ITD: Transportvirksomheder skal have en klar trafiksikkerhedspolitik

Brug af håndholdt teleudstyr under kørsel udgør en alvorlig sikkerhedsrisiko på vejene. Derfor vil ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, gerne opfordre transportvirksomhederne til at have en klar trafiksikkerhedspolitik og sikre, at der er adgang til håndfrit udstyr i lastbilerne, så chaufførerne har hænderne på rattet og opmærksomheden på trafikken.

En ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension viser i dag, at hver 6. erhvervschauffør (17 procent) tjekker mails, læser sms’er eller surfer på nettet under kørslen. Tallet er faldet i forhold til sidste år, hvor 26 procent af chaufførerne angav, at de anvendte mobilen, mens de kørte. Men chaufførerne bør slet ikke anvende håndholdt teleudstyr, når de kører, mener ITD, som derfor også gerne vil opfordre transportvirksomhederne til at have en klar politik for sikker kørsel.

- Uopmærksomhed udgør en alvorlig trussel for trafiksikkerheden på vejene, og brug af håndholdt teleudstyr er i den forbindelse en af de store syndere. Som brancheorganisation vil vi derfor gerne opfordre transportvirksomhederne til at arbejde med sikkerheden og udforme en konkret og handlingsanvisende trafiksikkerhedspolitik, med klare anvisninger om brugen af håndfrit udstyr for både firma- og privattelefon, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD.

Transportminister Ole Birk Olesen fremsætter inden længe et lovforslag, der skærper reglerne for brug af alle håndholdte kommunikationsapparater under kørslen, så det kommer til at koste både en bøde og et klip i kørekortet, hvis chaufførerne anvender håndholdt teleudstyr under kørslen. ITD bakker op om ministerens forslag.

- Det er uhyre vigtigt at forebygge ulykker på vejene, og som professionel chauffør, bag rattet i en lastbil har man et stort ansvar for at køre sikkert. Det ansvar tager vi meget alvorligt i branchen, og med den nye teknologi der er til rådighed, er det muligt at sikre, at den nødvendige kommunikation mellem virksomheder og chauffører foregår på en forsvarlig og trafiksikker måde, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension har i undersøgelsen spurgt 1.051 erhvervschauffører om årsagen til de uopmærksomme handlinger bag rettet, og her fremgår det, at 19 procent svarer, at de ikke kan lade være, 22 procent fremhæver, at køretøjet er deres kontor, 15 procent siger, at de tror, at arbejdspladsen forventer, at de er tilgængelige på telefonen og 6 procent angiver, at de keder sig.

Kontakt: Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD tlf.: 73 67 45 47 el. 41 24 32 25

E-mail jhc@itd.dk

ITD glæder sig over engageret og erfaren transportminister27.6.2019 10:40:35 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har i dag præsenteret sit nye ministerhold, og det bliver Benny Engelbrecht, der nu indtager Transportministeriet i Frederiksholms Kanal. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker den nye transportminister velkommen på den vigtige post, hvor der ligger et stort potentiale for at skabe bæredygtige vækstresultater i samarbejde med et professionelt og engageret transporterhverv.

ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission3.6.2019 14:38:38 CESTPressemeddelelse

Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.