Irma certificeret i god energi

Irma har netop modtaget en ISO-certificering for sin målrettede og dedikerede indsats for at drive dagligvarehandel med fokus på bæredygtighed og mindre brug af energi. Dermed er Irma den første dagligvarekæde i Danmark, der har fået en ISO 50001-energicertificering.

Det giver god energi at handle i Irma. I bogstaveligste forstand…

Som Danmarks første dagligvarekæde modtog Irma før jul den internationalt anerkendte ISO 50001-certificering indenfor energi og har dermed officielt fået papir på sin gode energi, til gavn for både butikker og kunder.

I forbindelse med certificeringen har Irma blandt andet kortlagt kædens og butikkernes energiforbrug, hvilket betyder, at kæden på blot få måneder i 2017 har skruet så meget ned for energien, at det svarer til elforbruget i 500 husstande. Og det er en effekt, der går godt i tråd med Irmas holdning til bæredygtighed, siger Irmas direktør Søren Steffensen.

”Det er en del af Irmas strategi at fokusere på bæredygtighed, herunder bl.a. at nedbringe CO2-udledningen. Derfor er vi utrolig stolte af vores medarbejdere og hele det bagland, der har arbejdet hårdt for at få certificeringen i hus”, siger Søren Steffensen.

God energi i butikkerne I forbindelse med certificeringen har Irma involveret sine medarbejdere i butikken via en energi-app, hvor man kan se butikkens energiforbrug, vinde præmier og få tips via små videoer til energibesparelser uden investeringer. Medarbejderne kan også selv indmelde og inspirere til energi besparelser.

”Vi skal have hjælp fra butikkerne til at blive bedre på energiområdet, og det har energi-appen, de mange konkurrencer og den generelle medarbejderinvolvering hjulpet til. Følelsen af at blive inddraget har stor betydning for succesen med at spare på energien, da det ikke tidligere har været et område, der har haft den største bevågenhed”, siger Søren Steffensen.

Med certificeringen har Irma fået et fuldstændigt overblik over alt, der omhandler energi i Irmas butikker, og kæden har forpligtet sig til at fortsætte sit fokus på at nedbringe energiforbruget.

”I Irma har vi jo en lang historik for at tænke både økologi og bæredygtighed med i vores forretning. Derfor fortsætter vi det dedikerede arbejde på at nedbringe vores energiforbrug med minimum 20 % inden 2020, så det er virkelig noget, der batter både i dag, i morgen og i fremtiden. Med certificeringen er Irmas kunder med til at støtte op om god energi og på den lange bane sikre en bedre verden for vores børn og børnebørn, ” lyder det fra Søren Steffensen.

For mere info, kontakt direktør i Irma Søren Steffensen, mob. 5221 2801 eller ISO 50001-projektleder i Coop Energi Kira Toft Schmidt, mob. 2157 0952

Faktaboks om Irmas energi-indsats frem mod 2020. Irmas energiindsats er en del af Coops Energi2020, der blandt andet omfatter:

1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Fjernstyring af alle tekniske systemer
  5. Køleoptimering
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk gennemgang og kortlægning af alt omkring energi.
  1. Irma har på få måneder i 2017 sparet, hvad der svarer til elforbrug i 500 husstande. Inden udgangen af 2020 vil hele Coop koncernen årligt spare energi svarende til 20.000 husstande.
  1. Involvering af medarbejdere via energi-app og vi denne film.
  1. Læs meget mere om ISO 50001-rejsen og Irma-certificeringen i denne klumme.

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse

Forbrugerrådet Tænk Penge har igen kåret Coop Bank som bedst, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. I konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber vinder CoopLån 20+ blandt andet på grund af: 1. Konkurrencedygtig rente 2. Lave omkostninger 3. Fleksibilitet i tilbagebetaling 4. Ingen etableringsomkostninger Det var stort set de samme egenskaber, der sikrede CoopLån 20+ 1. pladsen sidste år. Coop Bank har dog ikke hvilet på laurbærrene. På tre vigtige punkter er CoopLån 20+ nemlig blevet forbedret. Der er kommet mulighed for længere løbetid og fast rente. Samtidig er kvartalstilskrivning af rente fjernet, så rentesats og ÅOP nu er ét og samme tal – og dermed endnu mere enkelt for forbrugerne at forstå. ”Vi arbejder løbende på at gøre vores produkter mere enkle og sikre os, at vi altid har et af markedets bedste tilbud, så vi er glade for at få blåstemplingen fra Forbrugerrådet