Iværksættere får legater fra Alexander Foss’ Industrifond

Alexander Foss’ Industrifond uddeler iværksætterlegater til 3D-printer til metal, proteinpulver skabt af alger, bedre luftkvalitet til børn og prævention til mænd.

I forbindelse med landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year blev der også overrakt fire legater fra Alexander Foss’ Industrifond. Fonden støtter iværksættere, som er teknologisk nytænkende og har kommercielt potentiale. Legaterne går til Addonaut, som udvikler en ny type 3D-printer til metal, Biotrino, som laver proteinpulver ud af alger, Tiny Wolf, som skaber bedre luftkvalitet til børn, og VasDeBlock medical, som udvikler en ny præventionsløsning til mænd.

Fondens bestyrelsesmedlem, Lars Hein, sagde ved overrækkelsen: - Alexander Foss’ Industrifond ønsker at hjælpe iværksættere i den meget tidlige fase. Blandt årets mange kvalificerede ansøgere har vi valgt fire meget forskellige projekter. Vi håber, vi kan hjælpe med til at modne jeres projekter, så I kan begynde at indtage markedet. Og hvem ved – om et par år ser vi jer måske som Entrepreneur Of The Year-vindere.

Addonaut får midler til at udvikle og teste ny teknologi til metal-3D-print.

Gennem en kombination af kendte og velafprøvede teknologier vil Addonaut skabe en ny type 3D-printer til metal til industriel brug. Den vil både kræve mindre plads og betyde lavere materialeomkostninger end kendte 3D-printere til metal.

- Alexander Foss-legatet og den tillidserklæring, der ligger bag, giver os en stor motivation til at arbejde videre, så vi kan opnå "proof of concept". Vi vil gøre det muligt for mindre virksomheder at 3D-printe med metal – og vi drømmer om på sigt at levere metal-3D-print på Den Internationale Rumstation, siger CEO Anders Winter og resten af teamet bag Addonaut.

Biotrino får midler til at teste og udvikle udstyr til tørring og pulverisering af algesuppe.

Biotrino vil skabe en "Nordic Superfood" ved hjælp af dyrkede Clorella-alger, der tørres og pulveriseres til proteinpulver. Pulveret tænkes både anvendt som selvstændigt kosttilskud, som ingrediens i traditionelle fødevarer og på sigt som del af 3D-printede fødevarer.

- Vores vision er at få prisen på det supersunde pulver så langt ned, at det kan blive en reel løsning på sultproblemer i tredjeverdenslande. Med legatet kan vi nu komme hurtigere frem i udviklingsprocessen og få produktet på markedet, siger Biotrinos stifter, Søren Hedegaard.

Tiny Wolf får midler til at lave prototyper og teste ny teknologi til at sikre bedre luftkvalitet.

Tiny Wolf vil især hjælpe børn med luftvejslidelser og vejrtrækningsproblemer ved at skabe bedre luftkvalitet. Virksomheden er i gang med teknisk udvikling og validering af et produkt, som giver den enkelte renere luft.

- Målet er at forbedre den daglige livskvalitet og sundhed gennem en innovativ tilgang til sundhedsteknologi, så ny teknologi til et bedre liv når ud til langt flere. Vi vil give børn i hele verden en bedre luftkvalitet. Legatet giver os mulighed for at optimere design og ydelse, siger Mikkel Wad Thorsen, CEO i Tiny Wolf.

VasDeBlock medical får midler til at tilpasse og teste en langvarig og reversibel præventionsløsning til mænd.

De vil gøre op med de traditionelle løsninger mod uønsket graviditet. Helt konkret sker det ved at sætte en prop i mandens sædleder. Proppen vil kunne fjernes igen.

- Legatet fra Alexander Foss’ Industrifond gør, at vi nu kan videreudvikle vores prototype og begynde at afprøve metoden i menneskelig anatomi. Metoden er simpel, uden hormoner og kræver ikke operation, siger Mette Mikkelsen, CEO i VasDeBlock medical.

Flere oplysninger fås hos:
Pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912 eller på mail boh@di.dk

Download
Billeder af prisvinderne samt af Alexander Foss-fondens bestyrelsesmedlem er vedlagt – på gruppebilledet ses fra venstre: CEO Anders Winter, Addonaut, moderator Charlotte Beder, Biotrinos stifter Søren Hedegaard, CEO Mikkel Wad Thorsen, Tiny Wolf og CEO Mette Mikkelsen, VasDeBlock medical.
Download