ITD: Transportministeren må indse situationens alvor på rastepladserne

Vognmænd og chauffører slås lige nu dagligt med parkeringsudfordringer på de statslige rastepladser, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene. Der er slet ikke rastepladser nok, når lastbilchaufførerne skal holde deres lovpligtige pauser. Situationen er meget alvorlig, og nu har en samlet branche henvendt sig til transportministeren for at få løst problematikken.

ITD har sammen med Dansk Erhverv, DI Transport, Danske Speditører, DTL og 3F netop sendt en samlet appel til transportminister Ole Birk Olesen. Målet er, at transportministeren sammen med branchen her og nu finder frem til brugbare løsninger, der hurtigt kan rette op på situationen.

- Håndhævelsen af de nye regler betyder helt konkret, at chaufførerne ofte presses til at parkere uden for de afmærkede parkeringsbåse og pålægges en parkeringsafgift på over 2.000 kroner, fordi myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

ITD skrev sidst i januar til transportminister Ole Birk Olesen med en klar appel om, at ministeren indkalder alle relevante parter til en hasteevaluering af konsekvenserne af den nye tidsbegrænsning for lastbilernes parkering på rastepladser på motorvejsnettet, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene.

- Vores værste frygt er, at transportministeren slet ikke har blik for situationens alvor. Vognmændene har hårdt brug for, at der hurtigst muligt optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne. Politikerne må handle hurtigt og give branchen mulighed for at udnytte de ledige arealer på rastepladserne i det omfang, det er muligt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD: 6020 8850

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.