Iværksætterprogram accelererer nye grønne energiløsninger

Energiselskabet E.ON har indgået partnerskaber med fem ud af de 10 virksomheder, der sidste år deltog i E.ONs iværksætterprogram #accelerateCPH. Partnerskaberne skal sikre, at de grønne ideer omdannes til levedygtige forretninger.

Foto: Jeppe Carlsen. Spectro Inlets har udviklet en microchip, som i real time måler og analyserer indholdet af gasmolekyler.

Et år efter de første iværksættere præsenterede deres virksomhedsidé for dommerpanelet i E.ONs iværksætterprogram, har energiselskabet indgået partnerskaber med fem virksomheder, der på forskellige områder skal accelerere den grønne omstilling.

”Når vi satser på nye forretningsområder, sker det oftest i partnerskab, og det er også den tilgang, vi har haft her. Forskellen er bare, at det har været start-ups og ikke veletablerede virksomheder, vi nu går sammen med. Vi skyder ikke bare penge ind i virksomhederne, vi sætter hånden på kogepladen sammen med disse virksomheder,” forklarer Lars van Hauen, innovationsdirektør i E.ON, og understreger, at virksomhederne på hver deres område bidrager til omstillingen mod et fossilfrit samfund.

Iværksætterprogrammet, #accelerateCPH, startede sidste efterår, hvor en lang række start-ups præsenterede deres grønne idéer i håb om at gå videre til næste runde, hvor de kunne pitche deres idé for E.ON. Af de ti start-ups, der kom gennem første nåleøje til pitch-runden, valgte E.ON tre projekter, som hver blev tilbudt tre måneders ophold hos E.ON med adgang til ekspertbistand og funding på 15.000 euro. De tre virksomheder er smart-city virksomheden Refarmed, der vil etablere en bygningsintegreret gartneriløsning på taget af store varehuse, Spectro Inlets, der har udviklet en microchip, som i real time måler og analyserer indholdet af f.eks. gasmolekyler og Aarup Net, der bl.a. udvikler bæredygtige energiløsninger.

”Der var mange gode start-up ideer, men det er langt fra alle ideer, der ender med en bæredygtig forretningsmodel. Med en så høj succesrate har vi fået langt mere ud af vores iværksætterprogram, end vi nogensinde havde forestillet os. Vi ser programmet som en reel forretningsgenerator, hvor både vi og iværksætterne skal være vindere,” siger Lars van Hauen.

Aktive partnerskaber er afgørende for succes

Udover partnerskaberne med de tre virksomheder, har iværksætterprogrammet også affødt andre samarbejder. E.ON leverer således grønne energiløsninger til bådudlejningsselskabet GoBoat og CPH Village, der bygger energivenlige studieboliger i København. Begge virksomheder præsenterede også deres forretningsideer ved sidste års pitch-dag. E.ON gentager derfor successen og starter et nyt forløb af programmet med pitch-dag i januar 2018.

”Vi inviterer iværksættere ind i vores virksomhed og finder ud af, om vi kan samarbejde, og hvad potentialet er. Det handler om meget mere end tag over hovedet, bordtennisborde, og den funding, de får. Det handler om at skabe forretningsmuligheder sammen med dem. Det skal være god business for både dem og os. Vi bilder os også ind, at vi er lidt sjovere at lege med, fordi vi går aktivt ind i hele forløbet,” siger Lars van Hauen og forklarer, at der ikke bare er tale om venture kapital, men derimod smart money, hvor begge parter ser muligheden for at udvikle og vokse sammen.

E.ON har tilsammen skudt flere millioner kroner i de forskellige start-ups, og holder fast i en strategi om kun at investere i de projekter, hvor E.ON spiller en aktiv rolle. De tre projekter, der rykkede ind hos E.ON i foråret og fik tilført #acceleratorCPH funding har alle udviklet sig til konkrete samarbejds- eller forretningsprojekter. Status på projekterne er:

Refarmed

E.ON bliver energipartner i smart-city virksomheden Refarmed, ligesom E.ON også har indskudt kapital i virksomheden. Refarmed-konceptet går ud på at etablere en bygningsintegreret gartneriløsning på taget af store varehuse. Her genanvender Refarmed varehusets vand, overskudsvarme fra kølesystemerne, og komposterer bioaffald fra varehusene til deres højteknologiske væksthus og økologiske dyrehold. På den måde opstår en cirkulær fødevareproduktion f.eks. i form af tomater og fisk, som kunder kan købe et par etager længere nede i Bilka supermarked. Deres første kunde er indkøbscenteret Fields i Ørestaden og en anden storkunde er i pipeline. Det første produktionsanlæg ventes etableret inden for et år. Det bliver en god blanding af cirkulær- og oplevelsesøkonomi. Varehusets kunder kan besøge Refarmed på taget, når det hele står klart.

”Den måde vi fik adgang til E.ON på, og den måde de har involveret sig i os, er helt unik. Vi kender hinanden ud og ind. Vi har stillet E.ON tusindvis af spørgsmål undervejs, som de har hjulpet os med at få styr på og få tænkt ind i vores investorstrategi og forretningsmodel. Det gør også, at vi har fuld tillid til den partnerskabsaftale, som vi nu har indgået,” siger Camilla Enge, adm. direktør i Refarmed.

læs mere om Refarmed på www.refarmed.dk eller på E.ONs hjemmeside: www.eon.dk/artiklar/Refarmed.html

Spectro Inlets

Spectro Inlets med rødder i DTU har udviklet en microchip og tilhørende software, som i real time måler og analyserer indholdet af f.eks. gasmolekyler. Formålet er at få adgang til en række dynamiske data i forbindelse med biogasproduktionen, så man gennem dataanalysen opnår adgang til langt flere detaljer om produktionsforholdene, som kan øge produktionskapaciteten væsentligt. Spectro Inlets og E.ON tester i øjeblikket løsningen på E.ONs biogasanlæg, og E.ON har allerede nu store forventninger til løsningen og forretningspotentialet. E.ON og Spectro Inlets er i øjeblikket i gang med at etablere et Joint Venture selskab, som skal målrette løsningen mod biogassektoren.

”E.ON har lært os, hvordan man tiltrække investeringer, og hvordan en idé kan gøres til en rigtig forretning. E.ON har også vist sig at være både innovativ og risikovillig. Det har virkelig været en øjenåbner, en kæmpe læringsproces for os – og ikke mindst, at E.ON har vist os så stor tillid, at vi nu er ved at lave en virksomhed sammen,” fortæller Anil Thilsted, en af grundlæggerne i Spectro Inlets.

Læs mere om Spectro Inlets på www.spectroinlets.com eller på E.ONs hjemmside: https://www.eon.dk/artiklar/Spectro-Inlets.html

Aarup Net

Ejer af Aarup Net, Mads Aarup, er rykket ind i E.ONs projektudviklingsteam som konsulent, hvor han arbejder videre med både egne og E.ONs grønne forretningsideer, så samarbejdet fortsætter efter programmets afslutning.

Læs mere om Aarup Net på: www.aarup.net

E.ON inviterer start-ups til #accelerateCPH 2017/18

Inspireret af successen fra dette års program gentager E.ON #accelerateCPH i 2017/18. Forløbet bliver det samme som tidligere. E.ON inviterer alle med en grøn start-up idé til at tilmelde sig programmet, hvis formål er at udvikle løsninger, der kan bidrage til at tackle verdens energi- og klimaudfordringer.

Se mere om program og tilmelding her: https://youtu.be/mIBJJ7jM0c0

Tilmelding skal ske inden d. 27. november på www.accelerateCPH.dk

Pitchen, som 10 ud af alle ansøgende start-ups får mulighed for at deltage i, finder sted den 9. januar, 2018. Herefter vælger E.ON de tre start-ups, som i lighed med 2016/17 forløbet har mulighed for at modtage funding på 15.000 euro, sidde in-house hos E.ON på Frederiksberg og trække på E.ONs eksperter i et tre måneders forløb i foråret 2018.

For yderligere information:

E.ON

Projektleder #accelerateCPH, Peter Kragh Halling, mobil +45 2023 4003

Communications Manager, E.ON Danmark, Karen Marie Jensen, mobil +45 3038 6183

www.eon.dk/acceleratecph

Spectro Inlets ApS

Co-founder, Spectro Inlets ApS, Anil Thilsted, mobil +45 4126 5916

www.spectroinlets.com

Refarmed

Co-founder og adm. direktør, Camilla Enge, Mobil +45 6060 1379

www.refarmed.dk

Foto: Jeppe Carlsen. Spectro Inlets er en af de tre start-ups, der nu samarbejder med E.ON
Foto: Jeppe Carlsen. Refarmed er en af de tre start-ups, der nu samarbejder med E.ON

Et af Europas største privatejede energiselskab

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 43.000 medarbejdere og 32 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark, Rødsand II, til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

To hurtigladere opstillet på efterspurgt lokation i Nordvestsjælland30.10.2017 07:36pressemeddelelse

Hurtigladere langs Holbækmotorvejen har længe været efterspurgt blandt elbilister, og med to styks opstillet i syd- og nordgående retning ved Springstrup bliver det nu markant nemmere at køre elbil på Nordvestsjælland. Tidligere på året vandt energiselskabet E.ON Vejdirektoratets udbud om at opstille 10 hurtigladere på rastepladser langs de danske motorveje, og de sidste to er altså nu klar til brug.