Irma certificeret i god energi

Irma har netop modtaget en ISO-certificering for sin målrettede og dedikerede indsats for at drive dagligvarehandel med fokus på bæredygtighed og mindre brug af energi. Dermed er Irma den første dagligvarekæde i Danmark, der har fået en ISO 50001-energicertificering.

Det giver god energi at handle i Irma. I bogstaveligste forstand…

Som Danmarks første dagligvarekæde modtog Irma før jul den internationalt anerkendte ISO 50001-certificering indenfor energi og har dermed officielt fået papir på sin gode energi, til gavn for både butikker og kunder.

I forbindelse med certificeringen har Irma blandt andet kortlagt kædens og butikkernes energiforbrug, hvilket betyder, at kæden på blot få måneder i 2017 har skruet så meget ned for energien, at det svarer til elforbruget i 500 husstande. Og det er en effekt, der går godt i tråd med Irmas holdning til bæredygtighed, siger Irmas direktør Søren Steffensen.

”Det er en del af Irmas strategi at fokusere på bæredygtighed, herunder bl.a. at nedbringe CO2-udledningen. Derfor er vi utrolig stolte af vores medarbejdere og hele det bagland, der har arbejdet hårdt for at få certificeringen i hus”, siger Søren Steffensen.

God energi i butikkerne I forbindelse med certificeringen har Irma involveret sine medarbejdere i butikken via en energi-app, hvor man kan se butikkens energiforbrug, vinde præmier og få tips via små videoer til energibesparelser uden investeringer. Medarbejderne kan også selv indmelde og inspirere til energi besparelser.

”Vi skal have hjælp fra butikkerne til at blive bedre på energiområdet, og det har energi-appen, de mange konkurrencer og den generelle medarbejderinvolvering hjulpet til. Følelsen af at blive inddraget har stor betydning for succesen med at spare på energien, da det ikke tidligere har været et område, der har haft den største bevågenhed”, siger Søren Steffensen.

Med certificeringen har Irma fået et fuldstændigt overblik over alt, der omhandler energi i Irmas butikker, og kæden har forpligtet sig til at fortsætte sit fokus på at nedbringe energiforbruget.

”I Irma har vi jo en lang historik for at tænke både økologi og bæredygtighed med i vores forretning. Derfor fortsætter vi det dedikerede arbejde på at nedbringe vores energiforbrug med minimum 20 % inden 2020, så det er virkelig noget, der batter både i dag, i morgen og i fremtiden. Med certificeringen er Irmas kunder med til at støtte op om god energi og på den lange bane sikre en bedre verden for vores børn og børnebørn, ” lyder det fra Søren Steffensen.

For mere info, kontakt direktør i Irma Søren Steffensen, mob. 5221 2801 eller ISO 50001-projektleder i Coop Energi Kira Toft Schmidt, mob. 2157 0952

Faktaboks om Irmas energi-indsats frem mod 2020. Irmas energiindsats er en del af Coops Energi2020, der blandt andet omfatter:

1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Fjernstyring af alle tekniske systemer
  5. Køleoptimering
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk gennemgang og kortlægning af alt omkring energi.
  1. Irma har på få måneder i 2017 sparet, hvad der svarer til elforbrug i 500 husstande. Inden udgangen af 2020 vil hele Coop koncernen årligt spare energi svarende til 20.000 husstande.
  1. Involvering af medarbejdere via energi-app og vi denne film.
  1. Læs meget mere om ISO 50001-rejsen og Irma-certificeringen i denne klumme.

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f