ITD giver 55.000 refleksveste til elever

På mandag den 11. oktober får alle landets 55.000 elever i 2. klasse i de danske folkeskoler en grøn refleksvest. Det er en del af ITD’s nationale trafiksikkerhedskampagne ”Lastbilkaravanen”, som sætter fokus på lastbiler og trafiksikkerhed for de yngste trafikanter. Transportministeren bakker op og deltager i kampagnen.

Fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv. Derfor har ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, lavet Lastbilkaravanen. Lastbilkaravanen er en national kampagne, som handler om trafiksikkerhed og lastbiler for de yngste trafikanter. Målet er mere tryghed og forståelse for trafikken.

Mandag den 11. oktober modtager alle elever i 2. klasse i de danske folkeskoler grønne refleksveste. Sammen med vestene får eleverne også undervisningsmateriale, som de kan bruge til deres trafiksikkerhedsundervisning. Det er bogen "Brumbassen i trafikken", der handler om lastbiler samt trafikkultur og -sikkerhed. Det er en gave til de yngste trafikanter, og de skoler, som ikke er med, kan gratis downloade materialet på www.lastbilkaravanen.dk.

- Lastbiler transporterer i dag langt størstedelen af alle varer i Danmark, og i ITD føler vi som brancheorganisation for den danske vejgodstransport et særligt ansvar for at hjælpe med at holde fokus på trafiksikkerhed, fordi det redder liv. Vi har skabt et univers, hvor vi gennem sang og leg får sikkerhed og lastbiler på skoleskemaet. Resultatet skulle gerne være en større tryghed, når de færdes i trafikken. Og vi håber på, at eleverne får gode vaner fra starten, når de færdes i trafikken sammen med mor og far. ITD håber også på, at skolerne og forældrene vil minde eleverne om at bruge vestene, så de er mere synlige i trafikken, siger Malene Vitus, projektleder på Lastbilkaravanen, ITD.

Ministeren er med i Værløse
Udover at sende 55.000 refleksveste samt undervisningsmateriale ud til eleverne er der også fem udvalgte skoler, som får besøg af Lastbilkaravanen.

Kampagnen bliver skudt i gang med en turné, hvor Lastbilkaravanen på en uge besøger en ny by hver dag. Mandag er der kickoff i Aarhus, og når kampagnen onsdag når til Værløse deltager transportminister Benny Engelbrecht.

Eleverne i indskolingen bliver blandt andet undervist i de tre livsvigtige huskeregler: Bliv bag ved lastbilen, når den kommer først til et kryds. Bliv foran lastbilen, når cyklisten kommer først til et kryds. Bliv væk fra lastbilens højre forhjul.

FAKTA OM LASTBILKARAVANEN
Bag Lastbilkaravanen står ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport. Lastbilkaravanen har kørt siden 2013 og bliver støttet af FDE Fonden.

Det er andet år, at Lastbilkaravanen uddeler refleksveste til alle elever i 2. klasse i danske folkeskoler. Det samme gjorde kampagnen sidste år. Inden corona besøgte Lastbilkaravanen hvert år 3.000 elever i 0.-2. klasse i kampagneugen, hvor de lærte om trafiksikkerhed og lastbiler. Det kan Lastbilkaravanen ikke nu, men emnet er trods corona lige så vigtigt. Derfor kører Lastbilkaravanen også i år, for fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv.

Turnéplan for Lastbilkaravanen 2021:

Mandag den 11. oktober: Kickoff i Aarhus

Tirsdag den 12. oktober: Nr. Søby ved Højslev

Onsdag den 13. oktober: Værløse

Torsdag den 14. oktober: Tåsinge

Fredag den 15. oktober: Haderslev

Undersøgelse af kompensation til Post Danmark21.10.2021 12:06:16 CEST | Pressemeddelelse

Kommissionen har besluttet at åbne en formel undersøgelse af den danske stats kompensation til Post Danmark. Det drejer sig om støtte på 224 mio. kroner, der er blevet givet selskabet i 2020. ITD glæder sig over, at der nu laves en grundig undersøgelse af Transportministeriets praksis med at hælde skattekroner i et underskudsgivende Post Danmark. ITD har tidligere kritiseret statens rundhåndede støtte til Post Danmark og har gennem flere år kørt forskellige sager ved EU-Kommissionen og EU-Domstolen mod Post Danmark, som den danske del af PostNord-koncernen hedder.

Vi skal have straksbøder på rastepladserne nu21.10.2021 08:31:16 CEST | Pressemeddelelse

I mere end tre år har der været forbud mod at parkere mere end 25 timer på de danske rastepladser. Mens danske vognmænd og chauffører gentagne gange må til lommerne og betale bøderne, når de ikke kan finde en ledig plads, så er det stadig ikke lykkedes at få de udenlandske vognmænd og chauffører til at betale deres bøder, som oftest bare ender i skraldespanden. Det kan vi ikke tolerere længere, og nu må regeringen træde i karakter og få indført straksbøder for de udenlandske virksomheder.

Lad de private klare vintertjenesten13.10.2021 12:10:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er i dag ikke lovligt for kommunerne at indgå aftaler med de private grundejere om at tilbyde serviceordninger om vintervedligehold. Det blev slået fast af Ankestyrelsen i 2017. Men nu har transportminister Benny Engelbrecht meldt ud, at han vil udarbejde et lovforslag, der giver kommunerne hjemmel til at indgå aftaler om vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje. ITD advarer mod at lade kommunerne løse opgaver, der i dag løses af private vognmænd.

Let vilkårene for seniorer i transportbranchen med seniorpakke7.10.2021 16:44:34 CEST | Pressemeddelelse

Der er akut mangel på chauffører i transportbranchen, og manglen forventes kun at blive større i fremtiden, da gennemsnitsalderen for chauffører er stigende. Næsten halvdelen af alle danske chauffører er over 50 år, og der er akut behov for tiltag, der kan fastholde flere seniorer i branchen. ITD foreslår, at politikerne udarbejder en seniorpakke, så det fortsat er attraktivt for ældre chauffører at blive i jobbet, ligesom der skal gøres en indsats for at tiltrække nye chauffører.

Regeringens grønne køreplan skuffer29.9.2021 16:23:33 CEST | Pressemeddelelse

Danske vognmænd må fortsat affinde sig med, at investeringer i grønne teknologier er forbundet med stor usikkerhed. Den nye grønne køreplan fra regeringen viser hverken retning eller kommer med tiltag, der kan understøtte den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Sådan lyder vurderingen fra ITD, der efterspørger konkrete tiltag, der kan hjælpe vognmændene med at omstille deres dieseldrevne køretøjer til alternative brændstoffer.

Transportministeriet skrotter planer om ren myndighedskontrol af arbejdstid23.9.2021 17:21:51 CEST | Pressemeddelelse

Der har længe hersket stor bekymring i den danske transportbranche over Transportministeriets planer om at lade kontrol af arbejdstidsregler blive en ren myndighedsopgave for Færdselsstyrelsen og politiet. Nu ser det ud til, at ministeriet efter dialog med Kommissionen har skrottet planerne om en ren myndighedskontrol og i stedet vil arbejde videre med en ny model. Det er en stor sejr for ITD, der længe har arbejdet imod en ren myndighedskontrol på området.