ITD: Transportvirksomheder skal have en klar trafiksikkerhedspolitik

Brug af håndholdt teleudstyr under kørsel udgør en alvorlig sikkerhedsrisiko på vejene. Derfor vil ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, gerne opfordre transportvirksomhederne til at have en klar trafiksikkerhedspolitik og sikre, at der er adgang til håndfrit udstyr i lastbilerne, så chaufførerne har hænderne på rattet og opmærksomheden på trafikken.

En ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension viser i dag, at hver 6. erhvervschauffør (17 procent) tjekker mails, læser sms’er eller surfer på nettet under kørslen. Tallet er faldet i forhold til sidste år, hvor 26 procent af chaufførerne angav, at de anvendte mobilen, mens de kørte. Men chaufførerne bør slet ikke anvende håndholdt teleudstyr, når de kører, mener ITD, som derfor også gerne vil opfordre transportvirksomhederne til at have en klar politik for sikker kørsel.

- Uopmærksomhed udgør en alvorlig trussel for trafiksikkerheden på vejene, og brug af håndholdt teleudstyr er i den forbindelse en af de store syndere. Som brancheorganisation vil vi derfor gerne opfordre transportvirksomhederne til at arbejde med sikkerheden og udforme en konkret og handlingsanvisende trafiksikkerhedspolitik, med klare anvisninger om brugen af håndfrit udstyr for både firma- og privattelefon, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD.

Transportminister Ole Birk Olesen fremsætter inden længe et lovforslag, der skærper reglerne for brug af alle håndholdte kommunikationsapparater under kørslen, så det kommer til at koste både en bøde og et klip i kørekortet, hvis chaufførerne anvender håndholdt teleudstyr under kørslen. ITD bakker op om ministerens forslag.

- Det er uhyre vigtigt at forebygge ulykker på vejene, og som professionel chauffør, bag rattet i en lastbil har man et stort ansvar for at køre sikkert. Det ansvar tager vi meget alvorligt i branchen, og med den nye teknologi der er til rådighed, er det muligt at sikre, at den nødvendige kommunikation mellem virksomheder og chauffører foregår på en forsvarlig og trafiksikker måde, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension har i undersøgelsen spurgt 1.051 erhvervschauffører om årsagen til de uopmærksomme handlinger bag rettet, og her fremgår det, at 19 procent svarer, at de ikke kan lade være, 22 procent fremhæver, at køretøjet er deres kontor, 15 procent siger, at de tror, at arbejdspladsen forventer, at de er tilgængelige på telefonen og 6 procent angiver, at de keder sig.

Kontakt: Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD tlf.: 73 67 45 47 el. 41 24 32 25

E-mail jhc@itd.dk

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord3.7.2018 15:28pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

PostNord Group vil sende ny millionregning til danske vognmænd14.6.2018 23:40pressemeddelelse

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller. Selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.