ITD: Infrastrukturudspil med fokus på vejene fortjener stor ros

Regeringen og Dansk Folkeparti har sat godt 112 milliarder kroner af til en ny, langsigtet plan for dansk infrastruktur. I udspillet, som netop er præsenteret, lægges der op til massive investeringer og forbedringer i vejnettet, og den prioritering vækker stor glæde hos ITD, som længe har efterspurgt en ambitiøs og langsigtet plan målrettet vejinfrastrukturen i Danmark.

Her godt ti år efter Infrastrukturkommissionen præsenterede den sidste store strategiplan for transportinfrastrukturen i Danmark, er regeringen og Dansk Folkeparti nu klar med dens afløser. I den ny plan, som transportminister Ole Birk Olesen, finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Rasmus Jarlov netop har fremlagt sammen med Dansk Folkeparti, er der afsat 112,7 milliarder kroner over de næste ti år til investeringer i landets infrastruktur, og midlerne er primært rettet mod investeringer i vejnettet. Planen vækker stor glæde hos ITD og medlemmerne i transport- og logistikerhvervet.

- Det er en meget stor dag for transportbranchen, og vi er oprigtigt glade for at se det udspil, der nu er kommet fra regeringen og Dansk Folkeparti. Det er helt rigtigt set, at investeringerne bør målrettes vejnettet, hvor det vil give størst samfundsmæssig gevinst. For de afsatte midler vil det store motorvejs-H blive langt mere robust, og udspillet bevirker, at vi kan løse store dele af trængselsudfordringerne og samtidig fremtidssikre vejinfrastrukturen. Det er en vigtig opgave, hvis vi skal sikre vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne i fremtiden, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Ifølge planen kan Nordsjælland se frem til en forlængelse af Hillerød- og Frederikssundmotorvejen, nordjyderne får en tredje Limfjordsforbindelse, der etableres motorvej på den manglende strækning fra Rønnede til Næstved samt fra Holbæk til Kalundborg. Herudover fortsætter udbygningen af E20 syd om Odense, når veststrækningen er færdigetableret, og der etableres en ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give. Endelig anlægges der udvidelser af Ring 3 og 4 samt en ny Ring 5, der skal aflaste Køge Bugt motorvejen.

- Som nævnt, rummer infrastrukturudspillet rigtig mange gode initiativer, som vi på vegne af vores medlemmer gerne ser realiseret så hurtigt som muligt. Desværre indeholder udspillet ingen konkrete økonomiske midler til den hårdt tiltrængte udvidelse af rastepladskapaciteten for lastbiler. De manglende rastepladser er til stor gene i dagligdagen for chauffører og vognmænd, og vi appellerer derfor stærkt til, at der fra puljemidlerne snarest afsættes tilstrækkeligt med økonomi til området, siger Carina Christensen.

Hun tilføjer, at det er vigtigt med en så bred politisk aftale om infrastrukturplanen som muligt, så initiativerne også er bæredygtige efter et valg.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.