ITD: Transportministeren må indse situationens alvor på rastepladserne

Vognmænd og chauffører slås lige nu dagligt med parkeringsudfordringer på de statslige rastepladser, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene. Der er slet ikke rastepladser nok, når lastbilchaufførerne skal holde deres lovpligtige pauser. Situationen er meget alvorlig, og nu har en samlet branche henvendt sig til transportministeren for at få løst problematikken.

ITD har sammen med Dansk Erhverv, DI Transport, Danske Speditører, DTL og 3F netop sendt en samlet appel til transportminister Ole Birk Olesen. Målet er, at transportministeren sammen med branchen her og nu finder frem til brugbare løsninger, der hurtigt kan rette op på situationen.

- Håndhævelsen af de nye regler betyder helt konkret, at chaufførerne ofte presses til at parkere uden for de afmærkede parkeringsbåse og pålægges en parkeringsafgift på over 2.000 kroner, fordi myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

ITD skrev sidst i januar til transportminister Ole Birk Olesen med en klar appel om, at ministeren indkalder alle relevante parter til en hasteevaluering af konsekvenserne af den nye tidsbegrænsning for lastbilernes parkering på rastepladser på motorvejsnettet, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene.

- Vores værste frygt er, at transportministeren slet ikke har blik for situationens alvor. Vognmændene har hårdt brug for, at der hurtigst muligt optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne. Politikerne må handle hurtigt og give branchen mulighed for at udnytte de ledige arealer på rastepladserne i det omfang, det er muligt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD: 6020 8850

Kvinder skal redde den danske transportbranche8.3.2019 05:54:33 CETPressemeddelelse

Manglen på kvalificerede lastbilchauffører er nu så stor, at det kalder på initiativer, der på både kort og lang sigt kan øge udbuddet af arbejdskraft til transporterhvervet. En væsentlig udfordring er, at kvinder stort set ikke er repræsenteret i den mandstunge branche, og den situation skal ændres, hvis den danske transportbranche skal overleve, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD Arbejdsgiver stævner den danske stat for at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere6.12.2018 13:02:35 CETPressemeddelelse

ITD Arbejdsgiver har besluttet at stævne den danske stat med det mål at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere. Konflikter, der iværksættes med henblik på at få et medlem af ITD Arbejdsgiver til at tiltræde en bestemt overenskomst, skal være ulovlige, og staten skal beskytte medlemmernes ret til ikke at være medlem af en bestemt forening. ITD Arbejdsgiver går nu – om nødvendigt - hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol for at få medhold i sit synspunkt.

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03:49 CESTPressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.