IT-sikkerhedsvirksomhed finder sikkerhedshul i populær smartstikkontakt

Bitdefender har opdaget to sårbarheder i en smartstikkontakt fra producenten Belkin, et produkt der gør det muligt at opkoble elektronikgenstande til internettet. Sårbarheden gav hackere og andre cyberkriminelle mulighed for at få indblik i brugerens daglige aktiviteter, og hvornår brugeren var ude eller hjemme.

Hvis du ejer en Belkin WeMo Insight Switch, har det indtil for ganske nyligt været muligt for hackere og andre cyberkriminelle at overvåge dine aktiviteter, holde øje med om du er hjemme, drille dig ved at tænde og slukke dit lys, eller tage kontrol over dine elektroniske enheder for at trække privat data ud af dit netværk.

Det hele var muligt, indtil et hold af IT-sikkerheds folk hos IT-sikkerhedsvirksomheden Bitdefender undersøgte Belkins produkt. Da Bitdefender analyserede Belkin WeMo Insight Switch, identificerede de to sårbarheder, der gjorde det muligt for cyberkriminelle med adgang til brugerens netværk at få adgang til at styre og overvåge enhederne. Dertil var det muligt for hackere at få adgang til private filsystemer, såfremt de fik fysisk adgang til Belkin enheden.

Blandt sårbarhederne var en simpel programmeringsfejl, der muliggjorde et stack-baseret buffer overflow for alle med adgang til brugerens hjemmenetværk. Dertil var det muligt for alle med fysisk adgang til en brugers Belkin-enhed at nulstille enhedens root-adgangskode gennem adgangsporten og give sig selv fuld kontrol over enheden.

Alex "Jay" Balan, Chief Security Researcher hos Bitdefender, fortæller, at det generelt gælder for enheder med adgang til internettet, at de er nemme at hacke: “Folk bruger ikke rigtig sikkerhedsløsninger til IoT-produkter i hjemmet,” fortæller han og understreger, at det også gør det mere sikkert for hackeren, som ikke risikerer at blive fanget.

Bitdefender praktiserer ansvarlighed ved oplysning om sårbarheder, og har derfor informeret Belkin om sårbarheden, der efterfølgende har rettet fejlen med en softwareopdatering. Bitdefender anbefaler, at indehavere af Belkins produkter henter den senest tilgængelige softwareopdatering. Du kan læse mere om, hvordan du opdaterer dine produkters software i denne artikel på Belkins hjemmesiden.

Du kan læse mere om sårbarhederne i Belkin WeMo Insight Switch på Bitdefenders hjemmeside.

Daniel Mølgaard Jensen
Konsulet, Frontpage PR & Kommunikation
daniel.molgaard@frontpage.dk

Bitdefender er en global, førende IT-sikkerhedsvirksomhed, der beskytter over 500 millioner systemer i mere end 150 lande. Siden 2001 har Bitdefenders Innovation konsekvent leveret prisbelønnede sikkerhedsprodukter samt indsigter i trusler til det smarte, forbundne hjem, mobilbrugere, moderne virksomheder og deres netværk, enheder, datacentre og Cloud-infrastruktur. I dag er Bitdefender og Bitdefender Labs også den foretrukne leverandør, eftersom Bitdefenders teknologi er indbygget i over 38% af verdens sikkerhedsløsninger. Bitdefender er anerkendt af industrien, respekteret af leverandører og rost af kunder. Bitdefender er IT-sikkerhedsfirmaet, du kan stole på.