ITD: Infrastrukturudspil med fokus på vejene fortjener stor ros

Regeringen og Dansk Folkeparti har sat godt 112 milliarder kroner af til en ny, langsigtet plan for dansk infrastruktur. I udspillet, som netop er præsenteret, lægges der op til massive investeringer og forbedringer i vejnettet, og den prioritering vækker stor glæde hos ITD, som længe har efterspurgt en ambitiøs og langsigtet plan målrettet vejinfrastrukturen i Danmark.

Her godt ti år efter Infrastrukturkommissionen præsenterede den sidste store strategiplan for transportinfrastrukturen i Danmark, er regeringen og Dansk Folkeparti nu klar med dens afløser. I den ny plan, som transportminister Ole Birk Olesen, finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Rasmus Jarlov netop har fremlagt sammen med Dansk Folkeparti, er der afsat 112,7 milliarder kroner over de næste ti år til investeringer i landets infrastruktur, og midlerne er primært rettet mod investeringer i vejnettet. Planen vækker stor glæde hos ITD og medlemmerne i transport- og logistikerhvervet.

- Det er en meget stor dag for transportbranchen, og vi er oprigtigt glade for at se det udspil, der nu er kommet fra regeringen og Dansk Folkeparti. Det er helt rigtigt set, at investeringerne bør målrettes vejnettet, hvor det vil give størst samfundsmæssig gevinst. For de afsatte midler vil det store motorvejs-H blive langt mere robust, og udspillet bevirker, at vi kan løse store dele af trængselsudfordringerne og samtidig fremtidssikre vejinfrastrukturen. Det er en vigtig opgave, hvis vi skal sikre vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne i fremtiden, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Ifølge planen kan Nordsjælland se frem til en forlængelse af Hillerød- og Frederikssundmotorvejen, nordjyderne får en tredje Limfjordsforbindelse, der etableres motorvej på den manglende strækning fra Rønnede til Næstved samt fra Holbæk til Kalundborg. Herudover fortsætter udbygningen af E20 syd om Odense, når veststrækningen er færdigetableret, og der etableres en ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give. Endelig anlægges der udvidelser af Ring 3 og 4 samt en ny Ring 5, der skal aflaste Køge Bugt motorvejen.

- Som nævnt, rummer infrastrukturudspillet rigtig mange gode initiativer, som vi på vegne af vores medlemmer gerne ser realiseret så hurtigt som muligt. Desværre indeholder udspillet ingen konkrete økonomiske midler til den hårdt tiltrængte udvidelse af rastepladskapaciteten for lastbiler. De manglende rastepladser er til stor gene i dagligdagen for chauffører og vognmænd, og vi appellerer derfor stærkt til, at der fra puljemidlerne snarest afsættes tilstrækkeligt med økonomi til området, siger Carina Christensen.

Hun tilføjer, at det er vigtigt med en så bred politisk aftale om infrastrukturplanen som muligt, så initiativerne også er bæredygtige efter et valg.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

Kvinder skal redde den danske transportbranche8.3.2019 05:54:33 CETPressemeddelelse

Manglen på kvalificerede lastbilchauffører er nu så stor, at det kalder på initiativer, der på både kort og lang sigt kan øge udbuddet af arbejdskraft til transporterhvervet. En væsentlig udfordring er, at kvinder stort set ikke er repræsenteret i den mandstunge branche, og den situation skal ændres, hvis den danske transportbranche skal overleve, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD: Transportministeren må indse situationens alvor på rastepladserne7.3.2019 15:07:17 CETPressemeddelelse

Vognmænd og chauffører slås lige nu dagligt med parkeringsudfordringer på de statslige rastepladser, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene. Der er slet ikke rastepladser nok, når lastbilchaufførerne skal holde deres lovpligtige pauser. Situationen er meget alvorlig, og nu har en samlet branche henvendt sig til transportministeren for at få løst problematikken.

ITD Arbejdsgiver stævner den danske stat for at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere6.12.2018 13:02:35 CETPressemeddelelse

ITD Arbejdsgiver har besluttet at stævne den danske stat med det mål at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere. Konflikter, der iværksættes med henblik på at få et medlem af ITD Arbejdsgiver til at tiltræde en bestemt overenskomst, skal være ulovlige, og staten skal beskytte medlemmernes ret til ikke at være medlem af en bestemt forening. ITD Arbejdsgiver går nu – om nødvendigt - hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol for at få medhold i sit synspunkt.

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03:49 CESTPressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.