Irma fjerner alt plastikbestik

Coop iværksætter hidtil største reduktion af plastik. Fra denne uge er det slut med engangsservice i plast i Irma. Næste år fjerner hele Coop 60 millioner enheder

Kunderne kan ikke længere finde engangsglas, tallerkner og andet plastik-engangsservice i Irma.

Kæden fjerner nemlig i denne uge som den første danske kæde engangsservice af plastik og erstatter det med varer, der er produceret af bæredygtige materialer.

”Problemerne med plastik i naturen er alt for store. Der findes mere bæredygtige alternativer. Ved at gå foran kan Irma forhåbentlig være med til, at der generelt kommer mere bæredygtige varer også på dette område,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Det er bl.a. forskellige vinglas, kopper, knive, gafler og tallerkner samt sugerør, der ikke længere findes i plastik i Irma.

Initiativet i Irma sker som led i Coops samlede emballage- og plastik-plan, hvor et af mål er at reducere forbruget af plastik med 25 procent.

Næste skridt tages i begyndelsen af 2019, hvor Coop kommer med det hidtil største og mest gennemgribende initiativ på området.

Her vil mere end 60 mio. enheder af plastik udskiftes til bæredygtige materialer.

Irma vil donere de varer, man har fjernet, til en velgørende organisation, der kan sikre, at de bortskaffes korrekt efter brug.

Yderligere information:

Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Der er 6 trin i Coop-planen:

1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig.

1. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt.

1. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

1. God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

1. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

1. Plastik

Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D