ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid

Del

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. ITD har samtidig en klar ambition om, at Danmark og dansk vejgodstransport i år 2030 skal være internationalt kendt inden for anvendelse og udvikling af ny grøn teknologi, herunder innovative grønne løsninger inden for transport og logistik. For at indfri målene for den grønne omstilling har ITD udarbejdet sin egen klimaplan ”Dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid”.

- Klima og miljø fylder meget i vores vækststrategi 2030 for dansk vejgodstransport, og vi præsenterer nu vores egen ambitiøse klimaplan. For os er det vigtigt, at den grønne omstilling af de tunge transporter sker på en gennemtænkt måde med respekt for branchens konkurrenceevne og dansk økonomi. Vi ønsker at sætte et solidt fingeraftryk på regeringens videre klimaarbejde, og vi bringer nu vores egen klimaplan ind i de igangværende forhandlinger i regeringens klimapartnerskab for landtransport, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Transport- og logistikerhvervet står klar til at yde sit bidrag til en grønnere og mere bæredygtig fremtid.

- Danske transport- og logistikvirksomheder har for længst erkendt, at man skal tage hensyn til klimaet og miljøet, når man driver sin forretning. Erhvervet har længe haft fokus på at sikre en øget effektivitet, hvor man undgår tomkørsler og udnytter kapaciteten bedst muligt. Det kan man se ved, at det nationale transportarbejde er steget betydeligt over årene, samtidig med at erhvervets CO2-udledning har holdt et stabilt niveau. Det vidner om et vejgodserhverv, der loyalt har arbejdet for at reducere erhvervets klimaaftryk, og det er vi meget stolte af, siger chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.

Der er dog også brug for politisk medspil for at komme i mål, mener ITD. Der skal findes løsninger på både EU-plan og i Danmark for at forløse det store potentiale ved en grøn omstilling af sektoren, og det kræver samtidig, at der både på kort og lang sigt skal opstilles klare mål og pejlemærker for, hvordan sektoren bedst muligt bliver omstillet i respekt for erhvervets konkurrenceevne og dets betydning for velstanden i samfundet.

- Det er selvsagt en stor og vanskelig opgave at omstille den tunge vejgodstransport, og der findes ikke nogen snuptagsløsninger. Men opgaven er ikke umulig, og det handler om at få sat skub i samarbejdet om at finde visionære, fremtidssikrede og realistiske løsninger som både vedrører den tunge vejgodstransport, men som også går på tværs af sektorer, så vi kan komme i mål med nedbringelsen af C02-udledningen, mener Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD.

Læs ITD’s klimaplan ”Dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid” her.

For yderligere oplysninger kontakt:

Lasse Kristoffersen, chefkonsulent i ITD, tlf. 41 61 00 36

Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD, tlf. 51 35 52 71

Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport2.7.2020 12:11:52 CESTPressemeddelelse

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum