ITD: Transportministeren må indse situationens alvor på rastepladserne

Vognmænd og chauffører slås lige nu dagligt med parkeringsudfordringer på de statslige rastepladser, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene. Der er slet ikke rastepladser nok, når lastbilchaufførerne skal holde deres lovpligtige pauser. Situationen er meget alvorlig, og nu har en samlet branche henvendt sig til transportministeren for at få løst problematikken.

ITD har sammen med Dansk Erhverv, DI Transport, Danske Speditører, DTL og 3F netop sendt en samlet appel til transportminister Ole Birk Olesen. Målet er, at transportministeren sammen med branchen her og nu finder frem til brugbare løsninger, der hurtigt kan rette op på situationen.

- Håndhævelsen af de nye regler betyder helt konkret, at chaufførerne ofte presses til at parkere uden for de afmærkede parkeringsbåse og pålægges en parkeringsafgift på over 2.000 kroner, fordi myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

ITD skrev sidst i januar til transportminister Ole Birk Olesen med en klar appel om, at ministeren indkalder alle relevante parter til en hasteevaluering af konsekvenserne af den nye tidsbegrænsning for lastbilernes parkering på rastepladser på motorvejsnettet, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene.

- Vores værste frygt er, at transportministeren slet ikke har blik for situationens alvor. Vognmændene har hårdt brug for, at der hurtigst muligt optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne. Politikerne må handle hurtigt og give branchen mulighed for at udnytte de ledige arealer på rastepladserne i det omfang, det er muligt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD: 6020 8850

ITD glæder sig over engageret og erfaren transportminister27.6.2019 10:40:35 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har i dag præsenteret sit nye ministerhold, og det bliver Benny Engelbrecht, der nu indtager Transportministeriet i Frederiksholms Kanal. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker den nye transportminister velkommen på den vigtige post, hvor der ligger et stort potentiale for at skabe bæredygtige vækstresultater i samarbejde med et professionelt og engageret transporterhverv.

ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission3.6.2019 14:38:38 CESTPressemeddelelse

Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.