ISS vil tilbyde amerikanerne plantebaserede madløsninger

Det skal fremover være grønnere og mere klimavenligt, når den danske servicekoncern ISS frem mod 2025, vil måltider bestående af mindst 55 pct. plantebaserede fødevarer på 289 lokationer på det amerikanske marked. Det sker som led i koncernens arbejde med mere bæredygtige løsninger på bl.a. madområdet

ISS der er en af verdens førende servicevirksomheder, vil tilbyde sine amerikanske kunder endnu mere bæredygtige løsninger på madområdet. Derfor har ISS netop lanceret en ambitiøs plan om at servere endnu grønnere måltider på 289 lokationer fordelt på mere end 25 stater i USA. Det amerikanske marked udgør i dag ti procent af ISS-koncernens samlede omsætning.

Det er ISS’ amerikanske food-forretning, ISS Guckenheimer, der i samarbejde med Humane Society of the United States forpligter sig til, at mindst 55 pct. af alle måltider, der serveres i 289 cafeer, der drives af ISS, skal bestå af plantebaserede fødevarer som eksempelvis grøntsager og bælgfrugter.

"Vi ser frem til at øge udbuddet af plantebaserede måltider. På den måde giver vi kunder og medarbejdere endnu mere sunde og bæredygtige alternativer til kødbaserede retter uden at gå på kompromis med kvalitet og smag. Vi glæder os over samarbejdet med Humane Society of the United, som har været meget inspirerende,” siger Paul Fairhead, administrerende direktør for ISS Guckenheimer.

Der er også stor tilfredshed fra Humane Society of the United States om de ambitiøse målsætninger i samarbejdet med ISS Guckenheimer.

"ISS Guckenheimer tager et stort ansvar og går forrest med deres ambitiøse, klimavenlige ambitioner om at servere flere plantebaserede måltider. Vi håber, at andre virksomheder vil følge det gode eksempel,” siger Lauren Pitts, innovationschef, Fødevareservice for Humane Society of the United States.

Amerikansk koncept skal udrulles globalt
ISS planlægger at udrulle madkonceptet ”PowerPlant” på globalt plan, som fokuserer på at bruge mere sæsonbestemte, regionale grøntsags- og plantebaserede alternativer. Dette er et kernelement i menu-sammensætningen for at reducere brugen af ​​animalsk protein. Konceptet har med stor succes været testet på det amerikanske marked, og skal nu rulles ud i Danmark og i over 30 andre lande, hvor ISS opererer. Hver dag serverer ISS flere millioner måltider for mere end 40.000 kunder i hele verden. I Danmark er det ca. 40.000 måltider, der dagligt bliver serveret ude i nogle af landets største virksomheder.

Tidligere i år har ISS lanceret en ambitiøs plan om at være Co2-neutrale i alle dele af forretningen inden 2040. Det sker bl.a. gennem elektrificering af ISS’ bilpark, der i dag består af mere end 20.000 benzin- og dieseldrevne biler og via et innovativt system, der kan reducere madspildet markant ude hos kunderne samt i vores leverandørkæder.

Om ISS
ISS er en af verdens førende servicekoncerner indenfor workplace experience og facility management. ISS, fremmer i partnerskab med dedikerede kunder, behagelige omgivelser til glæde for kunder og medarbejdere og minimerer påvirkningen af miljøet.

ISS, leverer med en unik kombination af data og andre indsigter, stærke serviceoplevelser på blandt andet kontorer, hospitaler, lufthavne over hele verden.

Servicekoncernen har mere end 350.000 medarbejdere, og er dermed Danmarks største virksomhed målt på antallet af medarbejdere. ISS opererer i over 30 lande i Asien, Europa og Nordamerika og har en samlet omsætning på ca. 72 mia. kr. for hele koncernen. ISS servicerer over 40.000 kunder på globalt plan. I den danske del af ISS er der ca. 6000 ansatte, og servicekoncernen har en årlig omsætning på ca. fire mia. kroner på det danske marked.