ITD: Justitsministeren skal sikre hurtig passage ved grænsen

Hele sommeren igennem har der været lang ventetid for at komme over den dansk/tyske grænse. Det har skabt store gener for godstransporten ind i Danmark i Sønderjylland. Men grænsekontrollen kan gøres mere fleksibel med indførsel af fast-tracks for lastbiler, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Lange køer og store forsinkelser. Det er hvad feriegæster, pendlere og lastbilchauffører har oplevet, når de henover sommeren har skulle passere den dansk/tyske grænse.

Problemet er, at den danske grænsekontrol ikke er gearet til at kunne kapere mængden af trafik, der hver dag kører fra Tyskland og ind i Danmark, især i ferieperioder.

Det går i særlig grad ud over lastbilchauffører, der dagligt krydser grænsen flere gange, eller kommer retur efter en langtur. De mister dyrebar tid og indtjening, da de i stedet for at levere varer til kunderne, bruger tiden på at holde stille.

-For hvert minut vores medlemmer holder i kø, er der gods og varer, der ikke bliver leveret til tiden. Det betyder, at de ikke kan udføre deres arbejde ligeså effektivt, som de burde, og det går i sidste ende udover kunden, som ikke kan vide sig sikre på, om de nu også får leveret det, de er blevet lovet til tiden, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD opfordrer derfor til, at der indføres fast-tracks, som gør det muligt for lastbiler at benytte et særskilt spor, der går udenom køerne.

- Under Coronapandemien så vi, at man hurtigt fandt midlertidige løsninger på problemet. Men vi ønsker en permanent løsning f.eks. i form af et fast-track spor til lastbiler, for det skriger til himlen, at der at der skal være kø og kaos, når der kan laves løsninger på det, siger Anders Jessen.

Siden sin indførsel i 2015, har grænsekontrollen gentagne gange været genstand for kritik. Blandt andet da den tyske vicekansler Robert Habeck forleden opfordrede den danske regering til helt at droppe kontrollen.

Derudover er der også netop i Folketinget blevet fremsat spørgsmål fra hhv. Søren Egge Rasmussen (EL) og Anne Sophie Callesen (R) om at få set på effekten af grænsekontrollen og muligheden for at etablere de føromtalte fast-tracks.

Inden længe står vi overfor en efterårs- og juleferie, hvor køerne igen vokser sig store. Uanset hvilken løsning der vælges, er der derfor behov for, en ordning hurtigst muligt, så transporten af varer og gods ikke forsinkes og skaber unødige problemer for både vognmænd, chauffører og deres kunder.

ITD opfordrer derfor Justitsminister Mattias Tesfaye til at tage affære og få igangsat initiativer, der kan sikre en hurtig og smidig grænsepassage.