ITD: Enig med statsministeren: Den danske model trænger til et grundigt eftersyn!

Statsminister Lars Løkke Rasmussen vil sende den danske model til 120 års eftersyn. Det er et udmærket og tiltrængt initiativ, men skal resultatet være holdbart, skal man involvere alle arbejdsmarkedets parter og ikke kun hovedforbundene, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Til september fylder den danske model 120 år, og det er, som statsminister Lars Løkke Rasmussen foreslår, en glimrende anledning til at få set den grundigt efter i sømmene. Den danske model trænger helt enkelt til en opdatering, så den er tidssvarende og tilpasset det moderne arbejdsmarkeds behov.

-         Vi vil gerne kvittere for statsministerens udmelding. Den danske model trænger efterhånden til en gennemgribende revision, og vi opfordrer derfor til, at alle arbejdsmarkedets parter bliver inviteret til forhandlingsbordet, så man kommer fra start uden demokratisk underskud, og når hele vejen rundt om udfordringerne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Hvis vi i fremtiden skal sikre både fair og gode arbejdsvilkår og en stærk dansk konkurrencekraft, er vi for eksempel nødt til effektivt at forhindre monopoler på overenskomster i Danmark, fortsætter direktør i ITD Arbejdsgiver Trine Schiørring Plesner:

-        I ITD Arbejdsgiver oplever vi helt konkret, at vores medlemmer bliver konfliktet og tvunget over på en 3F overenskomst, fordi Arbejdsretten ikke anerkender arbejdsgivernes negative foreningsfrihed. Det er helt uholdbart i 2019, og det problem bør man løse, når den danske model sendes til servicetjek. Her er det vigtigt, at man forholder sig til hele modellen og hele det danske arbejdsmarked – og det inkluderer altså også de organisationer, der står uden for hovedforbundene, men som har legitime overenskomster med løn, pension m.m. på markedsniveau.

ITD er enig i, at det fortsat skal være en fordel at være omfattet af en overenskomst, og at danskernes løn skal fastlægges i forhandlinger mellem fagforeninger og arbejdsgivere. Men der skal være flere overenskomster at vælge imellem – og hverken arbejdstager eller arbejdsgiver skal tvinges til at følge en anden overenskomst end den, der gælder på virksomheden.

-        Vi er positive overfor at se på mulighederne for, at regeringen og lovgiverne får stærke redskaber til at gribe ind overfor uacceptable vilkår på arbejdsmarkedet, og de redskaber skal fastlægges sammen med alle arbejdsmarkedets parter. Det er et vigtigt budskab, som Lars Løkke Rasmussen meget gerne må tage med til FH-mødet på mandag. Lad os hurtigst muligt komme i gang, slutter Trine Schiørring Plesner.

Aktualiteten af at se på den danske model understreges kun af de igangværende vejpakkeforhandlinger i EU, hvor et hovedtema blandt andet er kontrol- og håndhævelsesmuligheder for brug af udstationeringsdirektivet på vejgodstransporterne.

-         Danmark har ikke en mindsteløn, der kan kontrolleres og håndhæves i forbindelse med udstationering. Lander der en vejpakke med det indhold, så skal den danske model under alle omstændigheder til revision, siger Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport2.7.2020 12:11:52 CESTPressemeddelelse

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.