ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, går nu forrest i digitaliseringen af den danske vejgodstransport. Med etableringen af ITD Logtech Hub i IT-Byen i Aarhus indleder ITD et samarbejde med Alexandra Instituttet med det formål at bringe de danske transport- og logistikvirksomheder på forkant i den digitale økonomi og skabe helt nye konkurrencedygtige digitale forretningsmodeller og løsninger indenfor vejgodstransporten.

- I den danske vejgodstransport skal vi ikke være passive tilskuere til fremtiden – vi skal være med til at forme den. Den digitale økonomi buldrer derudad, og vi ved, at vejgodstransporten står over for en gennemgribende digitalisering. Derfor vil vi i ITD nu sammen med vores medlemmer omfavne ny teknologi og de nye digitale forretningsmodeller. Vi ser det som helt afgørende for den fremtidige vækst i dansk vejgodstransport og samtidig som en mulighed for på sigt at få en førerposition i den internationale konkurrence om transportkunderne. Vi har i ITD som ambition, at danske vejgodstransport- og logistikvirksomheder skal være i den internationale elite inden for udvikling og anvendelse af digitale teknologier, og med etableringen af ITD Logtech Hub tager vi et stort skridt i den retning, siger bestyrelsesformand i ITD, Christian Sørensen Madsen.

ITD Logtech Hub åbner i august 2020 og skal både sikre udvikling og udbredelse af ny teknologi og nye digitale forretningsmodeller.  Udviklingen kommer til at foregå i tæt samarbejde med Alexandra Instituttet, der har stor erfaring i at matche it-forskningsmiljøet med virksomheder. Alexandra Instituttet er et af Danmarks syv GTS-institutter (Godkendt Teknologisk Service), og instituttet er dermed godkendt af Uddannelses- og Forskningsministeriet som et institut, der kan omsætte forskning til vækst.

Som en del af ITD Logtech Hub etableres et udviklingsmiljø i IT-Byen i Aarhus, hvor nytænkende startups med ideer til digitale løsninger inden for transport og logistik kan blive matchet med etablerede virksomheder inden for vejgodstransportbranchen. Derudover vil ITD Logtech Hub tilbyde ITD’s medlemsvirksomheder og andre interesserede analyser og kortlægning af eksisterende workflows i virksomhederne med henblik på at implementere nye digitale løsninger, der kan øge effektiviteten.

- Det går stærkt på den digitale agenda, og vi kan ikke tage det for givet, at vi bare kan følge med. Det kræver ressourcer og investeringer i blandt andet ny teknologi og nye digitale forretningsmodeller at sikre vi ikke kommer bagud i den internationale konkurrence. Det er en kamp, vi ikke vil tabe, så med ITD Logtech Hub vil vi fra ITD give hele branchen, og ikke mindst ITD-medlemmerne, mulighed for at komme med i front på den teknologiske udvikling, siger Christian Sørensen Madsen.

Læs mere i det seneste nummer af ITD Magasinet.

Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef
nbj@itd.dk

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores mere end 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.