ITD glæder sig over engageret og erfaren transportminister

Statsminister Mette Frederiksen har i dag præsenteret sit nye ministerhold, og det bliver Benny Engelbrecht, der nu indtager Transportministeriet i Frederiksholms Kanal. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker den nye transportminister velkommen på den vigtige post, hvor der ligger et stort potentiale for at skabe bæredygtige vækstresultater i samarbejde med et professionelt og engageret transporterhverv.

Det bliver 48-årige Benny Engelbrecht, der er valgt for Socialdemokratiet i Sønderjyllands Storkreds, der nu bliver Danmarks nye transportminister. ITD glæder sig over valget.

-      Rigtig hjerteligt velkommen til Danmarks nye transportminister, Benny Engelbrecht. I ITD glæder vi os meget over at få en erfaren og dygtig minister i spidsen for vores område, og vi ser frem til det forestående samarbejde. Især glæder vi os til at samarbejde med den ye minister om at indfri det store vækstpotentiale, der ligger og venter på at blive bragt i spil i den danske vejgodstransport, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Benny Engelbrecht er tidligere skatteminister, og har også været erhvervsordfører samt formand for Transportudvalget og Sydslesvigudvalget, så det er en minister med kendskab til både erhvervslivet og transportpolitikken, der nu rykker ind i transportministeriet.

-      Vi kender Benny Engelbrecht, som en engageret og lydhør politiker, der har stor interesse for transporterhvervet. Det oplevede vi senest, da han besøgte os til vores nytårskur i januar 2019. Vi forventer, at de egenskaber hos ham bliver en stor gevinst for det danske transporterhverv, når vi fremover skal samarbejde med ham om store og vigtige dagsordener som vækst i transporterhvervet, klima og infrastruktur, siger Carina Christensen.

ITD ser frem til at få en minister i spidsen, der med styrke og gennemslagskraft kan få transporterhvervets vækstpotentialer øverst på den politiske dagsorden. I dag bidrager vejgodstransporten med 60,7 milliarder kroner om året til den danske økonomi og understøtter 88.000 job. Men skal den udvikling fortsætte, er det nødvendigt, at der skabes gode rammevilkår for erhvervet.

-      Skal transporterhvervet i højere grad bidrage til den danske økonomi, og det vil vi meget gerne, så handler det om at understøtte og styrke virksomhederne og udstikke en økonomisk bæredygtig retning for dem. Det gælder både i forhold til den grønne omstilling, hvor der er behov for at se på incitamentstrukturer frem for afgifter samt på udnyttelse af de nye digitale og teknologiske muligheder. Og så gælder det i forhold til de mere langsigtede rammevilkår, så virksomhederne tør investere og ansætte. Det bliver en stor og vigtig opgave for vores nye minister, fortsætter Carina Christensen.

Med en ambition om at reducere drivhusgasserne med 70 procent i 2030, venter der den nye transportminister en kæmpe opgave med at få inddraget transportsektoren i den grønne omstilling, og skal man nå målet haster det med at komme i gang.

-      Den nye regering er meget ambitiøs på klimaområdet, og vil gerne gøre Danmark til foregangsland for den grønne omstilling. Det hilser vi velkommen, og vi ser frem til samarbejdet om at skabe bæredygtige grønne løsninger. Vi håber, at den nye transportminister hurtigt vil medvirke til, at der ikke kun fokuseres på personbiler og flyafgifter, så vi for alvor får skabt handling i forhold til den grønne omstilling af de tunge transporter. Vi står med en branche, der er mere end ivrig for at komme i gang. Den bold ser vi frem til, at den nye transportminister griber, så vi sammen kan sikre, at de tiltag, der kommer på bordet rent faktisk også virker, siger Carina Christensen.

Endelig er der infrastrukturen, som ikke blot har stor betydning for transporterhvervet, men for hele Danmark. Her er den nye regering allerede kommet med en udmelding om, at der skal laves en ny, langsigtet plan for infrastrukturen frem mod 2030.

-      En ny langsigtet infrastrukturplan målrettet vejnettet er en essentiel opgave for den nye transportminister. Her håber vi, at visionerne rækker længere end til tog og cykelstier, for det er på vejene, problemerne er. Vi ser frem til at samarbejde konstruktivt med den nye transportminister om den nye vigtige infrastrukturplan, slutter Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.