ITD: Giv den tunge transport sin egen klima- og miljøkommission
Transporterhvervet efterlyser ambitioner og ikke mindst politisk handling, så den tunge transport også kan levere sit bidrag til de 2030-klimamål, som EU har fastsat. Derfor bør politikerne hurtigst muligt nedsætte en klima- og miljøkommission for den tunge transport, så der bliver sat skub i den grønne omstilling af sektoren, foreslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Hvis den tunge transport skal bidrage til Danmarks reduktion af CO2-udledningen, så vi senest i 2050 har gjort os uafhængige af fossile brændstoffer, skal der gang i planlægningen af den grønne omstillingsproces NU.
Den tunge transport tegner sig på europæisk plan for 27 procent af vejtransportens CO2-udledning, og skal det tal nedbringes, kræver det en grundig og gennemarbejdet indsats, hvor de forskellige muligheder og tiltag analyseres og derefter munder ud i konkrete handlinger, der kan nedbringe CO2-udledningen fra lastbilerne.
Derfor foreslår ITD nu, at der nedsættes en klima- og miljøkommission, som udelukkende beskæftiger sig med den grønne omstilling af den tunge transport.
- Der er brug for handling NU. Vi i den tunge transportsektor vil rigtig gerne i gang med den grønne omstilling, men det er bydende nødvendigt, at vi får klare politiske udmeldinger om, hvilken vej vi skal gå, så vi kan tage højde for den fremtidige klima- og miljøregulering. Det kræver en målrettet og langsigtet strategi, og derfor bør politikerne nedsætte en klima- og miljøkommission, som udelukkende beskæftiger sig med udfordringerne i den tunge transport, præcis som man har gjort det for personbilerne, fastslår Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Helt konkret foreslår ITD, at der skal skabes mere sikre rammer for investeringer i udvikling af afprøvning af ny teknologi i de danske transport- og logistikvirksomheder.
- Der findes ingen quick fix, når det gælder omstillingen af den tunge transport, derfor handler det blandt andet om at sikre gode vilkår for first movers, der forsøger sig med ny teknologi, men det handler også om at sikre retning vedrørende alternative eller nye drivmidler, så transportvirksomhederne kan foretage de rigtige, grønne investeringer, når de skal forny vognparken eller gerne vil i gang med omstillingen. Og så er det naturligvis også vigtigt, at tankningsinfrastrukturen bliver tænkt sammen med andre transportformer, siger Carina Christensen.
Danmark vil i øvrigt kunne hente inspiration fra sine nabolande, der allerede har igangsat nationale strategier for transporterhvervet. Det har man for eksempel gjort i Tyskland, hvor blandt andet afgiftsnedsættelser og forskellige støtteordninger er med til at drive omstillingen til alternative brændstoffer fremad. Her halter Danmark bagefter, og det er ærgerligt.
Lad os derfor få nedsat den klima- og miljøkommission for den tunge transport, så virksomhederne kan levere endnu grønnere transporter end i dag. Det kræver, at økonomien kan hænge sammen, og at der er sikkerhed for de grønne investeringer, og der vil en national strategi for erhvervet være et tiltrængt og meget velkomment initiativ.
Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50
Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Sværm af varevogne på villavejene giver nye udfordringer for klima og trafiksikkerhed17.5.2022 14:43:47 CEST | Pressemeddelelse
Varebiler myldrer i større og større antal ud på de mindre veje i byerne med varer. Men det store antal varebiler, der kører godstransport, skaber usikkerhed, trængsel og skader klimaet. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til at reglerne for kørsel med varebiler strammes, så sikkerhed og uddannelse i branchen højnes.
Ny digitaliseringsstrategi - Alle skal med på digitaliseringsvognen5.5.2022 14:34:27 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen lancerede i dag en ny national digitaliseringsstrategi, der skal sætte skub i myndigheders og virksomheders brug af digitale løsninger. Det er gode nyheder for transportbranchen. Men strategien bør følges op af en digital handleplan for transportsektoren, mener ITD, der netop har afholdt en digitaliserings-konference for at sætte fokus på de gevinster, der kan hentes ved øget digitalisering af branchen.
Vicedirektør i Færdselsstyrelsen bliver ny adm. direktør i ITD-koncernen28.4.2022 10:03:52 CEST | Pressemeddelelse
Jesper Høgh Bach tiltræder den 1. juni 2022 som adm. direktør i ITD-koncernen, hvor han afløser Carina Christensen på posten.
På tide at EU foreslår stop for russiske lastbiler i EU7.4.2022 11:26:12 CEST | Pressemeddelelse
EU-Kommissionen foreslår i sin seneste sanktionspakke et forbud mod russiske og hviderussiske lastbiler i EU. Det oplyser kommissionsformand Ursula von der Leyen i en pressemeddelelse. ITD har presset på for et stop for russiske og hviderussiske lastbiler og opfordrer den danske regering til at bakke op om forslaget fra EU.
Energikrisen får regelændringer for større lastbiler til at haste31.3.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vognmændene står klar til at investere i mere effektive lastbiler med længere trailere og større lasteevne, der kan spare brændstof og CO2. Men det kræver regelændringer, hvis lastbilerne skal ud at køre. Derfor opfordrer ITD nu transportministeren til at følge op på ministeriets egne analyser og sætte en forsøgsordning i gang på det danske vejnet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum