Irma donerer julemad til væresteder

I samarbejde med organisationen ’Foodsharing Copenhagen’ donerer Irma gratis julemad til en række københavnske væresteder, der dermed kan invitere 500 socialt udsatte på julemiddag.

I stedet for at klippe hjerter med familien eller sikre, at de sidste gaver kommer i hus, vil omkring 50 frivillige fra organisationen Foodsharing Copenhagen bruge lillejuleaften på at forsøde julen for andre.

I løbet af aftenen d. 23. december vil de mange frivillige indsamle madvarer fra 12 Irma-butikker i København og Frederiksberg umiddelbart efter, butikkerne lukker mellem kl. 19 og 21.

Herefter leveres varerne til en række herberger og væresteder for socialt udsatte i København, der juleaften d. 24. december vil forvandle den gode mad til julemiddage til glæde for borgere, der har det særlig trængt i julen.

Varerne er typisk overskudsmad, der ikke kan bruges, når Irmas butikker åbner igen efter juleferien den 27. december. Og derfor giver det god mening, at maden kommer andre til gode, mener Søren Steffensen, direktør i Irma.

”En del af Irmas DNA handler om bæredygtighed og om at reducere madspild. Og i stedet for at god mad går til spilde, er vi glade for at kunne hjælpe andre, der har det svært. Med donationen og samarbejdet med Foodsharing Copenhagen kan vi dermed sikre en bedre jul til flere, akkurat som det er Irmas ånd” siger Søren Steffensen

God mad skal ikke gå til spilde Foodsharing Copenhagen er en frivillig organisation, der sætter fokus på madspild og omfordeling af overskudsmad til mennesker, der trænger. Og med donationen fra Irma er organisator Saimonas Skurichinas glad for udsigten til at kunne hjælpe flere til en bedre juleaften.

"Vi mener ikke, at mad, der kan spises, skal gå til spilde. Derfor støtter vi Irma i at donere overskydende mad, der ellers ville være blevet smidt ud. Med samarbejdet med Irma, kan vi sammen hjælpe mennesker, der trænger, “ siger Saimonas Skurichinas fra Foodsharing Copenhagen.

Yderligere information:

Søren Steffensen, direktør i Irma, mob. 52212801

Saimonas Skurichinas, Foodsharing Copenhagen, mob. 50121438 eller Natalia Oszczudlowska, mob. 71883138

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f