ITD: Stor sejr til de danske vognmænd – EU-Kommissionen indleder nu en tilbundsgående undersøgelse af statstilskuddene til PostNord

Det er en meget stor dag for de danske vognmænd og for ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport. EU-Kommissionen har netop officielt meddelt, at den indleder en tilbundsgående undersøgelse af statstilskuddene til PostNord og Post Danmark.

ITD’s klage til EU-Kommissionen over ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte til Post Danmark, får nu konsekvenser. Det indebærer, at Kommissionen nu indleder en tilbundsgående undersøgelse for at vurdere, om nogle af de kapitaltilførsler, som PostNords danske og svenske ejere har ydet til PostNord og Post Danmark er i overensstemmelse med EU’s regler om statsstøtte.

-      For ITD og især for de danske vognmænd er EU-Kommissionens udmelding en overordentlig stor sejr, som betyder, at hver en sten i den her sag bliver vendt, så vi kan få belyst, om statsstøtten til Post Danmark i det hele taget er lovlig. Det er et meget vigtigt led i den her sag, og samtidig er det forudsætningen for, at vi kan få underkendt og forhindret den konkurrenceforvridende statsstøtte til Post Danmark, siger Lena Sandberg fra advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher, som repræsenterer ITD i sagen.

ITD indsendte sin klage over statstilskuddene til PostNord og Post Danmark til EU-Kommissionen i 2017, og det er denne klage, der er årsagen til, at Kommissionen nu vil til bunds i sagen. I pressemeddelelsen, som for kort tid sin blev offentliggjort, skriver Kommissionen, at den ”på nuværende tidspunkt er bekymret for, at kapitaltilførslerne ikke er blevet gennemført på markedsvilkår”, og det er lige præcis den bekymring, som ITD deler.

-      Danske transport- og logistikvirksomheder har ikke noget som helst imod konkurrence, det er de vant til, for sådan er markedet. Men, de hverken vil eller skal finde sig i at konkurrere med et selskab som Post Danmark, der med statsstøtte i ryggen kan dumpe priserne på levering af varer og stykgods. Derfor har ITD lagt pres på Kommissionen, og det glæder mig overordentligt på vores medlemmers vegne, at Kommission nu tager dette skridt til at få afdækket forholdene helt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Kommissionen har efter en foreløbig vurdering besluttet at indlede en tilbundsgående undersøgelse vedrørende tre særskilte støtteforanstaltninger, der blev gennemført i 2018:

- En kapitaltilførsel på 2,34 mia. DKK (313 mio. EUR) fra PostNord til Post Danmark

- En kapitaltilførsel på 267 mio. SEK (25 mio. EUR) fra Danmark til PostNord

- En kapitaltilførsel på 400 mio. SEK (37 mio. EUR) fra Sverige til PostNord.

Læs hele pressemeddelelsen fra EU-Kommissionen her: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-3008_da.htm

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

ITD glæder sig over engageret og erfaren transportminister27.6.2019 10:40:35 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har i dag præsenteret sit nye ministerhold, og det bliver Benny Engelbrecht, der nu indtager Transportministeriet i Frederiksholms Kanal. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker den nye transportminister velkommen på den vigtige post, hvor der ligger et stort potentiale for at skabe bæredygtige vækstresultater i samarbejde med et professionelt og engageret transporterhverv.

ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission3.6.2019 14:38:38 CESTPressemeddelelse

Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.