ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission

Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Hvis den tunge transport skal bidrage til Danmarks reduktion af CO2-udledningen, så vi senest i 2050 har gjort os uafhængige af fossile brændstoffer, skal der gang i planlægningen af den grønne omstillingsproces NU.

Den tunge transport tegner sig på europæisk plan for 27 procent af vejtransportens CO2-udledning, og skal det tal nedbringes, kræver det en grundig og gennemarbejdet indsats, hvor de forskellige muligheder og tiltag analyseres og derefter munder ud i konkrete handlinger, der kan nedbringe CO2-udledningen fra lastbilerne.

Derfor foreslår ITD nu, at der nedsættes en klima- og miljøkommission, som udelukkende beskæftiger sig med den grønne omstilling af den tunge transport.

-      Der er brug for handling NU. Vi i den tunge transportsektor vil rigtig gerne i gang med den grønne omstilling, men det er bydende nødvendigt, at vi får klare politiske udmeldinger om, hvilken vej vi skal gå, så vi kan tage højde for den fremtidige klima- og miljøregulering. Det kræver en målrettet og langsigtet strategi, og derfor bør politikerne nedsætte en klima- og miljøkommission, som udelukkende beskæftiger sig med udfordringerne i den tunge transport, præcis som man har gjort det for personbilerne, fastslår Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Helt konkret foreslår ITD, at der skal skabes mere sikre rammer for investeringer i udvikling af afprøvning af ny teknologi i de danske transport- og logistikvirksomheder.

-      Der findes ingen quick fix, når det gælder omstillingen af den tunge transport, derfor handler det blandt andet om at sikre gode vilkår for first movers, der forsøger sig med ny teknologi, men det handler også om at sikre retning vedrørende alternative eller nye drivmidler, så transportvirksomhederne kan foretage de rigtige, grønne investeringer, når de skal forny vognparken eller gerne vil i gang med omstillingen. Og så er det naturligvis også vigtigt, at tankningsinfrastrukturen bliver tænkt sammen med andre transportformer, siger Carina Christensen.

Danmark vil i øvrigt kunne hente inspiration fra sine nabolande, der allerede har igangsat nationale strategier for transporterhvervet. Det har man for eksempel gjort i Tyskland, hvor blandt andet afgiftsnedsættelser og forskellige støtteordninger er med til at drive omstillingen til alternative brændstoffer fremad. Her halter Danmark bagefter, og det er ærgerligt.

Lad os derfor få nedsat den klima- og miljøkommission for den tunge transport, så virksomhederne kan levere endnu grønnere transporter end i dag. Det kræver, at økonomien kan hænge sammen, og at der er sikkerhed for de grønne investeringer, og der vil en national strategi for erhvervet være et tiltrængt og meget velkomment initiativ.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport2.7.2020 12:11:52 CESTPressemeddelelse

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.