ITD: Stort tillykke med valget – husk infrastruktur og grøn transport i regeringsgrundlaget

ITD ønsker stort tillykke med valget til både nye og kendte ansigter og glæder sig til et godt og konstruktivt samarbejde om transportpolitikken, når en ny regering kommer på plads. ITD vil fortsat presse på for, at infrastruktur og grøn vejgodstransport bliver en prioriteret del af det kommende regeringsgrundlag.

ITD ønsker alle valgte politikere et stort tillykke og glæder sig til samarbejdet.

- Først og fremmest stort tillykke til de nyvalgte politikere. Det politiske arbejde er allerede gået i gang, og nu indledes de benhårde forhandlinger om et nyt regeringsgrundlag med henblik på at danne en ny regering. I ITD har vi en lang række af ønsker til et nyt regeringsgrundlag, men først og fremmest vil vi fortsat presse hårdt på for at sikre, at massive investeringer i veje og en effektiv grøn omstilling af de tunge transporter vil få høj prioritet. Der venter store og vigtige opgaver på det transportpolitiske område, og vi har travlt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD glæder sig over, at klimaet har fyldt meget i valgkampen. Derfor vil det selvfølgelig også blive en topprioritet i det kommende regeringsgrundlag. Her må politikerne ikke glemme de tunge transporter.

- Denne grønne omstilling af den tunge vejgodstransport skal med helt øverst oppe på dagsordenen, så vi kan få sat turbo under den igangværende positive proces med at reducere udledningen af drivhusgasser fra lastbilerne. Vi vil i ITD gerne opfordre til, at man i et nyt regeringsgrundlag forpligter sig til at nedsætte en hurtigt arbejdende klima- og miljøkommission for den tunge transport, så en ny regering sammen med erhvervet kan fastlægge en klar strategi for den grønne omstilling af de tunge transporter, siger Carina Christensen.

ITD opfordrer også til, at man i forhandlingerne om et nyt regeringsgrundlag forholder sig meget realistisk til de store trængselsudfordringer på landets veje, som hæmmer væksten og er til stor daglige gene for både den almindelige borger og for transporterhvervet, som er afhængig af god og effektiv mobilitet.

- De ansvarlige partier bør i et nyt regeringsgrundlag give infrastrukturen høj prioritet – herunder især investeringer i vejene. Det har Danmark nemlig hårdt brug for. Det vil være bekymrende, hvis en ny regering alene satser på tog, kollektiv trafik og cykler. Vi håber på et bredt samarbejde hen over midten om de kommende infrastrukturplaner, siger Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

ITD: 3F’s foreningstvang og bøllemetoder er særdeles velkendte i vognmandserhvervet12.9.2019 17:43:51 CESTPressemeddelelse

I ITD, Brancheorganisation for danske vejgodstransport, og ITD Arbejdsgiver kommer det ikke som nogen overraskelse, at 3F med hårdhændede midler forsøger at presse medarbejdere til at melde sig ind i foreningen. Situationen er velkendt i vognmandserhvervet, hvor ITD og ITD Arbejdsgivers medlemmer også oplever 3F’s voldsomme fremfærd, og hvor regeringen nu vil give 3F monopol på transportoverenskomster.

ITD: Stærkt kritisabelt, at S-regering nu vil give monopol til 3F27.8.2019 11:44:56 CESTPressemeddelelse

Som en af sine første gerninger vil den nye socialdemokratiske regering arbejde på at give monopol til fagforbundet 3F’s overenskomster på transportområdet. Det vil nemlig blive resultatet af det forslag, som Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) mandag præsenterede i Padborg-udvalget, og som regeringen nu har bragt ind i et lovforberedende udvalg med henblik på lovgivning hurtigst muligt. Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITD, er stærkt kritisk.

ITD glæder sig over engageret og erfaren transportminister27.6.2019 10:40:35 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har i dag præsenteret sit nye ministerhold, og det bliver Benny Engelbrecht, der nu indtager Transportministeriet i Frederiksholms Kanal. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker den nye transportminister velkommen på den vigtige post, hvor der ligger et stort potentiale for at skabe bæredygtige vækstresultater i samarbejde med et professionelt og engageret transporterhverv.

ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission3.6.2019 14:38:38 CESTPressemeddelelse

Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.