Italialainen ruoka on maailman suosituinta

24 maata kattavassa kyselyssä pizza ja pasta veivät kärkisijan – tiiviisti perässä tulevat kiinalainen ja japanilainen ruoka

YouGovin kansainvälisessä, yli 25 000 ihmistä 24 eri maasta käsittäneessä tutkimuksessa selvisi, että pizza ja pasta lukeutuvat maailman suosituimpiin ruokiin italialaisen ruoan päihittäessä kaikki kilpailijansa.

Kun kysyimme ihmisiltä mitä 34:n eri maan ruoista he ovat maistaneet, ja pitivätkö he niistä vai eivät, italialainen ruoka osoittautui kaikkein pidetyimmäksi. Italialaisen ruoan keskimääräinen suosioprosentti oli 24:ssä tarkastelemassamme maassa 84 %.

Patrioottista kyllä, italialaisen ruoan suurimpia ystäviä ovat italialaiset itse. Heistä 99 % nauttii kansallisruoastaan. Muita suuria faneja ovat espanjalaiset (siellä 94 % italialaista ruokaa maistaneista pitää siitä) ja ranskalaiset (93 %). Vähäisimmän vaikutuksen italialainen ruoka tekee kiinalaisiin (59 %).

Toiselle sijalle italialaisen keittiön jälkeen pääsee kiinalainen ruoka, joka sai tutkimukseen osallistuneissa maissa prosentikseen keskimäärin 78 %. 95 % kiinalaisista pitää siitä, ja singaporelaiset (joista 94 % maistaneista ilmoittaa pitävänsä siitä) ja hongkongilaiset (91 %) ovat myös erityisen suuria faneja. Kiinalainen ruoka on vähiten suosittua Saudi-Arabiassa (54 %) ja Indonesiassa (57 %).

Maailman kolmanneksi suosituin ruoka tulee Japanista, ja saa 24 maassa kannatusprosentikseen keskimäärin 71 %. Siitä pitää paitsi 94 % japanilaisista, niin myös 94 % sitä maistaneista singaporelaisista ja 93 % hongkongilaisista. Saudiarabialaiset ovat jälleen kerran vähiten vaikuttuneita, ja vain 43 % nauttii siellä japanilaisesta ruoasta.

Taulukon pohjasijalta löytyy perulainen ruoka, jonka keskimääräinen pisteluku oli vain 32 %. Vain murto-osan paremmin (ja pyöristyksen jälkeen samalle prosenttiluvulle päätyen) pärjäsi suomalainen ruoka.

Huonoin minkään maan toisen maan ruoalle antama mielipide on Japanin näkemys saudiarabialaisesta ruoasta. Vain 11 % sitä maistaneista japanilaisista ilmoitti pitäneensä ruoasta.

Kysely itse asiassa paljastaa japanilaisten olevan kaikista kyselyn kansallisuuksista ankarimpia ruokakriitikoita. Kyselymme 34 eri keittiöstä 23 sai alle 50 % arvion japanilaisilta vastaajilta. Keskimäärin vain 39 % japanilaisista ilmoitti pitävänsä mistään ulkomaisesta ruoasta.

Filippiiniläiset sitä vastoin arvostavat kaikkein todennäköisimmin kansainvälisiä ruokia. Keskimäärin 67 % filippiiniläisistä mitä tahansa yksittäistä kansallista ruokaa maistaneista ilmoitti pitävänsä siitä, ja vain viisi eri ruokalajia sai kannatusta alle puolelta vastaajista.

Suomalainen ruoka on Euroopan vähiten suosittua, mutta suomalaiset ovat uskollisia omalle keittiölleen.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta (94 %) pitää oman maamme ruoasta, mutta muualla maailmassa suomalainen ruoka ei juuri maistu. Suomalainen ruoka on pohjoismaisista vaihtoehdoista vähiten suosittua, ja vain 32 % pitää siitä. Vain perulainen ruoka saa huonommat pisteet.

Täytyy tosin huomioida, että Suomi oli yksi maista, joissa kysely suoritettiin, toisin kuin Peru, joten Suomi kiilasi Perun edelle vain siksi, että 94 % suomalaisista pysyi uskollisina omalle ruoalleen. Jos perulaisten mielipiteet olisi sisällytetty tutkimukseen, suomalainen ruoka olisi luultavimmin jäänyt viimeiselle sijalle.

Erityisen halveksuvasti kansallisruokiimme suhtautuivat japanilaiset ja espanjalaiset, joista vain 14 % ja 18 % sitä maistaneista kertoi pitäneensä ruoastamme.

Vieläkin suuremmalla inholla ruokaamme suhtautuivat vain tanskalaiset, joista vain 13 % sitä maistaneista myös piti siitä.

Suomalainen ruoka sai kuitenkin lämpimämmän vastaanoton muualla, Euroopan ulkopuolella. Euroopan ulkopuolisissa maissa suomalaisesta ruoasta pidettiin keskimäärin enemmän kuin Eurooppalaisissa maissa. Kaikkein suosituinta suomalainen ruoka on Filippiineillä (47 % sitä maistaneista ilmoitti pitävänsä siitä) ja Intiassa (39 %), sekä Vietnamissa (39%).

Lataa kaikki tulokse