ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, går nu forrest i digitaliseringen af den danske vejgodstransport. Med etableringen af ITD Logtech Hub i IT-Byen i Aarhus indleder ITD et samarbejde med Alexandra Instituttet med det formål at bringe de danske transport- og logistikvirksomheder på forkant i den digitale økonomi og skabe helt nye konkurrencedygtige digitale forretningsmodeller og løsninger indenfor vejgodstransporten.

- I den danske vejgodstransport skal vi ikke være passive tilskuere til fremtiden – vi skal være med til at forme den. Den digitale økonomi buldrer derudad, og vi ved, at vejgodstransporten står over for en gennemgribende digitalisering. Derfor vil vi i ITD nu sammen med vores medlemmer omfavne ny teknologi og de nye digitale forretningsmodeller. Vi ser det som helt afgørende for den fremtidige vækst i dansk vejgodstransport og samtidig som en mulighed for på sigt at få en førerposition i den internationale konkurrence om transportkunderne. Vi har i ITD som ambition, at danske vejgodstransport- og logistikvirksomheder skal være i den internationale elite inden for udvikling og anvendelse af digitale teknologier, og med etableringen af ITD Logtech Hub tager vi et stort skridt i den retning, siger bestyrelsesformand i ITD, Christian Sørensen Madsen.

ITD Logtech Hub åbner i august 2020 og skal både sikre udvikling og udbredelse af ny teknologi og nye digitale forretningsmodeller.  Udviklingen kommer til at foregå i tæt samarbejde med Alexandra Instituttet, der har stor erfaring i at matche it-forskningsmiljøet med virksomheder. Alexandra Instituttet er et af Danmarks syv GTS-institutter (Godkendt Teknologisk Service), og instituttet er dermed godkendt af Uddannelses- og Forskningsministeriet som et institut, der kan omsætte forskning til vækst.

Som en del af ITD Logtech Hub etableres et udviklingsmiljø i IT-Byen i Aarhus, hvor nytænkende startups med ideer til digitale løsninger inden for transport og logistik kan blive matchet med etablerede virksomheder inden for vejgodstransportbranchen. Derudover vil ITD Logtech Hub tilbyde ITD’s medlemsvirksomheder og andre interesserede analyser og kortlægning af eksisterende workflows i virksomhederne med henblik på at implementere nye digitale løsninger, der kan øge effektiviteten.

- Det går stærkt på den digitale agenda, og vi kan ikke tage det for givet, at vi bare kan følge med. Det kræver ressourcer og investeringer i blandt andet ny teknologi og nye digitale forretningsmodeller at sikre vi ikke kommer bagud i den internationale konkurrence. Det er en kamp, vi ikke vil tabe, så med ITD Logtech Hub vil vi fra ITD give hele branchen, og ikke mindst ITD-medlemmerne, mulighed for at komme med i front på den teknologiske udvikling, siger Christian Sørensen Madsen.

Læs mere i det seneste nummer af ITD Magasinet.

Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef
nbj@itd.dk

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores mere end 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Ny bødepraksis for dyretransporter må gælde alle sager30.10.2020 12:31:23 CETPressemeddelelse

Miljø- og Fødevareministeriet har i dag på et møde med centrale aktører inden for dyretransporter, herunder også ITD, fremhævet, at praksis siden 1. oktober 2020 er ændret, så det fremadrettet kun er i oplagte tilfælde, at chauffører kan blive idømt bøder for dyrs transportegnethed. Men det bør selvsagt også gælde de sager, der allerede er anlagt ved de danske domstole, mener ITD efter mødet.