ISS forpligter sig til at reducere madspild og CO2 forbrug i deres produktion af måltider

ISS har netop underskrevet Cool Food Pledge, og forpligter sig dermed til at reducere sit CO2 forbrug i produktionen af deres måltider med 25 procent på globalt plan inden 2030 og halvere sit madspild inden 2027. For at nå disse ambitiøse mål vil ISS samarbejde med teknologivirksomheden Winnow.

ISS, en af verdens førende Facility Management virksomheder, serverer allerede i dag op til en million måltider om dagen til deres kunder på globalt plan. For op at leve til de ambitiøse mål med at reducere CO2 forbrug i produktionen af maden og en halvering af madspild vil ISS gå i en grønnere og mere bæredygtig retning og satse på en grønnere menu.

Dette inkluderer blandt andet fokus på hele værdikæden fra indkøb til mere plantebaseret fødevarer, til ændring af menuer og ændring af adfærdsmønstre. ISS vil også fokusere på at reducere spild – i tæt samarbejde med kunder og leverandører.

At underskrive Cool Food Pledge er en del af ISS' køreplan for at nå virksomhedens nyligt lancerede globale mål om være CO2-neutral inden for scope 1 og 2 i 2030 og helt CO2 neutral i 2040.

Hamish Cook, chef for Global Food Services, ISS A/S, siger:

"Jeg er spændt på at accelerere vores globale indsats inden for fødevarebæredygtighed. På industriniveau tegner fødevareproduktion sig alene for en fjerdedel af de globale drivhusgasemissioner (GHG). Samtidig går mere end en milliard tons mad tabt eller bliver spildt hvert år. ISS er en udbyder af Integrated Facility Services til mange tusinder af arbejdspladser over hele kloden – dette kommer med både et stort ansvar og også muligheden for at være en drivkraft for forandring i branchen."

Bygge bro mellem klima, sundhed og natur
ISS’ forpligtelse til Cool Food Pledge vil være kontrolleret via ISS’ fødevarebæredygtighedsprogram, herunder ansvarlige indkøbsinitiativer, reduktion af engangsplastik, miljøvenlige produkter, nye teknologier, fødevaredonationsprogrammer og partnerskaber.

"Vores overordnede ambition er at bygge bro mellem klima, sundhed og natur - en indbyrdes forbundet krise, som vi mener, at fødevarer kan give en stærk løsning på. Vi anerkender, at de nødvendige ændringer ikke vil ske fra den ene dag til den anden. Det er en rejse, og den starter med at forstå hvorfor og ikke mindst hvordan. Derfor vil et centralt fokus i 2022 være på træning og uddannelse. For eksempel vil alle vores kokke globalt nu blive uddannet i fødevarebæredygtighed via ISS’ globale Learning Module System,” siger Hamish Cook

Styrker reduktion af madspild gennem kontrakter og teknologi
ISS vil desuden stille krav om at registrere madspild i alle kontrakter i deres Food Services. For at understøtte dette vil virksomheden udvide sit nuværende partnerskab med Winnow på globalt plan. Winnow udvikler kunstig intelligens-værktøjer til at hjælpe kokke med at reducere madspild og omkostninger. Med hovedkontor i Storbritannien arbejder de sammen med tusindvis af kokke i over 40 lande rundt om i verden.

"Vi tror på, at disse initiativer vil hjælpe os med at realisere vores ambitioner om 25 procent reduktion af madspild i 2023 og 50 procent reduktion i 2027," siger Hamish Cook.

Kenni Leth, Head of Global PR & Media Relations, +45 5171 4368

Om ISS Danmark
ISS Danmark er Danmarks førende udbyder af facility services. Der er 6500 medarbejdere i den danske del af ISS-koncernen, der er eksperter inden for cleaning, food services, technical services og workplace. ISS Danmark leverer serviceydelser til nogle af Danmarks største virksomheder. På globalt plan har ISS A/S over 350.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 71 mia. kr. ISS A/S opererer i over 30 lande i Asien, Europa og Nordamerika og har over 40.000 kunder.