Internet fra Fastspeed på fiber fra Norlys

I sidste uge indgik Norlys og Fastspeed en aftale, som giver sidstnævnte adgang til at sælge højhastighedsbredbånd på Norlys’ fibernet. Fastspeed udvider således sit markedsområde med flere end 600.000 fiberadresser fordelt over en stor del af Jylland.
Fra venstre: Kristian Freiesleben fra Norlys Wholesale, Jens Raith og Morten Boe Andersen fra Fastspeed og Henrik Møller Nielsen fra OpenNet

Norlys har etableret fibernet i et område, som arealmæssigt dækker knap 40 pct. af Danmark. Hurtigt internet er blevet en reel livsnerve til mange lokalområder, og det åbne fibernet, som snart er en realitet i det meste af landet, giver flere og bedre muligheder for selv at vælge kvalitetsindhold for både private og erhvervslivet. Og det er helt i tråd med ambitionerne hos hurtigt voksende Fastspeed:

- Vores mission har siden vores start været at blive danskernes foretrukne bredbåndsleverandør målt på pris, kvalitet og kundeoplevelse. Midlet har været at gøre det helt enkelt for kunderne ved at tilbyde ét enkelt produkt, som giver maksimal hastighed, uden begrænsninger og bekymringer, til markedets bedste pris. Det stiller naturligvis høje krav til den infrastruktur, som vores løsninger skal etableres på – og de krav er Norlys i stand til at honorere, udtaler Jens Raith, som er adm. direktør i Fastspeed.

- Langt de fleste danskere kender allerede Fastspeed, og med denne nye aftale kan endnu flere kunder i Vestdanmark meget snart få glæde af produktet med markedets bedste pris – og absolut højeste kundevurdering på Trustpilot, pointerer Jens Raith.

Begge samarbejdspartnere er meget tilfredse med forløbet af forhandlingerne om den aftale, som nu er kommet i stand. Et professionelt set-up samt høje krav til kvalitet og stabilitet bliver omdrejningspunktet for det kommende samarbejde, som begge parter har store forventninger til.

- Vi glæder vi os over at kunne byde Fastspeed velkommen i et spændende samarbejde, som giver rigtig god mening for begge parter. Teknisk og kommercielt er hele Norlys’ fibernet åbent, og der er stor interesse blandt aktørerne på markedet for at være en del af vores fælles fiberprojekt. Og det er godt for kunderne, som får flere valgmuligheder i form af produkter, adgang og indhold på internettet, udtaler Kristian Freiesleben, som er chef i Norlys Wholesale.

Norlys er i fuld gang med at udbygge sit fibernet, der dækker det meste af Jylland, og som kan blive tilgængeligt for alle leverandører af indhold. Alene i 2020 etableres fibernet hos 50.000 nye adresser og senest i 2023 vil omkring 800.000 husstande og virksomheder i ejergeografien have adgang til højhastighedsbredbånd.

Det er OpenNet, den uafhængige brancheplatform, som blandt andet skal levere IT-platform til samarbejdet. OpenNet fungerer med sin wholesale platform som bindeleddet mellem netejere og indholdsudbydere, og både store og små aktører kan få etableret en løsning, som giver forbrugerne adgang til fibernettets mange muligheder.

Fastspeed og Norlys forventer, at de første Fastspeed kunder vil være aktive på Norlys’ fibernet i løbet af 4. kvartal i år.

Yderligere information:
Jens Raith, adm. direktør i Fastspeed, tlf. 5151 1246
Kristian Freiesleben, chef i Norlys Wholesale, tlf. 2360 4009
Henrik Møller Nielsen, direktør i OpenNet A/S, tlf. 9115 1515

Om Fastspeed
Fastspeed er Danmarks nye, ambitiøse og hurtigt voksende bredbåndsselskab. Selskabet blev stiftet i slutningen af 2018 af Jens Raith, Morten Boe Andersen & Peter Mægbæk. Derudover støttes Fastspeed af en investorkreds med tung erfaring fra telebranchen, som ønsker at opbygge Fastspeed som et langsigtet og stærkt alternativ til den etablerede branche.

Om OpenNet
OpenNet er et selskab, der blev stiftet i 2018 af energiselskabet Norlys med henblik på at etablere en fælles uafhængig indgang til fiberselskabernes åbning af nettene. OpenNet har som mål at samle branchen i en fælles løsning, og har allerede aftaler med TDC/YouSee, Telenor, Altibox, Stofa, Norlys (tidligere Eniig og SE), Nord Energi, Thy-Mors Energi og Kviknet.