ISS opnår topplacering for indsats med klimavenlige fødevarer i USA

Den amerikanske nonprofit organisation Humane Society of the United States udgav for nylig sin årlige rangliste, der vurderer 40 af de største kantine- og madleverandørers arbejde med klimavenlige fødevarer i USA. Her ISS opnår en førsteplads for deres arbejde med bæredygtighed i madudbuddet.

ISS, en af verdens førende servicevirksomheder og del af C25-indekset, har for nylig opnået en stor, grøn milepæl på det amerikanske marked, der udgør 10 procent af ISS’ samlede omsætning.

Nonprofitorganisationen Humane Society of the United States, der beskæftiger sig med dyrevelfærd, har tildelt en førsteplads til ISS’ amerikanske food-forretning ISS Guckenheimer for deres indsats med at tilbyde klimavenlige, plantebaserede fødevarer i madudbuddet, som bliver serveret i næsten 300 kantiner og cafeér i mere end 25 stater i USA.

Førstepladsen er opnået i konkurrence af med 40 af de største mad- og kantineleverandører på det amerikanske marked, og undersøgelsen har evalueret på tre faktorer relateret til bæredygtighed: Gennemsigtighed, mål og en handlingsplan.

"Vi er meget glade for at have opnået en topplacering med denne vigtige benchmark i branchen. Vores arbejde med miljøvenlige og bæredygtige fødevarer er et kernelement i vores overordnede tilgang til services. At vi kan tilbyde et planbaseret madudbud uden at gå på kompromis med smag og kvalitet, samtidig med at vi øger dyrevelfærden, skyldes alene vores dygtige kokkes kreativitet,” siger Paul Fairhead, administrerende direktør for ISS Guckenheimer.

Derudover har ISS Guckenheimer i samarbejde med Humane Society of the United States også indgået aftale om, at mindst 55 pct. af alle måltider, der serveres i de knap 300 kantiner og cafeer, der drives af ISS, skal bestå af plantebaserede fødevarer som eksempelvis grøntsager og bælgfrugter.

Amerikansk koncept skal udrulles globalt
ISS planlægger også at udrulle madkonceptet ”PowerPlant” på globalt plan, som fokuserer på at bruge mere sæsonbestemte, regionale grøntsags- og plantebaserede alternativer. Dette er et kernelement i menu-sammensætningen for at reducere brugen af animalsk protein. Konceptet har med stor succes været testet på det amerikanske marked, og skal nu rulles ud i Danmark og i over 30 andre lande, hvor ISS opererer.

Hver dag serverer ISS en million måltider for mere end 40.000 kunder i hele verden. I Danmark er det ca. 40.000 måltider, der dagligt bliver serveret ude i nogle af landets største virksomheder.

Tidligere i år har ISS lanceret en ambitiøs plan om at være Co2-neutrale i alle dele af forretningen inden 2040. Det sker bl.a. gennem elektrificering af ISS’ bilpark, der i dag består af mere end 20.000 benzin- og dieseldrevne biler og via et innovativt system, der kan reducere madspildet markant ude hos kunderne samt i vores leverandørkæder.

Se hele ranglisten her