Irma certificeret i god energi

Irma har netop modtaget en ISO-certificering for sin målrettede og dedikerede indsats for at drive dagligvarehandel med fokus på bæredygtighed og mindre brug af energi. Dermed er Irma den første dagligvarekæde i Danmark, der har fået en ISO 50001-energicertificering.

Det giver god energi at handle i Irma. I bogstaveligste forstand…

Som Danmarks første dagligvarekæde modtog Irma før jul den internationalt anerkendte ISO 50001-certificering indenfor energi og har dermed officielt fået papir på sin gode energi, til gavn for både butikker og kunder.

I forbindelse med certificeringen har Irma blandt andet kortlagt kædens og butikkernes energiforbrug, hvilket betyder, at kæden på blot få måneder i 2017 har skruet så meget ned for energien, at det svarer til elforbruget i 500 husstande. Og det er en effekt, der går godt i tråd med Irmas holdning til bæredygtighed, siger Irmas direktør Søren Steffensen.

”Det er en del af Irmas strategi at fokusere på bæredygtighed, herunder bl.a. at nedbringe CO2-udledningen. Derfor er vi utrolig stolte af vores medarbejdere og hele det bagland, der har arbejdet hårdt for at få certificeringen i hus”, siger Søren Steffensen.

God energi i butikkerne I forbindelse med certificeringen har Irma involveret sine medarbejdere i butikken via en energi-app, hvor man kan se butikkens energiforbrug, vinde præmier og få tips via små videoer til energibesparelser uden investeringer. Medarbejderne kan også selv indmelde og inspirere til energi besparelser.

”Vi skal have hjælp fra butikkerne til at blive bedre på energiområdet, og det har energi-appen, de mange konkurrencer og den generelle medarbejderinvolvering hjulpet til. Følelsen af at blive inddraget har stor betydning for succesen med at spare på energien, da det ikke tidligere har været et område, der har haft den største bevågenhed”, siger Søren Steffensen.

Med certificeringen har Irma fået et fuldstændigt overblik over alt, der omhandler energi i Irmas butikker, og kæden har forpligtet sig til at fortsætte sit fokus på at nedbringe energiforbruget.

”I Irma har vi jo en lang historik for at tænke både økologi og bæredygtighed med i vores forretning. Derfor fortsætter vi det dedikerede arbejde på at nedbringe vores energiforbrug med minimum 20 % inden 2020, så det er virkelig noget, der batter både i dag, i morgen og i fremtiden. Med certificeringen er Irmas kunder med til at støtte op om god energi og på den lange bane sikre en bedre verden for vores børn og børnebørn, ” lyder det fra Søren Steffensen.

For mere info, kontakt direktør i Irma Søren Steffensen, mob. 5221 2801 eller ISO 50001-projektleder i Coop Energi Kira Toft Schmidt, mob. 2157 0952

Faktaboks om Irmas energi-indsats frem mod 2020. Irmas energiindsats er en del af Coops Energi2020, der blandt andet omfatter:

1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Fjernstyring af alle tekniske systemer
  5. Køleoptimering
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk gennemgang og kortlægning af alt omkring energi.
  1. Irma har på få måneder i 2017 sparet, hvad der svarer til elforbrug i 500 husstande. Inden udgangen af 2020 vil hele Coop koncernen årligt spare energi svarende til 20.000 husstande.
  1. Involvering af medarbejdere via energi-app og vi denne film.
  1. Læs meget mere om ISO 50001-rejsen og Irma-certificeringen i denne klumme.

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv