Irma fejrer 130 års fødselsdag med kæmpe fest og ny kunst

Tirsdag den 23. august er det 130 år siden, at den første Irma butik åbnede. Dermed er kæden en af verdens ældste dagligvarekæder.

Det fejres på to måder:

Med en stor fest for kunderne på dagen med tilbud på de mest populære varer. I modsætning til andre kæder holder Irma kun fødselsdag denne ene dag om året, som til gengæld har tradition for at være årets største og travleste dag. Fødselsdagstilbuddene kan ses fra fredag den 19. august på www.irma.dk/130aar og i den tilbudsavis, der husstandsomdeles i weekenden.Der er desuden en konkurrence, hvor man kan vinde muligheden for at tømme en Irma-butik på 130 sekunder.

Med ny kunst af Irmas nye huskunstner, HuskMitNavn. HuskMitNavn har skabt en kunstdåse, en kunstpose og et indkøbsnet til Irma. HuskMitNavn, der har rødder i graffiti-miljøet, er i dag er en anerkendt ”legal” kunstner. Han har desuden lavet forsiden af det nye nummer af Irmas magasin, Irma Krydderiet. Danmarks mest kendte, ukendte kunster, fortæller til magasinet, at det var Irmas historie med kunst, der fik ham til at sige ja til opgaven. Det er i øvrigt første gang, at kundemagasinet, der er et af Danmarks ældste, ikke har mad på forsiden.

Irmas kunstdåser kom første gang i 1970 og er skabt af en række af Danmarks absolut største billedkunstnere, fx: Henry Heerup, Richard Mortensen, Per Arnoldi og Tal R. I år går overskuddet fra salget af kunstprodukterne til Mødrehjælpen.

”Ideen i Irma er den samme som for 130 år siden: At give kunderne lidt mere ved at gå nye veje, introducere varer, kunderne ikke kendte før og gå i spidsen med nye initiativer for f.eks. bedre dyrevelfærd og mere økologi. Med denne fødselsdag forsøger vi at forene det nyskabende og innovative med traditioner og kvalitet,” siger salgsdirektør Jacob Elsborg, Irma.

Irma blev grundlagt i 1886 af Karen Marie Schepler, der begyndte med en beskeden butik med æg, i Ravnsborggade på Nørrebro i København.

Kontakter

Yderligere information: Salgsdirektør Jacob Elsborg, 2494 2493 eller marketingansvarlig Kathrine Vang, 5221 3886

Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen20.10.2017 10:27pressemeddelelse

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater. Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent. ”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop. Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014. Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af: Fuld konvertering til LED belysning Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg Energimålere på alt relevant forbrug Energicertificering af Coop. ”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte