Iværksætterforsøget skal fejres – kom til Fiasko Fredag på Folkemødet

FOLKEMØDET 2018: LAG'erne i Danmark vil have landdistrikternes iværksættere til at gøre op med frygten for at fejle. Med arrangementet Fiasko Fredag på Folkemødet tager man et opgør med glansbillederne på LinkedIn og fejrer entreprenante fiaskoer på vejen til successen.

Med Fiasko Fredag vil LAG'erne gøre op med frygten for at fejle og inspirere flere beboere i landdistrikterne til at vove forsøget med iværksætteri.

”Den, der aldrig har begået en fejl, har aldrig prøvet noget nyt”, sådan sagde Albert Einstein. Men danskerne er notorisk dårlige til at dele deres professionelle fiaskoer. En konkurs, et forlist samarbejde eller en fejlslået produktlancering er ikke noget, man skilter med. Men det burde man, mener de danske Lokale Aktionsgrupper (LAG).

LAG’erne deler midler ud til iværksætteri og udviklingstiltag i landdistrikterne, og her møder man mange gode og skæve idéer, som er meget lang tid undervejs. Det skyldes bl.a. en lav risikovillighed hos andre finansieringskilder og frygt for at tabe ansigt i tilfælde af fiasko. De Lokale Aktionsgrupper vil med Fiasko Fredag gerne gøre op med frygten for at fejle og inspirere flere til at vove forsøget.

- De danske LAG'ere er klar på de projekter, der tør satse og være igangsættere. For det er de, der tør og vil noget nyt, som skaber fremtidens Danmark, siger formand for LAG Midt-Nordvestsjælland Flemming Larsen.

Iværksættere deler ud af professionelle fejlskud

To modige iværksættere, Niels Aalbæk Jensen og Jesper Zeihlund, har indvilliget i at komme og dele et par af deres knap så vellykkede forretningseventyr. De får selskab af Pernille Berg, Forskningschef og teamleder ved Fonden for Entreprenørskab, som vil give sit bud på, hvad det betyder for entreprenørskabet, at vi tør løbe en risiko og eksperimentere, selv om det kan ske, at vi ikke får det ønskede resultat.

Fiasko Fredag bliver et opgør med glansbillederne på LinkedIn og udelukkende succeshistorier om iværksættere, der lægger det gyldne æg og scorer kassen.

Kom til Fiasko Fredag i Landdistrikternes Telt (A8) fredag den 15. juni kl. 19.30-21.30.

Fakta: Landdistrikternes Telt

Landdistrikternes Telt på Folkemødet 2018 ligger i Danchells Anlæg (A8) og består af: Guldborgsund Kommune, Nordfyns Kommune, Sønderborg Kommune, Varde Kommune, Tønder Kommune, Skive Kommune, Vordingborg Kommune, Haderslev Kommune, Lolland Kommune, Odsherred Kommune, LAG, Benefit4Regions (B4R), Folketingets Udvalget for Landdistrikter og Øer samt Landdistrikternes Fællesråd.

Flemming Engtoft Larsen, formand for LAG Midt-Nordvestsjælland, tlf. 51 31 64 56, mail: flemmingengtoft@gmail.com

Eva Østergaard, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail eoe@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.