ITD: Myndighederne bør sikre et bedre vinterberedskab

Det halter med at få ryddet vejene for sne – særligt de små kommuneveje, mener ITD, der opfordrer kommunerne til at opruste vinterberedskabet.

Vinteren har for alvor gjort sit indtog i Danmark. Det betyder store snemængder og glatte veje i store dele af landet, hvilket skaber et stort behov for et hurtigt og effektivt beredskab, der kan sikre, at vejene bliver ryddet og saltet hurtigst muligt.

De seneste uger har imidlertid vist, at det mange steder halter med at få ryddet og saltet vejene i tide. Og det er et problem – ikke mindst af hensyn til godstransporterhvervet, der er dybt afhængigt af, at vejinfrastrukturen fungerer. Derfor må vinterberedskabet styrkes markant, mener ITD.

– De seneste par uger har vi desværre oplevet, at mange vognmænd har haft store udfordringer med at komme frem med varer til og fra deres kunder på grund af mangelfuld snerydning. Problemerne opstår særligt på de mindre kommuneveje, og det har store økonomiske omkostninger både for vognmanden og virksomhederne, der ikke kan få leveret deres varer, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær.

– Vi vil kraftigt opfordre landets kommuner og Vejdirektoratet til at øge beredskabet og sikre, at vejene hurtigere bliver gjort farbare, end det sker lige nu. Vi har allerede oplevet en del farlige situationer med lastbiler på grund af vintervejret, og det skal vi gøre, hvad vi kan for at undgå, siger Henriette Kjær.

I samme omgang sender ITD en venlig hilsen til modtagerne af gods og varer.

– Det vil samtidig være en stor hjælp, hvis de kunder, vi servicerer, også får ryddet. Det vil spare både dem og os tid og penge, slutter Henriette Kjær.

Henriette Kjær
Chef, politisk afdeling, ITD
E-mail: hk@itd.dk

Pink trailere sætter trafiksikkerhed på agendaen28.1.2021 08:30:59 CETPressemeddelelse

Fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv. Derfor starter ITD en ny kampagne ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” om højresvingsulykker og mere tryghed i trafikken. Kampagnen starter i dag og slutter til maj. 19 ITD-medlemsvirksomheder kører med pink trailere, hvor budskabet til alle trafikanter er, at de skal holde sig væk fra lastbilens højre fordæk. ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” er en del af ITD’s nationale trafiksikkerhedskampagne ”Lastbilkaravanen”.