Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

Irma inviterer sine medlemmer til møder i butikkerne om klima, og begynder den første markedsføring, der opfordrer kunderne til at købe mindre af bestemte varer

Irmas medlemmer og kunder bliver i september og oktober for første gang inviteret med som aktivister i klimakampen.

”Tiden er kommet til, at vi har en ny form for kommunikation med vores kunder. Klimaet optager dem som aldrig før, og vi oplever et behov for mere viden. Derfor inviterer vi vores medlemmer, som bor i København, til at være nysgerrige på hvordan vi sammen kan passe bedre på klimaet,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Det betyder konkret, at der de kommende uger holdes de første oplæg inden for tre områder i Irma-butikker i København. Medlemmerne har kunnet tilkendegive, hvad de gerne vil vide mere om. Langt størstedelen har svaret, at de er nysgerrige på, hvordan de kan passe bedre på klimaet i hverdagen.

Det første arrangement finder sted mandag d. 16/9 i Irma Frederiksborggade. Her fortæller Anna Esbjørn fra den grønne tænketank Concito om klimavenligt byggeri. Det næste arrangement finder sted d. 19/9 i Irma Platan. Her vil Dansk Cyklistforbunds direktør Klaus Bondam fortælle om klimavenlig transport. Det sidste butiksarrangement afholdes d. 25/9 i Irma Ndr. Fasanvej, hvor kokken Sven Møller fortæller om klimavenlig mad.

Dernæst inviterer Irma medlemmerne til at spise mere klimavenligt op til en større event med indlæg og samtaler om klimaet. Det sker lige inden C40 mødet, der holdes i København 9. oktober.

Kunderne møder også Irmas klima-indsats i tilbudsaviserne i disse måneder. Sammen med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler har Irma udviklet en række gode råd til, hvordan man selv kan gøre noget for klimaet i forbindelse med sine fødevarer. Derfor er der i tilbudsavisen hver uge afsat plads til gåde råd om eksempelvis at spise mindre oksekød, drikke vand fra hanen og andre budskaber, som er forholdsvis utraditionelle for en supermarkedskæde.

”Det er nok aldrig set før, at en supermarkedskæde opfordrer kunderne til at købe mindre af de varer, som supermarkedskæden sælger. Men vi gør det, fordi vi mener, at vi har pligt til at oplyse vores kunder om hvordan de kan påvirke klimaet ved fx at spise mindre, men bedre – og det er også et synspunkt, der vækker genklang hos vores kunder,” siger Søren Steffensen.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

Valgresultat i Coop: De skal sætte retningen7.10.2019 14:23:33 CESTPressemeddelelse

Resultatet fra årets landsrådsvalg i Coop er nu afgjort. Der er sat navne på 50 personer, som de næste to år skal sidde i Coops højeste myndighed, der i alt består af 124 medejere i Coop. Valgdeltagelsen har været rekordhøj, og der er både fornyelse og kontinuitet på resultatlisten fra valget. ”Demokrati og fællesskab er en grundsten i Coop. Det er landsrådet, som repræsenterer vores 1,8 mio. medlemmer og medejere. Jeg er derfor glad for, at så mange medlemmer med forskellig baggrund og geografisk tilhørsforhold har stillet op, er blevet valgt og skal være med til at sætte retning for Coop,” siger Coops formand Lasse Bolander om valget, hvor 18 nye personer fik plads i landsrådet og 32 blev genvalgt til de 50 pladser, som var på valg i år. Coops landsråd på 124 personer vælger foreningens formand og bestyrelse, som står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Landsrådsmedlemmerne vælges gennem Coops ca. 600 lokale butiksbestyrelser, og halvdelen af pla