ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd. Samtidig fremgik det af beslutningen, at Kommissionen tilbageviser ITD’s fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence- udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017.

ITD modtog for kort tid siden den samlede afgørelse fra EU-Kommissionen og har, i samarbejde med advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP, gennemgået denne. På baggrund af gennemgangen har ITD´s bestyrelse nu truffet beslutning om, at ITD sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S vil stævne EU-Kommissionen med henblik på at få afgørelsen prøvet ved EU-domstolen.

Lens Sandberg, advokat Gibson, Dunn & Crutcher LLP:

-      EU-Kommissionens afgørelse er ikke juridisk velbegrundet, og på nogle punkter er både domstolspraksis og fakta blevet ignoreret eller med vilje overset. Efter at have gennemgået afgørelsen mener vi, at der er grundlag for at rejse en statsstøttesag ved EU-domstolen, og en stævning vil blive sendt til EU-domstolen inden længe.

Carina Christensen, administrerende direktør i ITD:

-      Denne sag er et alvorligt anliggende for vores medlemsvirksomheder, der befinder sig i en utrolig hård konkurrencesituation. ITD’s medlemmer har i mange år oplevet Post Nord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Når vi, sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S, nu vælger at få afgørelsen prøvet ved EU-Domstolen, er det, fordi vi nu skal have sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Marlene Kønig, Pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

ITD glæder sig over engageret og erfaren transportminister27.6.2019 10:40:35 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har i dag præsenteret sit nye ministerhold, og det bliver Benny Engelbrecht, der nu indtager Transportministeriet i Frederiksholms Kanal. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker den nye transportminister velkommen på den vigtige post, hvor der ligger et stort potentiale for at skabe bæredygtige vækstresultater i samarbejde med et professionelt og engageret transporterhverv.

ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission3.6.2019 14:38:38 CESTPressemeddelelse

Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.