Intervare i hård kritik af Københavns Kommune

Intervare kritiserer nu i skarpe vendinger Københavns Kommunes påstand om, at Intervare har brudt Københavns Kommunes arbejdsklausul, idet Intervare er af den klare opfattelse, at der ikke er sket brud på arbejdsklausulen.

I tilsvarende sager i en række andre kommuner blandt andet Frederiksberg Kommune lyder konklusionen, at Intervare netop ikke bryder tilsvarende sociale klausuler. Her konkluderer kommunerne, at de selvstændige transportfirmaer, der bringer varerne ud for Intervare, ikke er at betragte som lønmodtagere hos Intervare. Ovenikøbet konkluderer Frederiksberg Kommune, at transportfirmaet ikke er dårligere stillet, end hvad overenskomstniveauet på området tilsiger.

”Der er orden i arbejdsforholdene for de selvstændige transportfirmaer, inkl. aflønningsforholdene. De transportfirmaer, der forestår udbringningen af varerne til borgerne i Københavns Kommune, har et overskud på ca. 45.000 kr. om måneden til at dække vognmandens løn ved en arbejdsuge på ca. 45 timer, hvorfor de er sikret en god betaling for det stykke arbejde, de udfører. En betaling, der i øvrigt er højere, end hvis de havde været ansat som chauffører og aflønnet efter overenskomst,” siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare.

Han peger på, at de kommuner, der har draget den direkte modsatte konklusion end Københavns Kommune, har fået lavet uafhængige undersøgelser af et eksternt revisionsfirma - i modsætning til Københavns Kommune, som alene har haft egne embedsfolk til at vurdere sagen.

”Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til lønmodtagerbegrebet, idet vi – og i øvrigt en række andre kommuner - er af den klare opfattelse, at der er tale om selvstændige transportfirmaer, hvorfor arbejdsklausulen ikke finder anvendelse,” siger Mikkel Pilemand.

Han hæfter sig desuden ved den pressemeddelelse, som Københavns Kommune senest har udsendt om sagen.

”Det er uhørt og i strid med de faktiske forhold, at København Kommune skriver, at ’chaufførerne bl.a. er blevet snydt for løn, ferie og ret til fravær under sygdom.’ Vi oplever, at Københavns Kommune udsender pressemeddelelser i denne sag med forkerte konklusioner, som vi end ikke får mulighed for at kommentere på, inden de bliver sendt ud. Dette viser, hvor politisk denne sag desværre er,” siger Mikkel Pilemand.

nemlig.com er Danmarks største onlinesupermarked, der hver dag leverer dagligvarer og måltidskasser direkte til døren for tusindvis af danskere. Mere end 4 ud af 5 husstande kan i dag modtage dagligvarer og måltidskasser fra nemlig.com.

Med over 9.000 unikke varenumre og et stort sortiment af økologi tilbyder nemlig.com et bredt udvalg af dagligvarer til hverdagen, og med over 25 unikke gård- og specialbutikker er det også muligt at finde delikatesser fra bl.a. Slagter Lund, Lagkaghuset, A.C. Perch’s Thehandel og mange flere på nemlig.com.

På nemlig.com finder du også dagligvarer til den helt rigtige pris.Hver uge prismatcher nemlig.com mere end 1800 varer mod Rema 1000. Det er med til at gøre nemlig.com til Danmarks billigste onlinesupermarked, og nemlig.com har vundet førstepladsen i to pristjek blandt landets onlinesupermarkeder foretaget af henholdsvis Politiken og BT i foråret 2021.

Nemlig øger omsætning i nyt regnskab30.1.2024 08:08:01 CET | Pressemeddelelse

Nemlig er tilbage i vækst, og virksomheden har i det netop afsluttede finansår 2022/23 øget omsætningen til 2,51 mia. kr., hvilket er en stigning på 30 mio. kr. i forhold til sidste finansår. Omsætningsvæksten på helåret blev sikret i finansårets sidste fem måneder fra marts til juli med en gennemsnitlig vækst på 20%. En tendens der er fortsat ind i det nye finansår 2023/24, der startede i august 2023 og derfor tegner godt for dette år.