ITD: Teknologiske testcentre skaber vækst og viden

Teknologiske testcentre skal ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen sikre Danmark en førerposition. Forslaget indgår som en del af regeringens kommende digitale vækstplan. Transport- og logistiksektoren bifalder forslaget, der vil bringe vækst, viden og innovation med sig, lyder det fra ITD – vejgodstransportens brancheorganisation.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil sikre Danmark og danske virksomheder en førerposition med åbningen af en række teknologiske testcentre for blandt andet førerløse biler. Desuden vil ministeren arbejde for, at mindre danske virksomheder kommer med på digitaliseringsbølgen. Dermed har han taget et vigtigt skridt for erhvervslivet i Danmark. Fra transport- og logistikbranchen glæder man sig over, at ministeren handler på dette område, som vil bidrage til vækst og erhvervsfremme og samtidig bringer sagen med til et så vigtigt forum som World Economic Forum i Davos.

- Transport- og logistikområdet er en af de vigtige grundpiller i samfundet. Vi er med til at sikre im- og eksporten og sørger for, at gods og varer kommer frem. Men vores medlemmer kigger ind i en stadig mere digitaliseret og datastyret fremtid. Selvkørende lastbiler er kun en del af denne fremtid, hvor også virksomhedernes evne til at styre data og processer er vigtige elementer. Derfor er det også vigtigt, at vi får etableret en række teknologiske testcentre, og at vores sektor indgår i arbejdet om regeringens digitale vækstplan, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Regeringen vil ifølge erhvervsministerens plan sætte fart på at udvikle og teste førerløse fartøjer på dansk grund, fordi Danmark skal være helt fremme i forreste række, når det gælder test af nye teknologier også på transportområdet. Danmark skal op i førerfeltet sammen med lande som Sverige, Holland, Tyskland og USA, som alle har produktion af lastbiler.

- I de lande, der traditionelt har haft bilindustri, er der meget større regeringsmæssig fokus på at understøtte udviklingen af førerløse teknologier. Derfor er det endnu vigtigere for den danske transportbranche, at vi i Danmark også får etableret egentlige teknologiske testcentre. Vi foreslår, at det sker i samspil med universiteterne, der kan fungere som en slags vidensklynger, hvor forskning og udvikling er i højsædet, siger Carina Christensen.

Hun sender desuden en direkte invitation til erhvervsministeren om et møde i Padborg for at få indsigt i de konkrete løsninger, som ITD’s medlemmer kigger ind i lige nu.

Erhvervsministerens planer om at etablere teknologiske testcentre for blandt andet førerløse fartøjer er en del af den samlede digitale vækstplan, som regeringen forventer at præsentere senere på året.

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord3.7.2018 15:28pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

PostNord Group vil sende ny millionregning til danske vognmænd14.6.2018 23:40pressemeddelelse

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller. Selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.