Coop Danmark A/S

Irma åbner grøn Øko-butik i dag

Del

På Østerbrogade 110 i København åbner Irma i dag den første grønne økologi-butik. Åbningen er en "fantastisk milepæl for økologi," siger Økologisk Landsforening.

Irma er kendt for et stort øko-sortiment. Men i en enkelt butik skruer kæden nu helt op for udbuddet. Irma Østerbrogade er fra i dag forvandlet til Irma ØKO ̶  og her består varevalget næsten udelukkende af økologi.

Hos Irma Østerbro i København er facaden ikke længere blå. Den er derimod grøn. Ja, selv logoet af den velkendte Irma-pige er grøn. Og det er der en god grund til.

For mens en tredjedel af varerne på hylderne i Irmas 78 butikker er økologiske, er det hovedparten af varerne i den relancerede Irma ØKO på Østerbro i København, der kan bryste sig af det røde Ø.

Helt igennem øko Fra i dag er Irma Østerbrogade 110 konverteret til Irma ØKO og har skiftet hovedparten af de ikke-økologiske varer ud med tilsvarende økologiske varianter. Det betyder, at alt - lige fra slik og konfekture, frugt og grønt, bagværk og mejeri til kød, vin og kolonial - nu udelukkende sælges som økologi. Mens varer som salt, toiletpapir og vand på flaske, der ikke eksisterer i en økologisk variant, typisk er Svanemærket eller certificeret.

Dermed er butikken den mest økologiske Irma i Danmark og et pejlemærke for den retning, direktør Søren Steffensen gerne ser Irma og markedet bevæge sig i.

”Irma var den første supermarkedskæde, der startede med at sælge økologi, og vi har den holdning, at det, som vi alle lægger i kurven eller serverer på tallerkenen, i sidste ende har betydning. Ikke blot for os selv og vores nærmeste, men også for den verden, vi er omgivet af. Det, vi putter i munden, sætter aftryk på vores fælles klode. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad vi som butik sætter på hylderne. I Irma ØKO har vi derfor fyldt hylderne med meget mere økologi og varer produceret helt uden brug af kemi. Akkurat som mange af vores kunder efterspørger, ” siger Irmas direktør Søren Steffensen om åbningen af Irma Øko.

Omvendt skiltning Ud over at Irma ØKO har rustet op på økologi, har butikken gjort det nemmere for kunden at navigere. Og hvor langt de fleste supermarkeder markerer økologiske varer med et skilt, der gør det nemt at skelne økologi fra konventionelle varer, forholder det sig omvendt i Danmarks mest økologiske Irma; her er det nemlig de konventionelle varer, der skiller sig ud med mærkater på hyldeforkanten.

Og det giver ifølge Irmas direktør Søren Steffensen rigtig god mening.

”Det at arbejde med økologi, som vi har gjort i Irma ØKO, er som at arbejde i et lille laboratorium; det viser tydeligt, hvad vi kan på økologi - og nok så vigtigt; hvad vi ikke kan. Vi kan ikke dække det fulde køb af. Men med Irma ØKO får vi forhåbentligt et afsæt til at bringe økologien videre til næste level, og det håber vi, at resten af branchen vil bakke op om, så vi sammen med forbrugerne kan handle os til en endnu bedre verden”, lyder det fra Søren Steffensen. 

En sejr for økologien Hos Økologisk Landsforening, der er Danmarks forening af økologiske landmænd, virksomheder, madprofessionelle og forbrugere, er formand Per Kølster begejstret for åbningen af Irma ØKO.

”Åbningen af Irma ØKO er en helt fantastisk milepæl for økologi. Halvdelen af danskerne køber i dag økologi hver eneste uge og stadig flere foretrækker økologi på alle vareområder. At efterspørgslen efter økologi er så stor, at der er basis for en øko-butik, er en sejr for både de danske forbrugere og for vores natur, grundvand og dyrene,” siger Per Kølster og fortsætter:

”Irma er en pionér inden for økologi. De var blandt de første med økologiske varer i detailhandelen, og økologi fylder mere i Irmas samlede salg end hos nogen andre dagligvarekæder. Irma har været rigtig gode til at samarbejde med økologer om udvikling af nye varer - til glæde for forbrugerne, økologerne og butikkerne. Stor ros til Irma for deres offensive indsats for økologien. Vi ser frem til, at der kommer flere øko-butikker i fremtiden,” siger Per Kølster.

 

Kom og smag på din nye Irma ØKO, Østerbrogade 110, 2100 København Ø, torsdag d. 18. januar 2018 fra kl. 8:00, hvor der dagen igennem vil være demoer og smagsprøver på lækre øko-varer fra vores leverandører. Læs mere om programmet her.

For mere info, kontakt Irmas direktør Søren Steffensen, 5221 2801 eller besøg butikken på Østerbrogade 110, 2100 København Ø.

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum