ITD - International Transport Danmark

ITD: Regeringen bør trække i nødbremsen og lytte til branchens kritik af kørselsafgifter

Del
Regeringen er endnu ikke kommet med nogle løsninger på de store problemer med vejafgiften for lastbiler, som branchen og senest Vejskatkomiteen har bragt frem. Men vognmændene fortjener at få svar, når skatteminister Jeppe Bruus (S) i dag skal i samråd og behandle kørselsafgiften i folketingssalen. ITD mener, at regeringen bør trække lovforslaget tilbage og forholde sig til kritikken

Den udskældte kørselsafgift for lastbiler skal i dag drøftes i Folketinget, hvor lovforslaget skal 1. behandles.

Og her bør skatteminister Jeppe Bruus (S) give branchen svar på de mange spørgsmål, som hober sig op om vejskatten.

Senest har en række vognmænd dannet Vejskatkomiteen, som præsenterer en række forslag og løsninger. Og regeringen bør lytte og forholde sig til branchens udmeldinger, i stedet for at køre enegang. For det er ikke for sent at trække i nødbremsen, mener ITD.

-Indtil videre har regeringen slet ikke forholdt sig til vores kritik af kilometerafgiften. Og det er ikke i orden, for det er vognmændene, og ikke politikerne, der ved, hvordan branchen vil reagere på afgiften. Og der er faktisk stor risiko for, at afgiften vil forsinke vognmænds investeringer i nulemissionslastbiler, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.

-Derfor har Vejafgiften intet med grøn omstilling at gøre. Og de politikere, som i dag og den kommende tid skal stemme om forslaget, bør tænke sig rigtig grundigt om, før de trykker på knappen, siger John A. Skovrup.

Modstand vokser

For mens forslaget behandles i Folketinget, vokser modstanden mod kørselsafgiften. Blandt andet med det fælles opråb fra Vejskatskomiteen, som der er stor opbakning til i hele branchen.

Blandt de mange spørgsmål, som skatteministeren bør svare på, er hvorfor det skal koste 280 mio. kroner hvert år alene at administrere afgiften.

-Det giver jo absolut ingen mening, at man de første fem år vil bruge over en milliard kroner på papirarbejde, i stedet for på at hjælpe branchen. Det er en hån mod de vognmænd, som med hårdt arbejde skal ud og tjene hver en krone, siger John A. Skovrup og fortsætter.

-For sandheden er, at det er en skat, som, stik imod regeringens eget grundlag, gør det dyrere at drive virksomhed og forringer vognmændenes muligheder for at investere i grøn omstilling, siger John A. Skovrup.

Men problemet er større end de enorme administrationsudgifter. For ifølge bestyrelsesformanden er der så mange ubekendte i regeringens planer, at regeringen bør trække lovforslaget.

-Den frustration som lige nu breder sig i branchen, bør  man som politiker ikke sidde overhøring. For regeringens planer og beregninger hænger ikke sammen, og det skylder man vognmændene at forholde sig til, frem for blindt at stemme det igennem, slutter John A. Skovrup.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye