ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD: Dobbelttrailer-analyse er en tidlig julegave til erhvervet

Del

Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsens nye analyse om kørsel med dobbelttrailere i Danmark betyder, at vi forhåbentlig snart vil se de lange vogntog på det danske vejnet. ITD, der aktivt har leveret input til analysen, er begejstret for udsigten til transporter med ekstra lange lastbiler. ITD havde dog gerne set at rutenettet var blevet mere vidtgående, og totalvægten hæves.

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten blev i december sidste år enige om at se på mulighederne for at indføre forsøg med dobbelttrailere til gavn for effektiviteten i branchen og klimaet. Efter nytår skal der tages politisk stilling til det videre arbejde med dobbelttrailere på baggrund af analysen, og hvordan forsøget i så fald skal finansieres.

Analysen lægger op til at indføre en forsøgstrækning på omkring 900 kilometer, hvor det tillades at køre med dobbelttrailere på op til 34 meter med en totalvægt på 70 ton. Det er desværre i underkanten af det reelle behov ude hos vognmændene, lyder det fra ITD.

- Nu handler det selvfølgelig om at få gang i forsøget, så vi kan få gjort os nogle erfaringer med dobbelttrailere ude på vejene. Men det er klart, at vi i de kommende politiske forhandlinger kommer til at arbejde for højere totalvægt og et udvidet rutenet med blandt andet passage over Øresund, som også var vores anbefalinger under det forberedende arbejde til analysen, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen og fortsætter:

- Vi vil selvfølgelig også ind at kigge nærmere på nogle af de tekniske krav, som vi umiddelbart tænker kan medføre udfordringer. De konkrete tekniske krav vil vi gennemgå i nærmere dialog med vores medlemmer samt med leverandører af køretøjer og teknisk udstyr.

ITD sender dog samtidig en stor ros til både Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen for at inddrage branchen aktivt i udarbejdelsen af analysen, hvilket har ført til et bedre produkt.

- Det har været en meget positiv proces. Selvom vi ikke har fået det præcis, som vi gerne vil have det, så er vi eksempelvis meget tilfredse med, at der er blevet lyttet til ITD’s forslag om at udvide rutenettet i sydgående retning til toldpladsen i Padborg, som ellers ikke var med i det oprindelige forslag. Det samme gør sig gældende for kompensationen på op til 2 ton mere, hvis der er tale om nulemissionslastbiler, siger Lasse Kristoffersen.

Kontakter

Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Opfordring til campister – husk parkeringsreglerne på rastepladserne15.7.2022 11:23:57 CEST | Pressemeddelelse

Der er mangel på rastepladser til lastbiler, og problemet forværres, når campingvogne på sommerferie bruger lastbilernes sparsomme parkeringspladser langs motorvejene. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til, at bilister med campingvogne husker parkeringsreglerne. For lastbilchaufførerne er afhængige af rastepladserne, når de skal holde deres hvil.

Ny vejafgift for lastbiler spænder ben for den grønne omstilling24.6.2022 17:00:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen præsenterede i dag en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025. Men det er et fejltrin, at afgiften ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler. For selvom der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, vil afgiften stadig være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler.

Den kommende CO2 differentierede vejafgift skal ikke blive en skatteskrue16.6.2022 15:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Politikerne forhandler i øjeblikket om udformningen af en kommende kilometerbaseret vejafgift på de danske veje. Men hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede CO2 effekt, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen, og varebiler skal indtænkes i ordningen, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum