Fonden for EntreprenørskabFonden for Entreprenørskab

Iværksætteri som valgfag i skolen styrker udsatte unge

Unge med større tro på egne evner og styrkede kompetencer i at tænke kreativt og håndtere usikkerhed – det er resultaterne af projektet Iværksætterunge, der gennem to år har kørt i Aarhus Kommune. I projektet har seks skoler i samarbejde med lokale boligsociale indsatser tilbudt elever i 7.-9. klasse valgfaget Iværksætterunge, og en forsker har fulgt med på sidelinjen. Resultatet er, at iværksætteri som valgfag i skolen styrker udsatte unge og gør en positiv forskel i lokalområdet.

Foto: Gorm Olesen
Boligsocial medarbejder Mette Jørgensen (TV) og lærer Maja Sandgren Birk står i tunnellen som elever fra Iværksætterunge-valgfaget har været med til at gendesigne. Foto: Gorm Olesen

Gennem konkret erfaring med iværksætteri og entreprenørskab er 176 unge i udsatte boligområder i Aarhus blevet bedre til at tænke kreativt, håndtere usikkerhed, planlægge og præsentere foran andre. Samtidig føler de unge, at de har stor gavn af de kompetencer, som de har udviklet i forløbet, og at de vil kunne bruge dem i andre skolefag. Det viser den forskning og evaluering, som har fulgt det innovative udviklingsprojekt tæt.

- Når undervisning giver elever lyst til at lære mere og samtidig skaber et stærkt fællesskab, styrker det skoleglæden. Det har Iværksætterunge gjort. Den anderledes tilgang til skolearbejdet har haft en positiv virkning på eleverne, og de har været med til at skabe synlige forbedringer i deres lokalområder. På sigt håber vi også, at den tidlige introduktion til iværksætteri vil smitte positivt af og sikre større diversitet blandt dem, der kommer til at skabe fremtidens arbejdspladser, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

En mærkbar forskel i lokalområdet

Et af de steder, som har mærket effekten af Iværksætterunge, er i Trige lige udenfor Aarhus. Her har elever fra 7.- 9. klasse på Bakkegårdsskolen gennem de seneste par år haft Iværksætterunge som valgfag, og det er der kommet mærkbare forandringer i lokalområdet ud af. Bl.a. er en utryg, mørk og beskidt tunnel under en trafikeret vej forvandlet til et inspirerende kunstværk.

I samarbejde mellem fællesråd, kirke, skole og den boligsociale helhedsplan var eleverne med til at gendesigne tunnellen for at gøre den tryg, flot og en oplevelse at færdes i. Mette Jørgensen fra den boligsociale helhedsplan var en del af undervisningen:

- Børnene var vildt tændt på, at tunnelen skulle vise mangfoldigheden i Trige, så de besluttede, der skulle males flag for alle nationaliteter, der bor i byen.

Derudover arrangerede eleverne i Iværksætterunge en indsamling til projektet, de stod for logistikken omkring, at hver klasse fra Bakkegårdsskolen skulle male et flag dernede, og til sidst var det også dem, der delte pølser ud til indvielsen.

Lærer på valgfaget, Maja Sandgren Birk, er meget begejstret for samarbejdet med lokalsamfundet, og så kan et anderledes valgfag som Iværksætterunge noget andet end de traditionelle fag, mener hun.

- Det er et super superfedt valgfag, for vi får mulighed for at undervise på en anden måde omkring for eksempel idéprocesser og udvikling. Jeg bruger elementer fra valgfaget ind i min anden undervisning, da det kan være med til at forny de fag.

Iværksætterunge kan gøre en forskel for endnu flere udsatte unge

Iværksætterunge har siden 2017 kørt som pilotprojekt i Aarhus. Målet har været at give elever i 7.-9. klasse iværksætterkompetencer og -erfaringer samt et sted, hvor de kunne omsætte teori til praksis. På den måde skulle de unge være med til at skabe en iværksætterkultur i de områder, hvor de bor. Forløbet har i 2020 været udfordret af hjemsendelse af eleverne som følge af corona-restriktionerne, og den skarpe prioritering af hvilken undervisning der blev afholdt.

Alle erfaringerne fra iværksætterunge er nu samlet og klar til at blive brugt i hele landet. Derfor er der udviklet et undervisningsmateriale og en håndbog til opstart af valgfaget, som gør det let at komme i gang med for andre skoler og boligområder. Iværksætterunge er siden blevet taget op af Kokkedal Skole, som lige nu er i gang med forløbet, der afsluttes først i april måned 2021.

Iværksætterunge er gennemført i et samarbejde mellem Det Boligsociale Fællessekretariat og Fonden for Entreprenørskab, og projektet blev støttet økonomisk af Den A. P. Møllerske Støttefond. Projektet er blevet evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab
28 75 41 91, christian@ffefonden.dk

Thomas Højmark Fegar, sekretariatsleder ved Det Boligsociale Fællessekretariat
22 28 19 22, thomas@fs-aarhus.dk

Maja Sandgren Birk, lærer på Bakkegårdsskolen i Trige

Mette Jørgensen, boligsocial medarbejder i Trige
28 89 43 89, mettetrigeparken@gmail.com

Foto: Gorm Olesen
Lærer Maja Sandgren Birk (TH) udtaler: “Jeg bliver helt stolt af eleverne, de får nogle virkelig gode idéer.” Foto: Gorm Olesen
Foto: Gorm Olesen

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Syddanmark14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men i Region Syddanmarkser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn,uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Syddanmark er én af to regioner, hvor andelen af kvindelige hovedstiftere stiger i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Hovedstadsområdet end i resten af landet14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men særligt i Region Hovedstaden ser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn, uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Hovedstaden har den højeste andel af kvindelige hovedstiftere i Danmark.

Danske gymnasielever vinder global entreprenørskabskonkurrence med innovativ opfindelse til ADHD-børn7.6.2021 21:08:49 CEST | Pressemeddelelse

Det var med tilbageholdt åndedræt og store øjne, da spændingen blev udløst, og vinderen af det allerførste globale mesterskab i entreprenørskab, De La Vega Global Entrepreneurship Award, skulle findes mandag aften. Seks hold fra hele verden havde kvalificeret sig, men prisen gik til danske Bubbles, som har udviklet lydtætte læringsbobler til børn, der har svært ved at bevare fokus i undervisningen.

UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet27.5.2021 17:27:15 CEST | Pressemeddelelse

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.

Ung kvinde vinder DM i Entreprenørskab med mission om social ansvarlighed27.5.2021 17:06:27 CEST | Pressemeddelelse

”Det værste man kan gøre, er ikke at gøre noget”. Det mantra lever 26-årige Gry Pedersen fra Hadsund i den grad op til. I december 2020 fik hun ideen til en virksomhed, der skal hjælpe mennesker i arbejde, og i dag har virksomheden 12 ansatte. Grys innovative tilgang, ihærdighed og dedikation blev torsdag den 27. maj belønnet, da hun og virksomheden Pakkeriet Hadsund vandt DM i Entreprenørskab for studerende, en billet til EM og 50.000 kr. i startkapital. Der var også priser til studerende fra Odense og Aarhus.