ITD: Infrastrukturudspil med fokus på vejene fortjener stor ros

Regeringen og Dansk Folkeparti har sat godt 112 milliarder kroner af til en ny, langsigtet plan for dansk infrastruktur. I udspillet, som netop er præsenteret, lægges der op til massive investeringer og forbedringer i vejnettet, og den prioritering vækker stor glæde hos ITD, som længe har efterspurgt en ambitiøs og langsigtet plan målrettet vejinfrastrukturen i Danmark.

Her godt ti år efter Infrastrukturkommissionen præsenterede den sidste store strategiplan for transportinfrastrukturen i Danmark, er regeringen og Dansk Folkeparti nu klar med dens afløser. I den ny plan, som transportminister Ole Birk Olesen, finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Rasmus Jarlov netop har fremlagt sammen med Dansk Folkeparti, er der afsat 112,7 milliarder kroner over de næste ti år til investeringer i landets infrastruktur, og midlerne er primært rettet mod investeringer i vejnettet. Planen vækker stor glæde hos ITD og medlemmerne i transport- og logistikerhvervet.

- Det er en meget stor dag for transportbranchen, og vi er oprigtigt glade for at se det udspil, der nu er kommet fra regeringen og Dansk Folkeparti. Det er helt rigtigt set, at investeringerne bør målrettes vejnettet, hvor det vil give størst samfundsmæssig gevinst. For de afsatte midler vil det store motorvejs-H blive langt mere robust, og udspillet bevirker, at vi kan løse store dele af trængselsudfordringerne og samtidig fremtidssikre vejinfrastrukturen. Det er en vigtig opgave, hvis vi skal sikre vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne i fremtiden, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Ifølge planen kan Nordsjælland se frem til en forlængelse af Hillerød- og Frederikssundmotorvejen, nordjyderne får en tredje Limfjordsforbindelse, der etableres motorvej på den manglende strækning fra Rønnede til Næstved samt fra Holbæk til Kalundborg. Herudover fortsætter udbygningen af E20 syd om Odense, når veststrækningen er færdigetableret, og der etableres en ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give. Endelig anlægges der udvidelser af Ring 3 og 4 samt en ny Ring 5, der skal aflaste Køge Bugt motorvejen.

- Som nævnt, rummer infrastrukturudspillet rigtig mange gode initiativer, som vi på vegne af vores medlemmer gerne ser realiseret så hurtigt som muligt. Desværre indeholder udspillet ingen konkrete økonomiske midler til den hårdt tiltrængte udvidelse af rastepladskapaciteten for lastbiler. De manglende rastepladser er til stor gene i dagligdagen for chauffører og vognmænd, og vi appellerer derfor stærkt til, at der fra puljemidlerne snarest afsættes tilstrækkeligt med økonomi til området, siger Carina Christensen.

Hun tilføjer, at det er vigtigt med en så bred politisk aftale om infrastrukturplanen som muligt, så initiativerne også er bæredygtige efter et valg.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

ITD glæder sig over engageret og erfaren transportminister27.6.2019 10:40:35 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har i dag præsenteret sit nye ministerhold, og det bliver Benny Engelbrecht, der nu indtager Transportministeriet i Frederiksholms Kanal. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker den nye transportminister velkommen på den vigtige post, hvor der ligger et stort potentiale for at skabe bæredygtige vækstresultater i samarbejde med et professionelt og engageret transporterhverv.

ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission3.6.2019 14:38:38 CESTPressemeddelelse

Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.