ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd. Samtidig fremgik det af beslutningen, at Kommissionen tilbageviser ITD’s fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence- udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017.

ITD modtog for kort tid siden den samlede afgørelse fra EU-Kommissionen og har, i samarbejde med advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP, gennemgået denne. På baggrund af gennemgangen har ITD´s bestyrelse nu truffet beslutning om, at ITD sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S vil stævne EU-Kommissionen med henblik på at få afgørelsen prøvet ved EU-domstolen.

Lens Sandberg, advokat Gibson, Dunn & Crutcher LLP:

-      EU-Kommissionens afgørelse er ikke juridisk velbegrundet, og på nogle punkter er både domstolspraksis og fakta blevet ignoreret eller med vilje overset. Efter at have gennemgået afgørelsen mener vi, at der er grundlag for at rejse en statsstøttesag ved EU-domstolen, og en stævning vil blive sendt til EU-domstolen inden længe.

Carina Christensen, administrerende direktør i ITD:

-      Denne sag er et alvorligt anliggende for vores medlemsvirksomheder, der befinder sig i en utrolig hård konkurrencesituation. ITD’s medlemmer har i mange år oplevet Post Nord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Når vi, sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S, nu vælger at få afgørelsen prøvet ved EU-Domstolen, er det, fordi vi nu skal have sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Marlene Kønig, Pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

Kvinder skal redde den danske transportbranche8.3.2019 05:54:33 CETPressemeddelelse

Manglen på kvalificerede lastbilchauffører er nu så stor, at det kalder på initiativer, der på både kort og lang sigt kan øge udbuddet af arbejdskraft til transporterhvervet. En væsentlig udfordring er, at kvinder stort set ikke er repræsenteret i den mandstunge branche, og den situation skal ændres, hvis den danske transportbranche skal overleve, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD: Transportministeren må indse situationens alvor på rastepladserne7.3.2019 15:07:17 CETPressemeddelelse

Vognmænd og chauffører slås lige nu dagligt med parkeringsudfordringer på de statslige rastepladser, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene. Der er slet ikke rastepladser nok, når lastbilchaufførerne skal holde deres lovpligtige pauser. Situationen er meget alvorlig, og nu har en samlet branche henvendt sig til transportministeren for at få løst problematikken.

ITD Arbejdsgiver stævner den danske stat for at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere6.12.2018 13:02:35 CETPressemeddelelse

ITD Arbejdsgiver har besluttet at stævne den danske stat med det mål at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere. Konflikter, der iværksættes med henblik på at få et medlem af ITD Arbejdsgiver til at tiltræde en bestemt overenskomst, skal være ulovlige, og staten skal beskytte medlemmernes ret til ikke at være medlem af en bestemt forening. ITD Arbejdsgiver går nu – om nødvendigt - hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol for at få medhold i sit synspunkt.

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03:49 CESTPressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.