ITD klager til EU-Kommissionen over kapitalindskud til Post Nord Logistics

ITD klager nu til EU-Kommissionen over PostNord Gruppens planer om at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe datterselskabet, Post Nord Logistics, på fode igen. Tilførslen af kapital til det skrantende selskab er ulovlig statsstøtte, som ikke kan godkendes efter EU’s regler, mener ITD.

Kerneforretningen i Post Nord Gruppens datterselskab, Post Nord Logistics, er fragt af stykgods og pallegods. Dermed er det statsejede Post Nord Logistics i direkte konkurrence med ITD’s medlemsvirksomheder på det private transport- og logistikmarked. Efter flere år med underskud led PostNord Logistics i seneste regnskabsår et tab på 91 mio. kr. og tabte dermed hele aktiekapitalen. På den baggrund har moderselskabet PostNord Group i regnskabet meldt ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.

-      Der er på ingen måde plads til en underskudsgivende aktør, som holdes kunstigt i live med kapitalindskud fra deres statslige ejere på det private stykgodsmarked, som i forvejen er stærkt konkurrenceudsat. Vi har drøftet oplysningerne om det planlagte kapitalindskud fra Post Nord Gruppen til datterselskabet, Post Nord Logistics, med vores advokat i Bruxelles, og vi er nået frem til, at der er grundlag for at rejse sagen over for EU-Kommissionen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Post Nord Gruppen er lige nu i så store vanskeligheder med deres forretning inden for breve og pakker i Post Danmark, at man har måttet iværksætte en offentligt finansieret redningsplan til flere milliarder kroner. ITD indgav på den baggrund i november 2017 en officiel klage til EU-Kommissionen over den påtænkte statsstøtte fra den danske og den svenske stat til Post Danmark. ITD's klage omhandlede blandt andet kapitaltilskud til den befordringspligtige del og til dækning af PostNords løbende underskud. EU-Kommissionen traf for nylig afgørelse om ny støtte til Post Danmark til postbefordringspligten. Kommissionen har dog endnu ikke afgjort den del af ITD's klage, der omhandler, hvorvidt øvrige kapitaloverførsler til Post Danmark er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Sagen kører således fortsat i Kommissionen.

-      Kommissionen arbejder stadig videre med den del af vores klage, som vedrører statsstøtte i form af kapitaltilskud. Som supplement til vores klage, der vedrører Post Danmark, sender vi nu også en officiel klage til Kommissionen vedrørende Post Nord Gruppens planer om også at yde kapitalindskud til PostNord Logistics. Kapitalindskud finansieret af skattekroner må ikke skade det private transport og logistikmarked, og vi vil også i denne sag gå langt for at skærme vores medlemmer mod unfair offentlig konkurrence.

Kontakt: Marlene Kønig, Pressechef ITD, tlf. 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord3.7.2018 15:28pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

PostNord Group vil sende ny millionregning til danske vognmænd14.6.2018 23:40pressemeddelelse

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller. Selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.