ParkPrivate

Iværksætterfamilie fik idé over aftensmaden: Nu skyder investorer millioner i ny app

Investorer kaster millioner efter appen ParkPrivate, der forventes at omsætte for 2,5 millioner i 2019. Bag står 25-årige Stine Johansson sammen med sin iværksættererfarne familie.
Fire investorer har allerede skudt millioner i appen ParkPrivate, der forventes at omsætte for 2,5 millioner kroner i 2019.  Foto: PR.
Fire investorer har allerede skudt millioner i appen ParkPrivate, der forventes at omsætte for 2,5 millioner kroner i 2019. Foto: PR.

Det var helt tilfældigt, at 25-årige Stine Johansson og hendes familie kom ind på emnet parkering over aftensmaden en hverdagsaften i 2017. Her luftede de frustrationer over manglen på parkeringspladser i byerne, og det plantede en idé hos flere af familiemedlemmerne. Idéen, der er endt ud i appen ParkPrivate, bakkes nu op med millioninvesteringer.

– Vi har selv boet i flere af de større byer herhjemme og dagligt været stressede over parkering. Samtidigt står der jo en del tomme indkørsler og virksomhedsparkeringspladser rundt omkring, og vi kom til at tale om, at det da var fjollet, at man ikke lejede dem ud, når man alligevel ikke selv bruger dem, fortæller Stine Johansson, som ejer ParkPrivate sammen med sin kæreste og svigerfar og netop har ansat sin bror.

­– Vores kompetencer matcher hinanden super godt. Min svigerfar har stor erfaring med iværksætteri, både min kæreste og jeg er uddannet cand.merc og min bror er stærk inden for it. Så ikke nok med, at vi havde idéen, vi havde også evnerne til at føre den ud i livet. Så derfra gik det stærkt, og nu står vi med en færdig løsning, siger Stine Johansson.

54 timer om året på at finde parkering

Ifølge Vejdirektoratet er personbiltætheden i Danmark steget med 16 procent på bare ti år, og ved begyndelsen af 2018 var der 438 personbiler per 1000 indbyggere. Særligt i de store byer giver det parkeringsudfordringer, og ifølge det internationale konsulentfirma Frost & Sullivan bruger en bilist i København gennemsnitligt 54 timer om året på at lede efter en parkeringsplads. Det skal appen ParkPrivate gøre lettere. Her kan privatpersoner og virksomheder udleje p-pladser, når de ikke selv bruger dem – og som bruger kan man booke en p-plads forud, så man slipper for at lede forgæves.

Fire investorer har engageret sig i familieprojektet og indskudt flere millioner kroner i virksomheden. En af dem er serieinvestor Henrik Noes Jensen, der har skudt 1,1 millioner kroner i ParkPrivate.

– Jeg synes, det er en fantastisk idé, fordi den er så anvendelig for alle og taler ind i hele den deleøkonomiske tankegang. Samtidig er det et stærkt hold bag, der brænder for projektet og er super dygtige til det, de laver. Og de har visioner fra start, som gør, at appen kan skaleres til brug i udlandet også, siger Henrik Noes Jensen.

Også firmaet Ideal Development, der oprindeligt blev hyret til at udvikle appen, har investeret i ParkPrivate.

Vil omsætte for 2,5 millioner i 2019

For at sikre, at p-pladserne er ledige til ParkPrivates kunder, er der indgået en aftale med Q-Park om kontrol af pladserne. Ifølge Stine Johansson er det en af mange fordele, der adskiller den nye app fra konkurrenterne.

– Der er andre konkurrenter, som har forsøgt sig med noget lignende, men i stedet for at fokusere på de parkeringspladser, der allerede eksisterer, vil vi skabe nye pladser. Samtidigt kan man hos os booke en plads forud, så man slipper for at skulle køre rundt og lede efter en ledig plads.

ParkPrivate forventer at have 5.000 p-pladser og en omsætning på 2,5 millioner kroner i 2019. I 2020 forventes en tredobling af antallet af p-pladser og en omsætning på et tocifret millionbeløb. Det ambitiøse mål skal nås ved blandt andet at påbegynde ekspansionen til nabolandene allerede næste år.

Stine Johansson
Partner, ParkPrivate ApS
(+ 45) 27 13 86 19
slj@parkprivate.dk

Billeder

Download
25-årige Stine Johansson  har påbegyndt et iværksættereventyr med appen ParkPrivate sammen med sin kæreste, svigerfar og bror. Foto: PR.
25-årige Stine Johansson har påbegyndt et iværksættereventyr med appen ParkPrivate sammen med sin kæreste, svigerfar og bror. Foto: PR.
Download

Information om ParkPrivate

ParkPrivate
Nygade 13 1. th