Ja tak til klare spilleregler for techgiganter og digitale platforme

FH’s formand Lizette Risgaard glæder sig over, at regeringen i nyt udspil insisterer på at fastlægge spillereglerne for techgiganterne og de digitale platforme. ”Vi vil ikke acceptere ringere vilkår, bare fordi der et tale om nye typer virksomheder”, siger Lizette Risgaard.

De digitale platforme må indstille sig på, at hvis de ønsker at operere på det danske arbejdsmarked, så skal de respektere den danske model, tilbyde deres ansatte job på ordnede danske vilkår og betale skat.

”Det giver ingen mening, at vi som samfund skal acceptere, at virksomheder bygger deres strategi på ikke at betale skat og fratage lønmodtagerne alt fra overtidsbetaling til løn under sygdom og til feriepenge”, siger Lizette Risgaard, der bakker helt op om regeringens princip om, at arbejdstagerrettigheder skal beskyttes – også på digitale platforme.

Erhvervsstøtte kræver, at man følger reglerne

Der har de senere år været eksempler på virksomheder, der har påtvunget deres medarbejdere en status som selvstændige uden ordentlig løn, ret til pauser eller rettigheder i forhold til sygdom, ferie, barsel og meget andet. Det er en forretningsmodel, hvor lønmodtagerne ikke kan tjene en anstændig løn, og derfor mener FH ikke, at den type virksomheder skal nyde godt af fx erhvervsstøtteordningerne.

”Virksomhederne skal selvfølgelig give deres ansatte ordentlige vilkår. Når den offentlige sektor køber varer og tjenesteydelser, skal en række forhold være i orden. På samme vis bør der naturligvis stilles krav om ordentlige løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne og styr på skatten, når det offentlige støtter startups eller vækst i private virksomheder med kapital og know how,” siger Lizette Risgaard.

Gode vilkår kommer ikke af sig selv

Lizette Risgaard pointerer, at rettighederne på det danske arbejdsmarked ikke er kommet af sig selv, men er resultatet af vedholdende arbejde i den danske fagbevægelse.

”Det er afgørende, at vi står sammen om at sikre ordentlige forhold for lønmodtagerne. For vores rettigheder som lønmodtagere er hele tiden under pres – fx fra digitale platforme. Derfor kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at alle organiserer sig i rigtige fagforeninger, der hver dag kæmper for lønmodtagernes rettigheder”, siger Lizette Risgaard.

FH’s formand ser frem til at bidrage til løsninger, hvor der både er plads til virksomheder, der yder smarte digitale løsninger og til ordentlige løn og arbejdsforhold.

Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde16.7.2021 12:45:14 CEST | Pressemeddelelse

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.

FH om Bøfhussag: Konfliktretten holder!9.7.2021 12:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Det var lovligt, da 3F sidste forår sendte 26 Jensens Bøfhus-medarbejdere i strejke. Det har Arbejdsretten fastslået i dag. Bøfhuset mente ellers, at særlige forhold under Covid-19 gjorde strejken ulovlig. Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard, glæder sig over den principielt vigtige sejr. ”Det er nu fastslået, at fagbevægelsen fortsat – også under særlige forhold - kan kæmpe for anstændige løn- og arbejdsvilkår, ”siger hun.

Genåbning betød 13.900 færre ledige i maj30.6.2021 08:22:25 CEST | Pressemeddelelse

Genåbningen af samfundet har hurtigt sat mere gang i aktiviteten. Og stigende efterspørgsel efter arbejdskraft giver gode muligheder for, at endnu flere ledige kan komme tilbage i arbejde. Desværre har coronakrisen givet sværere kår for personer på kanten af arbejdsmarkedet. Flere er blevet langtidsledige. Hvis vi for alvor skal godt ud af krisen, skal vi også i genopretningsfasen sørge for, at flere igen finder fodfæste på arbejdsmarkedet.