It bruges til at variere den traditionelle klasseundervisning
It spiller en central rolle for næsten alle undervisere på ungdomsuddannelserne. 92 % af underviserne på stx/hf, 95 % på hhx/htx og 89 % på erhvervsskolerne svarer, at it og digitale redskaber spiller nogen eller en stor rolle i deres undervisning, og flertallet ville gerne bruge it mere i deres undervisning, end de gør i dag.
Visuelt overblik: Sådan bruger underviserne på ungdomsuddannelserne it i deres undervisning
Når underviserne anvender it, er det primære formål at skabe variation i den traditionelle undervisning. It bruges i langt mindre grad til at ændre undervisningsformen, fx til undervisningsdifferentiering. Hvis de didaktiske potentialer for at anvende it i undervisningen skal indfries, er det ifølge evalueringskonsulent hos EVA, Mille Katrine Petersen, vigtigt at arbejde med at udvikle brugen af it som pædagogisk redskab på skolerne. Målrettet kompetenceudvikling og et tydeligt ledelsesfokus er her nogle vigtige fokusområder:
”Ledelsen skal udstikke og følge en klar kurs og sikre de tekniske og organisatoriske rammer, der gør det muligt at bruge it som et pædagogisk redskab i undervisningen. Vores undersøgelse viser, at 39 % af underviserne ikke ved, om deres skole har en it-strategi og 49 % af underviserne oplever, at ledelsen ikke følger op på igangsatte it-initiativer. En vellykket brug af it kræver også, at underviserne har fortrolighed med it-programmerne i undervisningssituationen. Særligt kompetenceudvikling med fokus på brugen af it-værktøjer i egen undervisningspraksis efterspørges af underviserne.” forklarer Mille Katrine Petersen.
Hent rapporten
Du kan downloade rapporten ”It på ungdomsuddannelserne” her.
Om undersøgelsen
- Spørgeskemaundersøgelse med deltagelse af 808 undervisere fra gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser, som alle underviser elever på ungdomsuddannelsernes første år.
- Fem kvalitative interviews med forskere, der arbejder med it i undervisningen på ungdomsuddannelserne.
Kontakter
Emilie Welcher-UlholmKommunikations-konsulent
Tlf:9356 4364ewu@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger i daginstitutioner er især et storbyfænomen25.4.2024 13:24:55 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 64 % af bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud. I Region Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de har rekrutteringsudfordringer.
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum