ITD: Enig med statsministeren: Den danske model trænger til et grundigt eftersyn!

Statsminister Lars Løkke Rasmussen vil sende den danske model til 120 års eftersyn. Det er et udmærket og tiltrængt initiativ, men skal resultatet være holdbart, skal man involvere alle arbejdsmarkedets parter og ikke kun hovedforbundene, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Til september fylder den danske model 120 år, og det er, som statsminister Lars Løkke Rasmussen foreslår, en glimrende anledning til at få set den grundigt efter i sømmene. Den danske model trænger helt enkelt til en opdatering, så den er tidssvarende og tilpasset det moderne arbejdsmarkeds behov.

-         Vi vil gerne kvittere for statsministerens udmelding. Den danske model trænger efterhånden til en gennemgribende revision, og vi opfordrer derfor til, at alle arbejdsmarkedets parter bliver inviteret til forhandlingsbordet, så man kommer fra start uden demokratisk underskud, og når hele vejen rundt om udfordringerne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Hvis vi i fremtiden skal sikre både fair og gode arbejdsvilkår og en stærk dansk konkurrencekraft, er vi for eksempel nødt til effektivt at forhindre monopoler på overenskomster i Danmark, fortsætter direktør i ITD Arbejdsgiver Trine Schiørring Plesner:

-        I ITD Arbejdsgiver oplever vi helt konkret, at vores medlemmer bliver konfliktet og tvunget over på en 3F overenskomst, fordi Arbejdsretten ikke anerkender arbejdsgivernes negative foreningsfrihed. Det er helt uholdbart i 2019, og det problem bør man løse, når den danske model sendes til servicetjek. Her er det vigtigt, at man forholder sig til hele modellen og hele det danske arbejdsmarked – og det inkluderer altså også de organisationer, der står uden for hovedforbundene, men som har legitime overenskomster med løn, pension m.m. på markedsniveau.

ITD er enig i, at det fortsat skal være en fordel at være omfattet af en overenskomst, og at danskernes løn skal fastlægges i forhandlinger mellem fagforeninger og arbejdsgivere. Men der skal være flere overenskomster at vælge imellem – og hverken arbejdstager eller arbejdsgiver skal tvinges til at følge en anden overenskomst end den, der gælder på virksomheden.

-        Vi er positive overfor at se på mulighederne for, at regeringen og lovgiverne får stærke redskaber til at gribe ind overfor uacceptable vilkår på arbejdsmarkedet, og de redskaber skal fastlægges sammen med alle arbejdsmarkedets parter. Det er et vigtigt budskab, som Lars Løkke Rasmussen meget gerne må tage med til FH-mødet på mandag. Lad os hurtigst muligt komme i gang, slutter Trine Schiørring Plesner.

Aktualiteten af at se på den danske model understreges kun af de igangværende vejpakkeforhandlinger i EU, hvor et hovedtema blandt andet er kontrol- og håndhævelsesmuligheder for brug af udstationeringsdirektivet på vejgodstransporterne.

-         Danmark har ikke en mindsteløn, der kan kontrolleres og håndhæves i forbindelse med udstationering. Lander der en vejpakke med det indhold, så skal den danske model under alle omstændigheder til revision, siger Carina Christensen.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD 60 20 88 50 eller mak@itd.dk

Kvinder skal redde den danske transportbranche8.3.2019 05:54:33 CETPressemeddelelse

Manglen på kvalificerede lastbilchauffører er nu så stor, at det kalder på initiativer, der på både kort og lang sigt kan øge udbuddet af arbejdskraft til transporterhvervet. En væsentlig udfordring er, at kvinder stort set ikke er repræsenteret i den mandstunge branche, og den situation skal ændres, hvis den danske transportbranche skal overleve, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD: Transportministeren må indse situationens alvor på rastepladserne7.3.2019 15:07:17 CETPressemeddelelse

Vognmænd og chauffører slås lige nu dagligt med parkeringsudfordringer på de statslige rastepladser, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene. Der er slet ikke rastepladser nok, når lastbilchaufførerne skal holde deres lovpligtige pauser. Situationen er meget alvorlig, og nu har en samlet branche henvendt sig til transportministeren for at få løst problematikken.

ITD Arbejdsgiver stævner den danske stat for at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere6.12.2018 13:02:35 CETPressemeddelelse

ITD Arbejdsgiver har besluttet at stævne den danske stat med det mål at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgivere. Konflikter, der iværksættes med henblik på at få et medlem af ITD Arbejdsgiver til at tiltræde en bestemt overenskomst, skal være ulovlige, og staten skal beskytte medlemmernes ret til ikke at være medlem af en bestemt forening. ITD Arbejdsgiver går nu – om nødvendigt - hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol for at få medhold i sit synspunkt.

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03:49 CESTPressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.