ITD - International Transport Danmark

ITD glæder sig over opbakningen til flere rastepladser

Venstre går til infrastrukturforhandlingerne med ønske om 200 millioner kroner til udvidelse og opgradering af rastepladser langs statsvejene. Dermed bakker partiet helhjertet op om ITD’s kamp for flere rastepladser, som kan forbedre chaufførernes arbejdsmiljø.

Partiet Venstre går nu ind i kampen for flere rastepladser med et markant ønske om midler til flere og bedre rastepladser langs de danske statsveje. Partiet ønsker, at der afsættes 200 millioner kroner til området som en del af de igangværende infrastrukturforhandlinger. Ønsket fremgår af et indlæg af partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i Skive Folkeblad og modtages med stor glæde i ITD, der gennem lang tid har arbejdet intenst for bedre parkeringsforhold langs statsvejene.

- Det er utrolig positivt, at vores store ønske om flere rastepladser takket være Venstre nu kommer direkte ind på forhandlingsbordet. Nu håber vi, at de øvrige partier bakker op om det rimelige ønske. 200 millioner kroner er en rigtig god pulje, som kan finansiere over 800 stærkt tiltrængte ekstra parkeringspladser til lastbiler og samtidig opgradere forholdene på området, så de, der holder Danmark kørende, også har ordentlige forhold, når de holder stille, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD har gennem længere tid haft fokus på de alt for få parkeringspladser, da det stiller chauffører over for et helt urimeligt valg mellem at risikere en p-afgift eller en overtrædelse af køre- og hviletiderne.

Vejdirektoratet, der er ansvarlig for de danske statsveje, har flere gange belyst manglen på rastepladser langs motorvejsnettet og udarbejdet konkrete forslag til, hvordan antallet kan udvides på en effektiv måde.

Vejdirektoratet vurderede i 2018, at kapaciteten på 21 rastepladser langs motorvejsnettet, hvor manglen er udtalt, kan mere end fordobles til i alt 825 parkeringspladser til lastbiler med en investering på cirka 180 millioner kroner og med Venstres melding, er der nu al muligt håb om, at planen kan realiseres.

- Jeg tror, at et flertal i Folketinget har forståelse for, at chauffører skal have rimelige chancer for at holde deres lovpligtige hvil og have ordnede forhold til det. Derfor håber jeg inderligt, at flere partier bakker op om forslaget og vil være med til at gøre noget for chaufførernes arbejdsmiljø, siger Carina Christensen.

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.