Irma, Kritisk Pynt og Mødrehjælpen går sammen

Hele overskuddet fra glitrende kunst-nøglering går til Mødrehjælpen

"Æstetisk førstehjælp til feminister og andre mennesker. Ikke mindst dem der er lidt trætte af hverdagen og verden. ”

Sådan lyder introduktionen til Kritisk Pynt, som kunstneren Sara Ferreira står bag. Siden 2015 har hun stået for en række produkter, som har opnået kultstatus.

Nu har hun skabt en opsigtsvækkende, glitrende nøglering for Irma i emalje, som fra 16. juni sælges i et begrænset oplag. Hele overskuddet fra salget går til Mødrehjælpen.

”Budskabet er denne her særlige Irma-feeling, og nydelsen ved at handle i Irma. Det er lidt sjovt Irma-blær, og jeg håber folk tager godt imod den - med et glimt i øjet,” siger Sara Ferreira.

Samarbejdet med Kritisk Pynt skriver sig ind i en mere end 50 år lang historie, hvor Irma samarbejder med anerkendte, nyskabende og spændende kunstnere. Fra tidligt med navne fra Henry Heerup til Per Arnoldi og i de seneste år med bl.a. Husk Mit Navn  og Julie Nord.

”For Irma handler det om at bringe kunsten ind i hverdagen. Gennem samarbejde med kunstnere, der har lysten til at gå nye veje med kvalitet, vil vi berige kunderne – uanset om det er gennem kunstplakater, kaffedåser, kreative nyfortolkninger af klassikere som Mao-skoen – eller som nu i form af en nøglering,” siger marketingchef Lise Hørdam, Irma.

Projektet er en del af Irmas samarbejde med Mødrehjælpen, som Irmas kunder sidste år støttede med 2,3 millioner kr. gennem donationer af pant og køb af kunstplakater samt en særlig mandel til jul. Pengene går til at hjælpe familier, der er ramt af livet. Sidste år hjalp støtten 2.218 københavnske familier.

Nøgleringen kan købes i Irma for 39 kr. fra 16. juni – og så længe lager haves.

Yderligere information: Marketingchef Lise Hørdam, 2489 3668 / lise.hoerdam@irma.dk

Vedlagt: Foto af Irma-nøgleringen fra Kritisk Pynt

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde

Coop og Mærkevareleverandørerne vil hjælpe virksomheder med at reducere CO2-aftryk14.6.2022 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mindre og mellemstore virksomheder inden for dagligvarebranchen får nu hjælp til at leve op til skærpede krav for deres klimaindsats. Det er brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Coop, der er gået sammen og nu lancerer et klima-forløb, som kan hjælpe de mange mindre og mellemstore virksomheder i branchen med at udarbejde en klimaplan, der kan leve op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning. I april i år stillede Coop som den første virksomhed krav til sine store leverandører, der leverer varer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk, at de senest i 2025 skal forpligte sig til at blive en del af Science Based Tagets Initiative (SBTi). Det betyder, at firmaerne opretter metoder til at måle og reducere deres CO2-aftryk, så de lever op til Paris-aftalen. Nu tager Coop næste skridt, og melder lignende målsætninger ud for de mindre og mellemstore leverandører. ”Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores lever