Iværksættere får legater fra Alexander Foss’ Industrifond

Alexander Foss’ Industrifond uddeler iværksætterlegater til 3D-printer til metal, proteinpulver skabt af alger, bedre luftkvalitet til børn og prævention til mænd.

I forbindelse med landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year blev der også overrakt fire legater fra Alexander Foss’ Industrifond. Fonden støtter iværksættere, som er teknologisk nytænkende og har kommercielt potentiale. Legaterne går til Addonaut, som udvikler en ny type 3D-printer til metal, Biotrino, som laver proteinpulver ud af alger, Tiny Wolf, som skaber bedre luftkvalitet til børn, og VasDeBlock medical, som udvikler en ny præventionsløsning til mænd.

Fondens bestyrelsesmedlem, Lars Hein, sagde ved overrækkelsen: - Alexander Foss’ Industrifond ønsker at hjælpe iværksættere i den meget tidlige fase. Blandt årets mange kvalificerede ansøgere har vi valgt fire meget forskellige projekter. Vi håber, vi kan hjælpe med til at modne jeres projekter, så I kan begynde at indtage markedet. Og hvem ved – om et par år ser vi jer måske som Entrepreneur Of The Year-vindere.

Addonaut får midler til at udvikle og teste ny teknologi til metal-3D-print.

Gennem en kombination af kendte og velafprøvede teknologier vil Addonaut skabe en ny type 3D-printer til metal til industriel brug. Den vil både kræve mindre plads og betyde lavere materialeomkostninger end kendte 3D-printere til metal.

- Alexander Foss-legatet og den tillidserklæring, der ligger bag, giver os en stor motivation til at arbejde videre, så vi kan opnå "proof of concept". Vi vil gøre det muligt for mindre virksomheder at 3D-printe med metal – og vi drømmer om på sigt at levere metal-3D-print på Den Internationale Rumstation, siger CEO Anders Winter og resten af teamet bag Addonaut.

Biotrino får midler til at teste og udvikle udstyr til tørring og pulverisering af algesuppe.

Biotrino vil skabe en "Nordic Superfood" ved hjælp af dyrkede Clorella-alger, der tørres og pulveriseres til proteinpulver. Pulveret tænkes både anvendt som selvstændigt kosttilskud, som ingrediens i traditionelle fødevarer og på sigt som del af 3D-printede fødevarer.

- Vores vision er at få prisen på det supersunde pulver så langt ned, at det kan blive en reel løsning på sultproblemer i tredjeverdenslande. Med legatet kan vi nu komme hurtigere frem i udviklingsprocessen og få produktet på markedet, siger Biotrinos stifter, Søren Hedegaard.

Tiny Wolf får midler til at lave prototyper og teste ny teknologi til at sikre bedre luftkvalitet.

Tiny Wolf vil især hjælpe børn med luftvejslidelser og vejrtrækningsproblemer ved at skabe bedre luftkvalitet. Virksomheden er i gang med teknisk udvikling og validering af et produkt, som giver den enkelte renere luft.

- Målet er at forbedre den daglige livskvalitet og sundhed gennem en innovativ tilgang til sundhedsteknologi, så ny teknologi til et bedre liv når ud til langt flere. Vi vil give børn i hele verden en bedre luftkvalitet. Legatet giver os mulighed for at optimere design og ydelse, siger Mikkel Wad Thorsen, CEO i Tiny Wolf.

VasDeBlock medical får midler til at tilpasse og teste en langvarig og reversibel præventionsløsning til mænd.

De vil gøre op med de traditionelle løsninger mod uønsket graviditet. Helt konkret sker det ved at sætte en prop i mandens sædleder. Proppen vil kunne fjernes igen.

- Legatet fra Alexander Foss’ Industrifond gør, at vi nu kan videreudvikle vores prototype og begynde at afprøve metoden i menneskelig anatomi. Metoden er simpel, uden hormoner og kræver ikke operation, siger Mette Mikkelsen, CEO i VasDeBlock medical.

Flere oplysninger fås hos:
Pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912 eller på mail boh@di.dk

Download
Billeder af prisvinderne samt af Alexander Foss-fondens bestyrelsesmedlem er vedlagt – på gruppebilledet ses fra venstre: CEO Anders Winter, Addonaut, moderator Charlotte Beder, Biotrinos stifter Søren Hedegaard, CEO Mikkel Wad Thorsen, Tiny Wolf og CEO Mette Mikkelsen, VasDeBlock medical.
Download

Danske virksomheder tænker bæredygtighed og FN’s Verdensmål ind i deres forretning22.2.2019 06:00:00Pressemeddelelse

Bæredygtighed og FN’s Verdensmål er i høj grad en del af de danske virksomheders tankegang og en konkret del af virksomhedernes strategier. Det viser to nye undersøgelser fra henholdsvis Dansk Industri (DI) og Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL). Undersøgelserne understreger, at danske virksomheder er ganske langt med at både tænke og implementere bæredygtighed og FN´s Verdensmål i deres forretning.

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i