ITD: Stort tillykke med valget – husk infrastruktur og grøn transport i regeringsgrundlaget

ITD ønsker stort tillykke med valget til både nye og kendte ansigter og glæder sig til et godt og konstruktivt samarbejde om transportpolitikken, når en ny regering kommer på plads. ITD vil fortsat presse på for, at infrastruktur og grøn vejgodstransport bliver en prioriteret del af det kommende regeringsgrundlag.

ITD ønsker alle valgte politikere et stort tillykke og glæder sig til samarbejdet.

- Først og fremmest stort tillykke til de nyvalgte politikere. Det politiske arbejde er allerede gået i gang, og nu indledes de benhårde forhandlinger om et nyt regeringsgrundlag med henblik på at danne en ny regering. I ITD har vi en lang række af ønsker til et nyt regeringsgrundlag, men først og fremmest vil vi fortsat presse hårdt på for at sikre, at massive investeringer i veje og en effektiv grøn omstilling af de tunge transporter vil få høj prioritet. Der venter store og vigtige opgaver på det transportpolitiske område, og vi har travlt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD glæder sig over, at klimaet har fyldt meget i valgkampen. Derfor vil det selvfølgelig også blive en topprioritet i det kommende regeringsgrundlag. Her må politikerne ikke glemme de tunge transporter.

- Denne grønne omstilling af den tunge vejgodstransport skal med helt øverst oppe på dagsordenen, så vi kan få sat turbo under den igangværende positive proces med at reducere udledningen af drivhusgasser fra lastbilerne. Vi vil i ITD gerne opfordre til, at man i et nyt regeringsgrundlag forpligter sig til at nedsætte en hurtigt arbejdende klima- og miljøkommission for den tunge transport, så en ny regering sammen med erhvervet kan fastlægge en klar strategi for den grønne omstilling af de tunge transporter, siger Carina Christensen.

ITD opfordrer også til, at man i forhandlingerne om et nyt regeringsgrundlag forholder sig meget realistisk til de store trængselsudfordringer på landets veje, som hæmmer væksten og er til stor daglige gene for både den almindelige borger og for transporterhvervet, som er afhængig af god og effektiv mobilitet.

- De ansvarlige partier bør i et nyt regeringsgrundlag give infrastrukturen høj prioritet – herunder især investeringer i vejene. Det har Danmark nemlig hårdt brug for. Det vil være bekymrende, hvis en ny regering alene satser på tog, kollektiv trafik og cykler. Vi håber på et bredt samarbejde hen over midten om de kommende infrastrukturplaner, siger Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.