DI - Dansk Byggeri

IT har ændret hverdagen for mange ansatte i byggeriet

Inden for det seneste år, har mere end hver sjette medarbejder i bygge- og anlægsbranchen fået ændret deres arbejdsopgaver, fordi virksomheden har indført nyt it-udstyr eller ny software. Men byggeriet halter stadig bagefter, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik

Det kan være både større og mindre ændringer som for eksempel nye computerstyrede maskiner på arbejdspladsen eller smartphones og tablets, der ændrer hverdagen på jobbet.

- I en branche, hvor der helt naturligt er en del medarbejdere, som ikke beskæftiger sig med it, er det en positiv udvikling, at 17 procent af medarbejderne nu bruger it mere, end de gjorde for et år siden. Men der er stadig langt igen. Ser man på alle brancher under ét, har 27 procent fået ændrede opgaver på grund af ny it, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Mange bruger slet ikke it

Undersøgelsen viser, at en fjerdedel af medarbejderne i byggeriet hverken anvender it eller computerstyrede systemer eller maskiner. Det er langt flere end i industrien og handel- og transportsektoren, hvor kun 11 procent ikke benytter sig af it på arbejdet.

- Det overrasker os ikke, at så stor en del af de ansatte i bygge- og anlægsvirksomhederne ikke benytter it i det daglige. Men det er alvorligt på lidt længere sigt. De virksomheder, der ikke begynder at investere mere i it og ny teknologi, mister indtjening og risikerer at sakke bagud og blive overhalet af konkurrenterne. Og der er ingen tvivl om, at mange medarbejdere kunne blive langt mere effektive og løfte produktiviteten, hvis branchen tog mere ny teknologi og it til sig, siger Michael H. Nielsen.

Bygge- og anlægsvirksomhederne får mulighed for at blive præsenteret for et bredt udvalg af it løsninger på Dansk Byggeris årlige IT Messe den 5. og 6. februar næste år i Høje Taastrup og Aarhus.

Direktør Michael H. Nielsen mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02