Danmarks Idrætsforbund

IOC præciserer Rusland-tilgang

IOC præciserede i dag, hvordan russiske og hviderussiske atleter kan konkurrere internationalt. Stadig ingen deltagelse i holdsport og en beslutning om deltagelse ved OL i Paris er endnu ikke truffet.
Hans Natorp, formand for DIF. Fotocredit: DIF

Få dage efter Ruslands invasion opfordrede Den Internationale Olympiske Komité (IOC) til at udelukkelse af Rusland og Belarus fra internationale konkurrencer. På et pressemøde tirsdag annoncerede IOC’s præsident, Thomas Bach i dag retningslinjerne.

De to lande skal fortsat udelukkes fra holdsport, men individuelle atleter fra de to lande kan konkurrere under neutralt flag, så længe de ikke er en del af militæret eller offentligt støtter krigen. Thomas Bach understregede også, at der endnu ikke er truffet beslutning om eventuel deltagelse af russiske og belarusiske atleter ved OL.

”Vi synes, at det er alt for tidligt at tale om at tage russerne tilbage. Siden de blev udelukket i første omgang, er situationen i Ukraine kun blevet forværret. Derfor har vi ad flere omgange advaret IOC mod at give grønt lys til de russiske og belarusiske atleter,” siger Hans Natorp, der er formand for Danmarks Idrætsforbund (DIF), der er olympisk komité i Danmark.

Senest tog Hans Natorp ordet mandag eftermiddag, da IOC afholdt en videokonference med sine 206 medlemslande. Her udtalte DIF-formanden sig på vegne af de nordiske lande. Budskabet var solidaritet med det ukrainske folk og modstand mod at lade russiske og belarusiske atleter deltage ved fx OL i Paris.

”Jeg tilføjede på vegne af DIF, at en beslutning om at lade russiske og belarusiske atleter konkurrere kan skabe mistillid i samfundet til den olympiske bevægelse og i sidste ende få store konsekvenser for den folkelige og økonomiske opbakning til de europæiske olympiske komitéer og deres atleter,” siger DIF-formanden.

IOC har konsulteret FN’s særlige rapportør for kulturelle rettigheder, Alexandra Xanthaki fra Grækenland, der blandt andet opfordrede til at give grønt lys til russiske atleter, der deltager i krigen i Ukraine, så længe de ikke beviseligt har deltaget i krigsforbrydelser. Så langt gik Thomas Bach ikke, og han gav heller ikke grønt lys til holdsport.

”Det viser trods alt, at der også bliver lyttet til os, der er kritiske, og at der nu er en eller anden form for nuanceret tilgang til situationen fra IOC’s side,”

DIF har tidligere gjort det klart, at der ikke bliver tale om en dansk boykot, hvis russerne dukker op i Paris til OL i 2024.

”Vi bruger alle anledninger til at advare mod og bekæmpe en beslutning om at lade russerne deltage ved OL – også selvom det ikke er en populær holdning hos IOC. Men modsat Rusland bruger vi ikke vores atleter som et politisk værktøj. Selvfølgelig skal de konkurrere i Paris. Desuden ville en sportslig boykot eller en boykot fra det officielle Danmark gå ud over de franske værter, som ingen aktie har i Rusland-diskussionen,” understreger Hans Natorp.

DIF har tidligere på måneden udsendt materiale til sine forbund om, hvordan de skal forholde sig til konkurrencer, hvor russiske atleter deltager. Også her blev der understreget, at DIF ikke opfordrer til boykot.

Hans Natorp, formand for DIF. Fotocredit: DIF

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund