It-professionelle skriver stadig jobansøgninger

Flere it-professionelle får nyt job via en ansøgning på baggrund af et traditionelt stillingsopslag end via headhunting og netværk, viser tal fra januar 2019. ”Det tyder på, at arbejdsgiverne overdriver manglen på arbejdskraft”, siger Hanne Lykke Jespersen, næstformand i PROSA – Forbundet af It-professionelle.

39,8 procent af privatansatte it-professionelle fik deres seneste job ved at sende en ansøgning baseret på et almindeligt stillingsopslag. 27 procent blev headhuntet og 14,3 procent fik deres nuværende stilling gennem netværk.

- At de fleste it-professionelle stadig får job ved at skrive ansøgninger på baggrund af opslag tyder på, at arbejdsgiverne overdriver manglen på it-arbejdskraft. Vi er altså ikke i voldsomt bekneb for danske it-arbejdskraft, hvilket man ellers kan få indtryk af, når erhvervslivet ofte efterspørger billigere udenlandsk arbejdskraft, siger Hanne Lykke Jespersen, næstformand i PROSA – Forbundet af It-professionelle.

Heller ikke et isoleret blik på it-professionelle med under tre års erfaring viser en større grad af headhunting. Her har 41,6 procent fået deres job med en traditionel ansøgning, knap 20 procent er blevet headhuntet og 13,5 procent har fået deres stilling gennem netværk.

Procentsatserne stammer fra PROSAs lønstatistik, hvor 3.042 privatansatte medlemmer blandt andet har svaret på spørgsmål om, hvordan de fik deres nuværende job.

Lønstatistikken viste også en stigning i privatansatte medlemmers løn på 5,3 procent, når anciennitet er medregnet, og på 3,2 procent uden anciennitet.

- Det er 0,6 procent mere end den generelle lønudvikling på 2,6 procent, så selvom der er tale om en pæn fremgang, så er det igen ikke noget, der underbygger fortællingen om, at det ikke er til at finde arbejdskraft på it-området, uddyber Hanne Lykke Jespersen.

Hvordan fik du dit nuværende job?

Privatansatte

Alle

mindre end 3 års erfaring

Jeg søgte på et stillingsopslag