Iværksætteri som valgfag i skolen styrker udsatte unge

Gennem konkret erfaring med iværksætteri og entreprenørskab er 176 unge i udsatte boligområder i Aarhus blevet bedre til at tænke kreativt, håndtere usikkerhed, planlægge og præsentere foran andre. Samtidig føler de unge, at de har stor gavn af de kompetencer, som de har udviklet i forløbet, og at de vil kunne bruge dem i andre skolefag. Det viser den forskning og evaluering, som har fulgt det innovative udviklingsprojekt tæt.
- Når undervisning giver elever lyst til at lære mere og samtidig skaber et stærkt fællesskab, styrker det skoleglæden. Det har Iværksætterunge gjort. Den anderledes tilgang til skolearbejdet har haft en positiv virkning på eleverne, og de har været med til at skabe synlige forbedringer i deres lokalområder. På sigt håber vi også, at den tidlige introduktion til iværksætteri vil smitte positivt af og sikre større diversitet blandt dem, der kommer til at skabe fremtidens arbejdspladser, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.
En mærkbar forskel i lokalområdet
Et af de steder, som har mærket effekten af Iværksætterunge, er i Trige lige udenfor Aarhus. Her har elever fra 7.- 9. klasse på Bakkegårdsskolen gennem de seneste par år haft Iværksætterunge som valgfag, og det er der kommet mærkbare forandringer i lokalområdet ud af. Bl.a. er en utryg, mørk og beskidt tunnel under en trafikeret vej forvandlet til et inspirerende kunstværk.
I samarbejde mellem fællesråd, kirke, skole og den boligsociale helhedsplan var eleverne med til at gendesigne tunnellen for at gøre den tryg, flot og en oplevelse at færdes i. Mette Jørgensen fra den boligsociale helhedsplan var en del af undervisningen:
- Børnene var vildt tændt på, at tunnelen skulle vise mangfoldigheden i Trige, så de besluttede, der skulle males flag for alle nationaliteter, der bor i byen.
Derudover arrangerede eleverne i Iværksætterunge en indsamling til projektet, de stod for logistikken omkring, at hver klasse fra Bakkegårdsskolen skulle male et flag dernede, og til sidst var det også dem, der delte pølser ud til indvielsen.
Lærer på valgfaget, Maja Sandgren Birk, er meget begejstret for samarbejdet med lokalsamfundet, og så kan et anderledes valgfag som Iværksætterunge noget andet end de traditionelle fag, mener hun.
- Det er et super superfedt valgfag, for vi får mulighed for at undervise på en anden måde omkring for eksempel idéprocesser og udvikling. Jeg bruger elementer fra valgfaget ind i min anden undervisning, da det kan være med til at forny de fag.
Iværksætterunge kan gøre en forskel for endnu flere udsatte unge
Iværksætterunge har siden 2017 kørt som pilotprojekt i Aarhus. Målet har været at give elever i 7.-9. klasse iværksætterkompetencer og -erfaringer samt et sted, hvor de kunne omsætte teori til praksis. På den måde skulle de unge være med til at skabe en iværksætterkultur i de områder, hvor de bor. Forløbet har i 2020 været udfordret af hjemsendelse af eleverne som følge af corona-restriktionerne, og den skarpe prioritering af hvilken undervisning der blev afholdt.
Alle erfaringerne fra iværksætterunge er nu samlet og klar til at blive brugt i hele landet. Derfor er der udviklet et undervisningsmateriale og en håndbog til opstart af valgfaget, som gør det let at komme i gang med for andre skoler og boligområder. Iværksætterunge er siden blevet taget op af Kokkedal Skole, som lige nu er i gang med forløbet, der afsluttes først i april måned 2021.
Iværksætterunge er gennemført i et samarbejde mellem Det Boligsociale Fællessekretariat og Fonden for Entreprenørskab, og projektet blev støttet økonomisk af Den A. P. Møllerske Støttefond. Projektet er blevet evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Nøgleord
Kontakter
Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab
28 75 41 91, christian@ffefonden.dk
Thomas Højmark Fegar, sekretariatsleder ved Det Boligsociale Fællessekretariat
22 28 19 22, thomas@fs-aarhus.dk
Maja Sandgren Birk, lærer på Bakkegårdsskolen i Trige
26 33 80 58
Mette Jørgensen, boligsocial medarbejder i Trige
28 89 43 89, mettetrigeparken@gmail.com
Billeder




Links
Information om Fonden for Entreprenørskab
Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.
Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.
Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.
Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab
Elever fra Roskilde Katedralskole og Ordrup Gymnasium vandt verdensmål-konkurrence for gymnasier10.12.2025 15:46:43 CET | Pressemeddelelse
Tre elever fra Roskilde Katedralskole løb onsdag med sejren og 10.000 kroner i Fonden for Entreprenørskabs landsdækkende innovationskonkurrence 'Global Goals Programme' for STX-elever fra hele landet. Samtidig vandt fire elever fra Ordrup Gymnasium Røde Kors' særpris i konkurrencen. Med udgangspunkt i FN's verdensmål har 840 STX-elever i efteråret forholdt sig til verdens udfordringer samt helt lokale udfordringer og udviklet kloge løsninger. Deres projekter har været en del af undervisningen i forskellige fag, og dertil har de deltaget i den landsdækkende konkurrence Global Goals Programme, der bliver afviklet i et samarbejde mellem Fonden for Entreprenørskab og Røde Kors. Vinderne blev Emilie, Andrea og Tilde fra 3.g på Roskilde Katedralskole. Deres idé tager udgangspunkt i deres egen hverdag som tjenere, idet de ønsker at lave en særlig tjenerhandske, der kan forebygge forbrændinger og smerter af at bære tallerkner. "Vi er virkelig glade for at vinde. Hele forløbet har været sjovt o
Herning-elever vinder to ud af tre priser til stor entreprenørskabsfestival26.11.2025 18:27:57 CET | Pressemeddelelse
Elever fra Herningssholm Erhvervsskole og Gymnasier vandt 1. plads i to ud af tre kategorier, da Danmarks Entreprenørskabsfestival løb af stablen i Sportscenter Herning onsdag. Her var omkring 1000 elever og studerende med deres lærere og undervisere, frivillige dommere, erhvervsfolk og Herning Kommunes borgmester samlet, da Danmarks Entreprenørskabsfestival blev afholdt af Fonden for Entreprenørskab. Elever fra HTX, HHX, STX, EUD og EUX mødte onsdag op i Sportscenter Herning med stande, idéer og entreprenørdrømme, da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival. Festivalen var opdelt i tre programspor for henholdsvis HTX, HHX, STX, EUD og EUX, hvor de mange elever var mødt op for at pitche deres idéer og få gode råd og sparring fra frivillige dommere fra erhvervslivet. Det hele kulminerede i en prisoverrækkelse, hvor de bedste idéer fra hvert program vandt 10.000 kroner. I to ud af tre programspor løb elever fra Herningsholm med 1. pladsen: Vinderen af Business
Odense-elever vinder iværksætterpris26.11.2025 17:30:08 CET | Pressemeddelelse
Elever fra Odense Tekniske Gymnasium vandt 1. pladsen i iværksætterkonkurrencen Tech Innovation Programme, da 2000 elever og studerende fyldte Sportscenter Herning op sammen med deres lærere og undervisere, frivillige dommere, erhvervsfolk og Herning Kommunes borgmester, under Danmarks Entreprenørskabsfestival, som blev afholdt af Fonden for Entreprenørskab. Elever fra HTX, HHX, STX, EUD og EUX mødte onsdag op i Sportscenter Herning med stande, idéer og entreprenørdrømme, da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival. Festivalen var opdelt i tre programspor for henholdsvis HTX, HHX, STX, EUD og EUX, hvor de mange elever var mødt op for at pitche deres idéer og få gode råd og sparring fra frivillige dommere fra erhvervslivet. Det hele kulminerede i en prisoverrækkelse, hvor de bedste idéer fra hvert program vandt 10.000 kroner. Vinderen i programmet tech Innovation Programme med 185 deltagende elever var eleverne Jonas, August og Meryem fra Odense Tekniske Gymn
Pædagog-studerende fra VIA i Aarhus rydder bordet i stor iværksætter-konkurrence25.11.2025 16:38:19 CET | Pressemeddelelse
Studernede fra VIA i Aarhus vandt begge iværksætterkonkurrencer for studenterstartups: 'grow up' og 'idékonkurrencen', da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival på Godsbanen i Aarhus. Studerende, undervisere og frivillige dommere fra erhvervslivet fyldte Godsbanen i Aarhus op med idéer, pitch og entreprenørskabsdrømme, da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival. Festivalen bestod blandt andet af de to iværksætterkonkurrencer for studerende på videregående uddannelser; 'idékonkurrencen' og 'grow up'. Mens førstnævnte henvender sig til studerende i den helt tidligere fase af deres idé og startup, henvender sidstnævnte sig til dem, der allerede har etableret virksomhed eller er kommet længere med deres idé forud for indeværende skoleår. Før vinderne kunne kåres, skulle de cirka 200 deltagende studerende pitche foran frivillige dommere fra erhvervslivet. Vinderen af idékonkurrencen blev: Cecilie Moeslund Hansen, 26 år fra VIA - Ent
Studerende fra Erhvervsakademi København og Københavns Professionshøjskole vinder iværksætterpriser17.11.2025 16:14:01 CET | Pressemeddelelse
Emma Stender fra Erhvervsakademi København og Kristian Toft Haagensen og Christine Rümenapp fra Københavns Professionshøjskole vandt iværksætterkonkurrencerne for studenterstartups, henholdsvis 'grow up' og 'idékonkurrencen', da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival. Studerende, undervisere, forskere, frivillige dommere fra erhvervslivet og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund fyldte Skulpturgaden på Statens Museum for Kunst op med idéer, pitch og entreprenørskabsdrømme, da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival. Festivalen bestod blandt andet af de to iværksætterkonkurrencer for studerende på videregående uddannelser; 'idékonkurrencen' og 'grow up'. Mens førstnævnte henvender sig til studerende i den helt tidligere fase af deres idé og startup, henvender sidstnævnte sig til dem, der allerede har etableret virksomhed eller er kommet længere med deres idé forud for indeværende skoleår. Før vinderne kunne kåres,
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

