktiske spørgsmål, inden udenrigsministeren kan underrette de øvrige EU-medlemslande om, at Danmark ikke længere ønsker at gøre brug af forsvarsforbeholdet. Det er forventningen, at Danmark kan indtræde i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar pr. 1. juli 2022.

Først når forsvarsforbeholdet er afskaffet, kan Danmark anmode om at deltage i Forsvarsagenturet og PESCO. Dette vil ske med inddragelse af Folketinget efter grundlovens bestemmelser. Folketinget skal også involveres i forbindelse med evt. fremtidige beslutninger om dansk deltagelse i EU’s militære operationer.

Udenrigsminister Jeppe Kofod udtaler:

“Danskerne har talt. Vi kan nu deltage fuldt og helt i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar. Og dermed tage et større ansvar for sikkerheden i vores eget nærområde. Det er et godt og vigtigt skridt. Sammenhold i Europa er det bedste svar, vi kan give i den situation, vi står i.”

For yderligere kontakt: pressevagten@um.dk

Information om Udenrigsministeriet

Udenrigsministeriet
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K

33 92 00 00http://um.dk/

Følg pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

Danmark genåbner ambassade i Iran23.6.2026 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske ambassade i Iran er blevet genåbnet. Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen i dag meddelt Udenrigspolitisk Nævn. Den danske ambassade i Iran har været midlertidigt lukket for offentligheden siden 10. marts 2026 grundet den alvorlige situation i landet. I lyset af den forbedrede sikkerhedssituation i Iran genåbnes ambassaden i Teheran. Danmarks ambassadør til Iran har siden 19. juni arbejdet fra ambassaden. De iranske myndigheder er orienteret om ambassadens genåbning og ambassadørens returnering. Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har genåbnet deres ambassader i Teheran. Genåbningen af ambassaden i Teheran ændrer ikke ved, at Udenrigsministeriet fortsat fraråder alle rejser til Iran, ligesom danskere, som opholder sig i Iran, fortsat opfordres til at forlade landet. For yderligere kontakt: pressevagten@um.dk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye