ITD klager til EU-Kommissionen over kapitalindskud til Post Nord Logistics

ITD klager nu til EU-Kommissionen over PostNord Gruppens planer om at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe datterselskabet, Post Nord Logistics, på fode igen. Tilførslen af kapital til det skrantende selskab er ulovlig statsstøtte, som ikke kan godkendes efter EU’s regler, mener ITD.

Kerneforretningen i Post Nord Gruppens datterselskab, Post Nord Logistics, er fragt af stykgods og pallegods. Dermed er det statsejede Post Nord Logistics i direkte konkurrence med ITD’s medlemsvirksomheder på det private transport- og logistikmarked. Efter flere år med underskud led PostNord Logistics i seneste regnskabsår et tab på 91 mio. kr. og tabte dermed hele aktiekapitalen. På den baggrund har moderselskabet PostNord Group i regnskabet meldt ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.

-      Der er på ingen måde plads til en underskudsgivende aktør, som holdes kunstigt i live med kapitalindskud fra deres statslige ejere på det private stykgodsmarked, som i forvejen er stærkt konkurrenceudsat. Vi har drøftet oplysningerne om det planlagte kapitalindskud fra Post Nord Gruppen til datterselskabet, Post Nord Logistics, med vores advokat i Bruxelles, og vi er nået frem til, at der er grundlag for at rejse sagen over for EU-Kommissionen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Post Nord Gruppen er lige nu i så store vanskeligheder med deres forretning inden for breve og pakker i Post Danmark, at man har måttet iværksætte en offentligt finansieret redningsplan til flere milliarder kroner. ITD indgav på den baggrund i november 2017 en officiel klage til EU-Kommissionen over den påtænkte statsstøtte fra den danske og den svenske stat til Post Danmark. ITD's klage omhandlede blandt andet kapitaltilskud til den befordringspligtige del og til dækning af PostNords løbende underskud. EU-Kommissionen traf for nylig afgørelse om ny støtte til Post Danmark til postbefordringspligten. Kommissionen har dog endnu ikke afgjort den del af ITD's klage, der omhandler, hvorvidt øvrige kapitaloverførsler til Post Danmark er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Sagen kører således fortsat i Kommissionen.

-      Kommissionen arbejder stadig videre med den del af vores klage, som vedrører statsstøtte i form af kapitaltilskud. Som supplement til vores klage, der vedrører Post Danmark, sender vi nu også en officiel klage til Kommissionen vedrørende Post Nord Gruppens planer om også at yde kapitalindskud til PostNord Logistics. Kapitalindskud finansieret af skattekroner må ikke skade det private transport og logistikmarked, og vi vil også i denne sag gå langt for at skærme vores medlemmer mod unfair offentlig konkurrence.

Kontakt: Marlene Kønig, Pressechef ITD, tlf. 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

Kvinder skal redde den danske transportbranche8.3.2019 05:54:33 CETPressemeddelelse

Manglen på kvalificerede lastbilchauffører er nu så stor, at det kalder på initiativer, der på både kort og lang sigt kan øge udbuddet af arbejdskraft til transporterhvervet. En væsentlig udfordring er, at kvinder stort set ikke er repræsenteret i den mandstunge branche, og den situation skal ændres, hvis den danske transportbranche skal overleve, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD: Transportministeren må indse situationens alvor på rastepladserne7.3.2019 15:07:17 CETPressemeddelelse

Vognmænd og chauffører slås lige nu dagligt med parkeringsudfordringer på de statslige rastepladser, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene. Der er slet ikke rastepladser nok, når lastbilchaufførerne skal holde deres lovpligtige pauser. Situationen er meget alvorlig, og nu har en samlet branche henvendt sig til transportministeren for at få løst problematikken.

ITD Arbejdsgiver stævner den danske stat for at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere6.12.2018 13:02:35 CETPressemeddelelse

ITD Arbejdsgiver har besluttet at stævne den danske stat med det mål at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere. Konflikter, der iværksættes med henblik på at få et medlem af ITD Arbejdsgiver til at tiltræde en bestemt overenskomst, skal være ulovlige, og staten skal beskytte medlemmernes ret til ikke at være medlem af en bestemt forening. ITD Arbejdsgiver går nu – om nødvendigt - hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol for at få medhold i sit synspunkt.