ITD præsenterer katalog over klimatiltag

ITD fremlægger katalog med forslag til, hvordan vejgodssektoren nemt og hurtigt kan nedbringe CO2-udledningen med ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser.

Dobbelt-trailer-konceptet kan reducere CO2-udledning fra den tunge transport med 110.000 tons om året. Foto: Scania

ITD deltager aktivt i bestræbelserne på at klimaeffektivisere den tunge transport. Der er brug for alle værktøjer for at nå målsætningen om 70 procents reduktion af CO2-udledningen i 2030, og blandt de hurtigst virkende for lastbiler er nye regler for vægt og dimensioner. Derfor præsenterer ITD nu ni helt konkrete forslag, der samlet kan reducere CO2-udledningen fra den tunge transport betragteligt.

- ITD bakker aktivt op om den grønne omstilling af vejgodssektoren. Det er en kæmpe opgave, der kræver, at vi bruger alle de midler, der er til rådighed. Blandt de mest omkostningseffektive og hurtigst virkende er at kigge på vægt- og dimensionsbestemmelserne for lastbiler. Alene indførelsen af dobbelt-trailere vil kunne reducere CO2-udledningen fra den tunge vejgodstransport med 110.000 ton, så det er bare med at komme i gang med at se på alle aspekter ved lastbilernes udformning, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

Forslaget om dobbelt-trailer-konceptet er allerede blevet godt modtaget på Christiansborg, og det er besluttet at iværksætte en analyse. Men det kan ikke stå alene, hvis man for alvor vil rykke noget på lastbilernes CO2-udledning også på den korte bane.

Blandt ITD-katalogets forslag er derfor også forøgede vægtgrænser, så eksempelvis de lastbiler, der kører på alternative og mindre energi-intensive brændstoffer, kan have lige så meget last som konventionelle lastbiler. Ligesom det også foreslås at kigge på længden af lastbilerne.

- Som branche vil vi meget gerne bidrage til den grønne omstilling, og med dette katalog kan man faktisk komme rigtigt langt i forhold til at nedbringe CO2-udledningen. Der er brug for, at reglerne følger med udviklingen på vægt- og dimensionsområdet, så vi sikrer, at smarte løsninger, der kan reducere klimapåvirkningen fra den tunge trafik, ikke hindres af utidssvarende regler, siger Henriette Kjær.

ITD har sendt kataloget til regeringen, medlemmerne af Folketingets Transportudvalg og en række andre vigtige aktører inden for sektoren.

- Vi håber, at kataloget bliver modtaget som et kvalificeret bud på, hvordan man relativt nemt og hurtigt kan opnå markante CO2-reduktioner, og ser frem til den videre dialog med både politikere og myndigheder, siger Henriette Kjær.

ITD-kataloget indeholder ni konkrete forslag og kan findes her.

Billeder

Giv os en køreplan for den grønne omstilling i vejtransportbranchen11.3.2021 09:35:52 CET | Pressemeddelelse

Danmark og otte andre EU-lande har opfordret Europa-Kommissionen til at fremskynde udfasningen af benzin- og dieselbiler. De ni lande arbejder på at få opbakning til at ændre den fælleseuropæiske lovgivning, der forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Initiativet omfatter dog kun personbiler, og det får ITD til at efterlyse en klar køreplan for den grønne omstilling af de tunge køretøjer.