IPCEI-godkendelse vigtigt skridt for europæiske brintøkonomi og energiuafhængighed

EU-Kommissionen har i dag godkendt, at 41 brintprojekter kan modtage statsstøtte via IPCEI-programmet. Blandt projekterne er Green Fuels for Denmark fra Ørsted og en række partnere samt et projekt med deltagelse af Aalborgbaserede Advent. De 41 projekter er første bølge af den store fælleseuropæiske satsning på brint, IPCEI, og har til formål at styrke den europæiske brintværdikæde.

Selvom vi er midt i juli, og mange efterhånden er gået på ferie, er vi ikke færdige med store brintnyheder for denne sæson. EU-Kommissionen har netop offentliggjort, at 41 europæiske brintprojekter er godkendt til støtte som Important Projects of Common European Interest, som skal være med til at kickstarte brintindustrien i EU og styrke hele værdikæden i branchen.

”Det er en milepæl i etableringen af den europæiske brintøkonomi, at EU-Kommissionen i dag annoncerer, at 41 brintprojekter på tværs af EU kan få tildelt støtte efter IPCEI-reglerne - og der er grund til endnu engang at rose de danske politikere for, at Danmark deltager i brint-IPCEI'en,” udtaler Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, og uddyber:

”Støtten kommer til at betyde, at de 41 europæiske projekter nu, til fordel for hele den europæiske union, kan gennemføre deres projekter i storskala, og at både producent- og aftagersiden vil vokse markant i takt med, at projekterne udføres. Vi kommer effektivt til at bryde hønen- og ægget-problematikken med denne fælleseuropæiske satsning, der er afgørende for både Europas konkurrencekraft globalt og i forhold til klima- såvel som energikrisen. Det er derfor på sin plads med en kæmpestor lykønskning til alle udvalgte projekter – og naturligvis særligt de danske virksomheder, med Ørsted og Advent i spidsen, der er med i de udvalgte projekter.”

EU-virksomheder løfter branchen i fællesskab

Ørsted og en række partnere står til at modtage støtte fra den danske regering til produktion og distribution af brint samt slutbrugerteknologi, mens Advent Technologies, som producerer brændselsceller, er godkendt til at modtage støtte fra den græske IPCEI-pulje.

”At vi har danske virksomheder med i forskellige brintprojekter på tværs af EU, viser på bedste vis, hvordan IPCEI forbinder de leddene i værdikæden til gavn af EU som elhed”, siger Tejs Laustsen Jensen.

Det forventes desuden, at EU-kommissionen til september vil behandle anden halvdel af de indkomne IPCEI-projekter – herunder det andet dansk indstillede projekt, HySynergy 2.0, under ledelse af Everfuel.

Anden runde IPCEI er nødvendigt

Selvom vi nu har taget et definitivt skridt i etableringen af fundamentet af den europæiske brintøkonomi, er der meget arbejde at udrette endnu, understreger Tejs Laustsen Jensen, og afslutter:

”Det kan ikke undervurderes, hvor vigtigt det er, at vi kontinuerligt understøtter den industrielle opbygning af brintøkonomien – herunder ikke mindst muligheden for at producere teknologi i Danmark. Det er derfor ikke nok med en enkel IPCEI-runde. Den globale konkurrence er enorm, og vi skal sikre os, at vi, både som land og kontinent, er med i fronten af udviklingerne. Derfor kommer der herfra en kraftig opfordring til den danske regering om at tage førertrøjen på i forhold til en ny runde IPCEI, så vi sikrer os, at vi understøtter den industrielle udvikling, indtil markedet kan stå på egne ben.”

Brintbranchen repræsenterer Danmark i global brintalliance25.5.2022 11:19:21 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen er blandt initiativtagerne til stiftelsen af en global brintalliance, der har til formål at styrke det internationale samarbejde i overgangen til brintøkonomien. Som dansk repræsentant i den globale alliance, Global Hydrogen Industrial Association Alliance (GHIAA), er Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i Seoul til den stiftende generalforsamling med kollegaer fra resten af verden.

Ny EU-definition placerer danskproducerede grønne brændsler i førerfeltet i transportsektoren23.5.2022 14:08:43 CEST | Pressemeddelelse

Dansk brint er grøn brint – nu også ifølge en ny, europæisk definition, som EU-Kommissionen i fredags har sendt i høring i form af den længeventede delegerede retsakt om VE-oprindelse af de såkaldte RFNBOs. Definitionen sikrer, at langt de fleste danskproducerede Power-to-X-brændsler (PtX) til anvendelse i transport bliver stemplet som grønne med det samme. Forventningen om, at definitionen snart bliver udvidet til andre sektorer gør, at den danske brint- og PtX-industri er særdeles velpositioneret til at tage førertrøjen i etableringen af en europæisk brintøkonomi.

Brintbranchen: Stærk Esbjerg-aftale giver unik mulighed for Danmark18.5.2022 19:17:06 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen roser dagens historiske aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har indtænkt brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur At brint med et produktionsmål på 20GW i 2030 er en integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, lyder det i en kommentar til de fire statsministres erklæring fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der også påpeger, at brintsatsningen giver unikke muligheder for dansk erhvervsliv.

REPowerEU kickstarter europæisk brintøkonomi18.5.2022 15:05:59 CEST | Pressemeddelelse

Brint og Power-to-X spiller en nøglerolle for at EU hurtigt kan blive uafhængig af russisk gas og olie. Det har EU-Kommissionen i dag annonceret med lanceringen af udspillet REPowerEU. Som en del af planen skal der investeres massivt i bl.a. infrastruktur, teknologi samt anvendelse af brint i industri og transport. Brintbranchen mener, at udspillet er ambitiøst og visionært men realistisk, og understreger, at Danmark har stærke forudsætninger – og en forpligtigelse – til at bidrage til at indfri de dagens målsætninger.