Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

Irma inviterer sine medlemmer til møder i butikkerne om klima, og begynder den første markedsføring, der opfordrer kunderne til at købe mindre af bestemte varer

Irmas medlemmer og kunder bliver i september og oktober for første gang inviteret med som aktivister i klimakampen.

”Tiden er kommet til, at vi har en ny form for kommunikation med vores kunder. Klimaet optager dem som aldrig før, og vi oplever et behov for mere viden. Derfor inviterer vi vores medlemmer, som bor i København, til at være nysgerrige på hvordan vi sammen kan passe bedre på klimaet,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Det betyder konkret, at der de kommende uger holdes de første oplæg inden for tre områder i Irma-butikker i København. Medlemmerne har kunnet tilkendegive, hvad de gerne vil vide mere om. Langt størstedelen har svaret, at de er nysgerrige på, hvordan de kan passe bedre på klimaet i hverdagen.

Det første arrangement finder sted mandag d. 16/9 i Irma Frederiksborggade. Her fortæller Anna Esbjørn fra den grønne tænketank Concito om klimavenligt byggeri. Det næste arrangement finder sted d. 19/9 i Irma Platan. Her vil Dansk Cyklistforbunds direktør Klaus Bondam fortælle om klimavenlig transport. Det sidste butiksarrangement afholdes d. 25/9 i Irma Ndr. Fasanvej, hvor kokken Sven Møller fortæller om klimavenlig mad.

Dernæst inviterer Irma medlemmerne til at spise mere klimavenligt op til en større event med indlæg og samtaler om klimaet. Det sker lige inden C40 mødet, der holdes i København 9. oktober.

Kunderne møder også Irmas klima-indsats i tilbudsaviserne i disse måneder. Sammen med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler har Irma udviklet en række gode råd til, hvordan man selv kan gøre noget for klimaet i forbindelse med sine fødevarer. Derfor er der i tilbudsavisen hver uge afsat plads til gåde råd om eksempelvis at spise mindre oksekød, drikke vand fra hanen og andre budskaber, som er forholdsvis utraditionelle for en supermarkedskæde.

”Det er nok aldrig set før, at en supermarkedskæde opfordrer kunderne til at købe mindre af de varer, som supermarkedskæden sælger. Men vi gør det, fordi vi mener, at vi har pligt til at oplyse vores kunder om hvordan de kan påvirke klimaet ved fx at spise mindre, men bedre – og det er også et synspunkt, der vækker genklang hos vores kunder,” siger Søren Steffensen.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse