Irma certificeret i god energi

Irma har netop modtaget en ISO-certificering for sin målrettede og dedikerede indsats for at drive dagligvarehandel med fokus på bæredygtighed og mindre brug af energi. Dermed er Irma den første dagligvarekæde i Danmark, der har fået en ISO 50001-energicertificering.

Det giver god energi at handle i Irma. I bogstaveligste forstand…

Som Danmarks første dagligvarekæde modtog Irma før jul den internationalt anerkendte ISO 50001-certificering indenfor energi og har dermed officielt fået papir på sin gode energi, til gavn for både butikker og kunder.

I forbindelse med certificeringen har Irma blandt andet kortlagt kædens og butikkernes energiforbrug, hvilket betyder, at kæden på blot få måneder i 2017 har skruet så meget ned for energien, at det svarer til elforbruget i 500 husstande. Og det er en effekt, der går godt i tråd med Irmas holdning til bæredygtighed, siger Irmas direktør Søren Steffensen.

”Det er en del af Irmas strategi at fokusere på bæredygtighed, herunder bl.a. at nedbringe CO2-udledningen. Derfor er vi utrolig stolte af vores medarbejdere og hele det bagland, der har arbejdet hårdt for at få certificeringen i hus”, siger Søren Steffensen.

God energi i butikkerne I forbindelse med certificeringen har Irma involveret sine medarbejdere i butikken via en energi-app, hvor man kan se butikkens energiforbrug, vinde præmier og få tips via små videoer til energibesparelser uden investeringer. Medarbejderne kan også selv indmelde og inspirere til energi besparelser.

”Vi skal have hjælp fra butikkerne til at blive bedre på energiområdet, og det har energi-appen, de mange konkurrencer og den generelle medarbejderinvolvering hjulpet til. Følelsen af at blive inddraget har stor betydning for succesen med at spare på energien, da det ikke tidligere har været et område, der har haft den største bevågenhed”, siger Søren Steffensen.

Med certificeringen har Irma fået et fuldstændigt overblik over alt, der omhandler energi i Irmas butikker, og kæden har forpligtet sig til at fortsætte sit fokus på at nedbringe energiforbruget.

”I Irma har vi jo en lang historik for at tænke både økologi og bæredygtighed med i vores forretning. Derfor fortsætter vi det dedikerede arbejde på at nedbringe vores energiforbrug med minimum 20 % inden 2020, så det er virkelig noget, der batter både i dag, i morgen og i fremtiden. Med certificeringen er Irmas kunder med til at støtte op om god energi og på den lange bane sikre en bedre verden for vores børn og børnebørn, ” lyder det fra Søren Steffensen.

For mere info, kontakt direktør i Irma Søren Steffensen, mob. 5221 2801 eller ISO 50001-projektleder i Coop Energi Kira Toft Schmidt, mob. 2157 0952

Faktaboks om Irmas energi-indsats frem mod 2020. Irmas energiindsats er en del af Coops Energi2020, der blandt andet omfatter:

1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Fjernstyring af alle tekniske systemer
  5. Køleoptimering
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk gennemgang og kortlægning af alt omkring energi.
  1. Irma har på få måneder i 2017 sparet, hvad der svarer til elforbrug i 500 husstande. Inden udgangen af 2020 vil hele Coop koncernen årligt spare energi svarende til 20.000 husstande.
  1. Involvering af medarbejdere via energi-app og vi denne film.
  1. Læs meget mere om ISO 50001-rejsen og Irma-certificeringen i denne klumme.

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

Thise Mejeri fylder 30 – og fejrer sølvbryllup med Coop6.8.2018 12:15pressemeddelelse

Et af dansk dagligvarehandels lykkeligste forhold runder i august et skarpt hjørne. Da fejrer Thise Mejeri og Coop, at de har samarbejdet i 25 år. Samtidig fylder det økologiske mejeri på Salling 30 år. I løbet af de 25 år har samarbejdet udviklet sig fra at omfatte et enkelt produkt til nu at omfatte 175 produkter, hvoraf mange har været nyskabende og sat nye standarder i køledisken: Jersey Minimælk, Skyr, Vesterhavsosten og senest Græsmælk er blot nogle eksempler på de nyskabende mejeri-produkter, som Thise og Coop har gjort til salgssucceser, der har ændret udvalget af mejerivarer. ”Samarbejdet mellem os og Thise har alt det vi ønsker, når vi siger, at vi vil være ”Sammen om bedre mad”. De går nye veje, de skaber produkter med ekstra kvalitet, de har hjertet med i alt hvad de gør – og så er de dejlige at samarbejde med,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop. Thise Mejeri er på de 30 år gået fra en omsætning på nul til en milliard kr. årligt, hvor Coop står for den største del. Si