ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd. Samtidig fremgik det af beslutningen, at Kommissionen tilbageviser ITD’s fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence- udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017.

ITD modtog for kort tid siden den samlede afgørelse fra EU-Kommissionen og har, i samarbejde med advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP, gennemgået denne. På baggrund af gennemgangen har ITD´s bestyrelse nu truffet beslutning om, at ITD sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S vil stævne EU-Kommissionen med henblik på at få afgørelsen prøvet ved EU-domstolen.

Lens Sandberg, advokat Gibson, Dunn & Crutcher LLP:

-      EU-Kommissionens afgørelse er ikke juridisk velbegrundet, og på nogle punkter er både domstolspraksis og fakta blevet ignoreret eller med vilje overset. Efter at have gennemgået afgørelsen mener vi, at der er grundlag for at rejse en statsstøttesag ved EU-domstolen, og en stævning vil blive sendt til EU-domstolen inden længe.

Carina Christensen, administrerende direktør i ITD:

-      Denne sag er et alvorligt anliggende for vores medlemsvirksomheder, der befinder sig i en utrolig hård konkurrencesituation. ITD’s medlemmer har i mange år oplevet Post Nord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Når vi, sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S, nu vælger at få afgørelsen prøvet ved EU-Domstolen, er det, fordi vi nu skal have sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Marlene Kønig, Pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.

PostNord Group vil sende ny millionregning til danske vognmænd14.6.2018 23:40pressemeddelelse

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller. Selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.