Intervare klar til at fortsætte samarbejdet med Københavns Kommune
Intervare har i dag haft foretræde for Socialudvalget i Københavns Kommune. Formålet med foretrædet var først og fremmest at give det politiske niveau i Borgerrepræsentationen en mulighed for at høre vores uredigerede fremstilling af den tvist, der desværre har været mellem os og Københavns Kommunes CSR-enhed det seneste halve år. Dernæst ønskede vi at forsikre politikerne om, at Intervare gør alt, hvad vi kan, for at fortsætte vores gode samarbejde med Københavns Kommune
Sagen er, at Intervare leverer service og dagligvarer til borgere i 42 kommuner i hele landet, og vi har samarbejdet upåklageligt med Københavns Kommune i mere end 20 år. Vores leveringsmodel, hvor vi samarbejder med eksterne transportvirksomheder om udbringningen af dagligvarer, er den samme i alle kommuner. Den har i øvrigt været den samme i alle år, og Københavns Kommune har naturligvis været fuldt oplyst om modellen, uden at dette har givet anledning til problemer.
Men i efteråret krævede CSR-enheden i Københavns Kommune, at Intervare indførte en ny model, som vi pr. 1 november 2021 har omlagt til i kommunen.
Det betyder, at ejerne af de transportvirksomheder, vi samarbejder med, ikke længere i praksis kan køre deres egne biler med varer ud til borgerne, uden at Københavns Kommunes CSR-enhed anser dem for at være lønmodtagere. Det er en vurdering, som er i strid med virkeligheden og gældende retspraksis, og som kommunen i øvrigt står alene med. Ingen andre kommuner i landet har lignende regler.
- Jeg er glad for, at vi har haft mulighed for at forklare os for politikerne i Socialudvalget i Københavns Kommune, inden de skal behandle vores sag politisk. Og jeg er fortrøstningsfuld i forhold til det videre forløb, siger Mikkel Pilemand, Kommerciel direktør i Intervare.
Han understreger, at den nye leveringsmodel, som lever fuldt ud op til CSR-enhedens nye fortolkning af loven, har haft virkning fra 1. november 2021, og at Københavns Kommune løbende er blevet orienteret om modellens implementering og drift.
- Vi synes, det er underligt, at vi skal underlægges denne enestående fortolkning af retspraksis, når ingen andre leverandører er blevet bedt om det samme. Hvis jeg var politiker, ville jeg være nervøs for, at tilgangen fra CSR-enheden vil danne præcedens, hvilket vil have store omkostninger for kommunen og konsekvenser for borgere, der risikerer at komme i klemme. Men vi har rettet ind, og vi er klar til fortsat at hjælpe de borgere i København, som bliver visiteret til vores service – også efter den nuværende kontrakts udløb i slutningen af april, siger Mikkel Pilemand.
Under forhandlingerne med CSR-enheden i Københavns Kommune har vi måtte sande, at Intervare ikke fuldt ud har kunnet levere den historiske dokumentation, som kommunen krævede for den fulde kontraktperiode tilbage til 2017. Det skyldes blandt andet, at nogle af transportvirksomhederne, som vi samarbejdede med for år tilbage, i dag er lukkede og derfor ikke er til at hente dokumentation hos. Fremadrettet er det sikret, at al dokumentation til enhver tid vil kunne udleveres direkte fra Intervare, idet den samles ind hver eneste måned.
Det er vores klare opfattelse, at Københavns Kommune ikke kan afslutte samarbejdet med os før udløbet af kontraktperioden med den begrundelse, at vi væsentligt har misligholdt kontrakten, eftersom dette ikke er tilfældet.
Intervare er Danmarks største og mest erfarne leverandør på indkøbsområdet og har kontrakt med 42 kommuner. Vi har samarbejdet med Københavns Kommune i over 20 år og har derfor opbygget et tæt samarbejde med hjemmeplejen og visitationen, hvilket har stor værdi for de over 2000 svage og ældre borgere vi servicere hver uge i Københavns Kommune. Med de iværksatte tiltag håber Intervare at kunne have et godt og trygt samarbejde med Københavns Kommune - også i årene fremover. Vi håber, at det ønske er gensidigt i det politiske system.
Torsdag har Intervare foretræde for Sundheds- og Omsorgsudvalget med samme dagsorden.
Nøgleord
Kontakter
Cathrina Dybdahl
Tlf:51767292nemlig@ulvemanborsting.comInformation om Nemlig.com
Nemlig.com er Danmarks største onlinesupermarked, der hver dag leverer dagligvarer og måltidskasser direkte til døren for tusindvis af danskere. Mere end 4 ud af 5 husstande kan i dag modtage dagligvarer og måltidskasser fra nemlig.com.
Med over 11.500 unikke varenumre og et stort sortiment af økologi tilbyder nemlig.com et bredt udvalg af dagligvarer til hverdagen, og med over 25 unikke gård- og specialbutikker er det også muligt at finde delikatesser fra bl.a. Slagter Lund, Lagkaghuset, A.C. Perch’s Thehandel og mange flere på nemlig.com.
På nemlig.com finder du også dagligvarer til den helt rigtige pris. Hver uge prismatcher nemlig.com mere end 1800 varer med discountsupermarkedernes priser. Det er med til at gøre nemlig.com til Danmarks billigste onlinesupermarked, og nemlig.com har vundet førstepladsen i to pristjek blandt landets onlinesupermarkeder foretaget af henholdsvis Politiken og BT i foråret 2021.
----
Intervare A/S har mere end 20 års erfaring med levering af dagligvarer til visiterede borgere. Vi samarbejder pt. med mere end 40 kommuner landet over og servicerer ca. 8.000 borgere hver uge. Intervare A/S er moderselskab til nemlig.com.
Følg pressemeddelelser fra Nemlig.com
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nemlig.com
Nu kan alle på Sjælland få leveret fra nemlig.com samme dag, som de bestiller11.4.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nemlig.com tilbyder nu som landets eneste online dagligvarebutik bestilling og levering på samme dag til hele Sjælland. Det skal bidrage til at give alle sjællandske kunder en nemmere hverdag.
Nemlig.com og kendt Michelin-kok går sammen om ny satsning på danske, lokale varer8.4.2022 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Den aarhusianske Michelin-kok og nemlig.com lancerer nu SMAG – et nyt brand med unikke og smagfulde, økologiske hverdagsvarer fra lokale, danske producenter.
Danskerne vender i stor stil tilbage til kontoret – dagligvaresalget til virksomheder går igen fremad24.2.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Flere danskere er igen mødt ind på kontoret, og det mærker man tydeligt hos nemlig.com. Nu vil onlinesupermarkedet have en endnu større bid af frokost- og dagligvareindkøbet hos erhvervskunderne.
Intervare klar til at trække Københavns Kommune i retten3.2.2022 20:38:20 CET | Pressemeddelelse
Københavns Kommune har på et møde i Borgerrepræsentationen valgt at opsige vores over 20 år lange samarbejde med under tre måneder tilbage af den nuværende kontraktperiode. Det er en helt uforståelig og disproportional reaktion på en tvist mellem Intervare og kommunens CSR-enhed, som har stået på siden maj 2021.
Nemlig.com vil sætte turbo på salget af økologi2.2.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af ø-mærkede dagligvarer nåede nye højder 2021, og nye kunder hos onlinesupermarkedet satte sit præg på det økologiske salg, viser dette års opgørelse. Nemlig.com vil fortsat styrke indsatsen og øge salget af økologiske produkter i 2022.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum